Gå til innhold

Høy tomgang

Ranger emnet

Ole-H

Anbefalte innlegg

Har litt høy tomgang på bilen min. Den går også veldig opp på turtall om den får noe motstand og f.eks. tråkker inn clutch`n så den plutselig får null motstand Og jeg er ikke no motor mann :P Noen som vet hva det kan være? Er utrolig kjedelig da dette nesten kommer hver gang jeg skal rygge...

Kjør hardt kjør stil, kjør VW bil...

2007 VW Golf GT

x 1998 VW Golf GTI

x 1989 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet på min audi 80, er jo samme motor. På min var det gåen noen vacum slanger som går inn på ei "turtalls klokke" Når disse mista trykket gikk turtallet opptil rundt 2000rpm. Så ta og gikk ned rundt med forgasseren og se om du kan se om noen av slangene er sprekt. Dette gjorde at min bil ettertente litt også pga høy tomgang

Det er et tips fra meg hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke tar helt feil nå så skal dette være en 90 mod. motor, så er vel ikke no forgasser der?

Prøvde og stille tomgang. (rød ring på bilde om jeg ikke tar helt feil)

Fikk den ned på en fin gange, men hadde prøblemer med at den gikk opp igjen når den plutselig ikke fikk noe motstand.

DSC00800.sized.jpg

Fant en del som pakningen hadde gått på. Jeg har ikke så mye peiling på motor. Så om noen kan fortelle meg hva denne delen er hadde det vært fint. ;)

Om jeg løftet på denne når motor gikk datt den veldig ned på turtall...

DSC00798.sized.jpg

DSC00799.sized.jpg

Kjør hardt kjør stil, kjør VW bil...

2007 VW Golf GT

x 1998 VW Golf GTI

x 1989 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den du løfter på der ser ut for meg som veivhusventilasjonsslangen din.. Eller åndingsslangen om du vil kalle det det.. Er bare å sjekke etter sprekker i slanger og slanger som ikke henger på ordentlig osv.. alle steder hvor det motoren kan suge til seg luft, men ikke på de stedene som er "utenfor" spjeldet. De slangene som er lenger bort ifra motoren enn spjeldet har ikke noe å si på dette.

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være så dum og spørre om hva spjeldet er nå? ;)

Da jeg skriver spjeldet så mener jeg gass-spjeldet som du styrer mekanisk med wire ifra gasspedalen.. Det er det "store" spjeldet som sitter inni den enheten som du justerte tomgangen på, på det øverste bildet. Alt som er nærmere motoren enn spjeldet sitter (tenker da på luftretningen, ikke fysisk hvor spjeldet sitter), må sjekkes, for der kan motoren nemlig klare å suge inn luft som ikke skulle vært der (falskluft), som regulerer opp tomgangen, akkurat slik som tomgangsskruven gjør (den regulerer hvor mye falskluft som kommer igjennom ved spjeldet). Håper du skjønte mer nå :)

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

det du holder i handa er vel en oljeutskiller for veivhusvent. vis du plutselig får problem med at tomgangen ligger betraktelig høyere enn normalt så er det jo klart en feil en plass og holder ikke å bare justere den ned igjen. hiver med på bølgen her å sier det er hull i noen vakumslanger. ta å se litt på baksiden av manifolden og ikke bare på oversiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å kjøpe ny veivhus ventilasjon. Denne inneholder en gummi membran som det går hull på, og er du like uheldig som meg, så tetter den for ventilasjonen, og da ryker som regel simringen på veiva. Det er et kjipt arbeid.

Så kan du prøve å vaske tomgangsregulatoren din med bremserens. Er ofte at disse blir trege, og motoren regulerer turtallet sent.

Wankel så klart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider