Gå til innhold

800whp civic "the beast"

Ranger emnet


makann

Anbefalte innlegg

men så til poenget... alle kan kjøre fort rett frem, men hva pokker gjør disse bilene når de nermer seg rundkjøringa?

[x]86 sierra is *knust*

[x]94 Civic lsi *solgt*

[x]82 Mazda 929 *Rast* (vinterbil)

Nå 98 Integra R

 

Henger du så vidt med til 6000rpm kan du glemme å følge med resten av veien til 9000rpm! :hello:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når skal vi få se en video av en high-power turbo bil som faktisk kjører full boost andre steder enn på rullene?

Synes det er feil å kalle det for 800 hester hvis man aldri kan bruke det...

 

så forleden en stock honda gsr motor (1,8l)

Smidd innmat, nye topplokksbolter, clutch og dyser samt datasprut.

Hva legger du i "stock"? En blokk som ikke er sleeved, men har fått all innmat byttet til kraftigere saker? Det er vel temmelig langt fra standard da...

 

Husk med riktig oppsett, og vekten over drivhjulene + gode dekk og masse power er det ikke rart d går fort..

Helt sant det du sier. Problemet i teorien der er at vekten er bare over drivhjulene helt til gassen ligger i bunn, da flyttes vekten over til de hjulene som ikke driver. Vektforskyvning kalles det, og er noe FWD blir hindret av uansett om de får det til å gå fort (Noe de helt klart har fått til her) eller ikke.

 

Tenk hva den bilden hadde klart om den hadde hatt trekk bak.

Som om jeg skulle sagt det selv.

 

men så til poenget... alle kan kjøre fort rett frem...

Nei, ikke alle kan kjøre fort rett frem. Legg fram reaksjonstiden din på stripa før du uttaler deg om noe sånt.

 

men hva pokker gjør disse bilene når de nermer seg rundkjøringa?

Det samme som en F1 bil gjør når den nærmer seg en fartshump. Sliter. Hvor ligger logikken i å sette biler som er bygd for en helt spesifikk oppgave opp mot fullstendig urealistiske situasjoner?

 

Til samenligning så har vel VS motor 1133hk og kjører <9 sek

VS Motor's BMW er vel så vidt jeg vet egentlig ikke satt opp eller bygd for drag overhodet. Er ikke det bare en motorstudie da?

 

Man bør også huske på at hester og tid på kvartmila ikke er proposjonale i forhold til hverandre. At man kjører 13 sek med 300 hester betyr ikke at man kjører 7.5 med 600 hester. Kurven blir bare brattere og brattere for hver 1/10 man kommer nedover i tid.

 

Med det unnagjort er det fremdeles en fantastisk prestasjon å få en (*sånn bil ned i den tiden!

 

(*= Mammabil.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal vi få se en video av en high-power turbo bil som faktisk kjører full boost andre steder enn på rullene?

Synes det er feil å kalle det for 800 hester hvis man aldri kan bruke det...

 

 

Hva legger du i "stock"? En blokk som ikke er sleeved, men har fått all innmat byttet til kraftigere saker? Det er vel temmelig langt fra standard da...

 

 

Helt sant det du sier. Problemet i teorien der er at vekten er bare over drivhjulene helt til gassen ligger i bunn, da flyttes vekten over til de hjulene som ikke driver. Vektforskyvning kalles det, og er noe FWD blir hindret av uansett om de får det til å gå fort (Noe de helt klart har fått til her) eller ikke.

 

 

Som om jeg skulle sagt det selv.

 

 

Nei, ikke alle kan kjøre fort rett frem. Legg fram reaksjonstiden din på stripa før du uttaler deg om noe sånt.

 

 

Det samme som en F1 bil gjør når den nærmer seg en fartshump. Sliter. Hvor ligger logikken i å sette biler som er bygd for en helt spesifikk oppgave opp mot fullstendig urealistiske situasjoner?

 

 

VS Motor's BMW er vel så vidt jeg vet egentlig ikke satt opp eller bygd for drag overhodet. Er ikke det bare en motorstudie da?

 

Man bør også huske på at hester og tid på kvartmila ikke er proposjonale i forhold til hverandre. At man kjører 13 sek med 300 hester betyr ikke at man kjører 7.5 med 600 hester. Kurven blir bare brattere og brattere for hver 1/10 man kommer nedover i tid.

 

Med det unnagjort er det fremdeles en fantastisk prestasjon å få en (*sånn bil ned i den tiden!

 

(*= Mammabil.

 

Nå synes jeg du surver fært, kan vel ikke skylde meg for at han ikke kjører full boost. har dyno klip hvor den har 802whp.

da er det 800whp civic.

 

alle drag biler generelt er ukjørbare , men plis ikke kom med dårlige teorier om denne.. dere kjenner ikke bilen og har ingen rett til å utale sånt, kanskje han faktisk kjører på gata med 300hk? ting kan justeres vettu både understell og turbotrykk ;P

 

husk at biler med orginalt understell, dukker mye bak,

denne kjører 9,89 med forhjulstrekk og understellet er satt opp for at ikke all vekta skal forflytte seg(legg merke til hvor høyt rumpa er stillt opp)

 

"hva er det du snakker om???

V.s motor sin har tilog med en egen automat kasse som brukes kun til drag, ikke kom å fortell meg at den bilen ikke er satt opp for drag, de gutta der overlater ikke ting til flaksen.

nøye, gjennomtenkt, planlagt og satt opp"

 

jeg tror denne teorien din er noe du til stadighet har hørt og godtatt men ikke studert, å hvorfor skulle du studert uten å ha interesse av FWD? så på en måte er det forståelig med sånne utalelser.

jeg kritiserer aldri andres biler, eller type biler, stiller kanskje kritiske spørsmål.

Ikke for å kritisere men av ren interesse om ting som går fort.

Fwd eller ikke, denne kjører nok fra de fleste uansett.. på rettstrekka.

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

 

Med stock motor mener jeg orginal topp toppakning, blokk og rådelagre. stock kamaksel, stock porting..

 

Så ogsi stock motoren er bare forsterket ørlite grann for at den skal holde 600whp.

 

folk her til lands tror visst Norge er verdens navle innen for dragracing. :usa:

Finnes endel som kjører rundt 10sek rundt i verden med fwd. Det er ikke noe nytt.

men kanskje for noen som er trangsynte nok til å si at "jeg vet best Rwd er raskest alltid."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det unnagjort er det fremdeles en fantastisk prestasjon å få en (*sånn bil ned i den tiden!

 

and Bingo was his name...

 

 

Nå synes jeg du surver fært, kan vel ikke skylde meg for at han ikke kjører full boost. har dyno klip hvor den har 802whp.

 

Glory runs gjør ikke bilen til en 800whp bil , bare til en dyno queen. . Om han kan kjøre rundt SAFE med 800hk da..

 

Med stock motor mener jeg orginal topp toppakning, blokk og rådelagre. stock kamaksel, stock porting

 

Så den motoren går fra 150 -800whp med kun grenrør,IC, innsug og stoor Turbo ?

 

Kan ikke du poste den 802whp kurva ?

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

and Bingo was his name...

 

 

 

 

Glory runs gjør ikke bilen til en 800whp bil , bare til en dyno queen. . Om han kan kjøre rundt SAFE med 800hk da..

 

 

 

Så den motoren går fra 150 -800whp med kun grenrør,IC, innsug og stoor Turbo ?

 

Kan ikke du poste den 802whp kurva ?

 

Hvilke biler går 300.000km, med 800whp?

snakk om å bruke det man har under hårfeste ja.

 

Nå snakket jeg ikke om den da..les posten!!!

Snakket om dyno kurva som j la ut fra tester av kitet mitt.

når jeg prater om "NESTEN" stock motor.

poenget her var at motorene er veldig trim vennlige, +/- 180hk orginalt, litt forsterkninger og en fR steg 3 kit (som jeg selger)

+god tuning er nok til å dra motoren opp i nesten 600whp, 597whp for å være korrekt.

 

hele posten handler nå om at dere betviler at dette er sant, dere ser det men tror det ikke..

så jeg driter egentlig i hva dere mener.

gjør litt research isteden for å ødelegge..

 

kasta nok perler for svin, så den kurva/dynoen får du ikke se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg bak alt atec sier i denne tråden. Hvorfor Porsche-folket driver å rakker ned på denne bilen klarer jeg ikke helt å skjønne; det er jo akkurat som man er kun ute etter å lage faen med tanke på den barnslige måten man her "argumenterer". Men nå er det kanskje slik forholdet er og forblir mellom tech-orienterte økonomi-tunere i Hondaer og airheads med stor pengebok i Porscher (fuel to the fire)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stål eller kobbertoppakning på de her originalt da med andre ord?

 

180 hester på svinghjulet standard, og 600 på framhjula etterpå, uten porting og ny kamaksel, så må det fort vekk til 3 bars overtrykk da? Og da tenker jeg svinghjulseffekten er på nærmere 700 når 600 er på hjula..

 

Ryeng, det er to helt forskjellige konsepter disse merkene driver med.. Tror ikke akkurat det er airheads noen steder steder jeg.. Begge merkene har fått til konseptene de driver med.

 

atec, du skriver: "Hvilke biler går 300.000km, med 800whp?

snakk om å bruke det man har under hårfeste ja" Men da man snakker om så store endringer i effekten ifra originalt (som forøvrig er ganske bra) så begynner marginene å bli ganske små.. Ikke snakk om 300.000 km, men at motoren faktisk holder ut 400-metern.. Hvor mange ganger har vi ikke sett folk som har fått problemer som har tatt ut 4-5 ganger original effekt. Uansett, dette byr på problemer, men jeg tror nok Honda er en av de motorene som er best egnet til akkurat dette.

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en FWD flaming post.. Artig. En liten ting til; om den hadde vært RWD hadde den hatt færre hester på hjula. Er ikke mye den spinner i starten heller. Til dere som mener dette er bortkasta penger: sånn sett er jo alt av dragsters bortkasta om de ikke klarer sub-femmere slik de værste top fuel dragsterne gjør. Men det er kanskje derfor vi har flere klasser???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stål eller kobbertoppakning på de her originalt da med andre ord?

 

180 hester på svinghjulet standard, og 600 på framhjula etterpå, uten porting og ny kamaksel, så må det fort vekk til 3 bars overtrykk da? Og da tenker jeg svinghjulseffekten er på nærmere 700 når 600 er på hjula..

 

Ryeng, det er to helt forskjellige konsepter disse merkene driver med.. Tror ikke akkurat det er airheads noen steder steder jeg.. Begge merkene har fått til konseptene de driver med.

 

atec, du skriver: "Hvilke biler går 300.000km, med 800whp?

snakk om å bruke det man har under hårfeste ja" Men da man snakker om så store endringer i effekten ifra originalt (som forøvrig er ganske bra) så begynner marginene å bli ganske små.. Ikke snakk om 300.000 km, men at motoren faktisk holder ut 400-metern.. Hvor mange ganger har vi ikke sett folk som har fått problemer som har tatt ut 4-5 ganger original effekt. Uansett, dette byr på problemer, men jeg tror nok Honda er en av de motorene som er best egnet til akkurat dette.

 

ja, er stålpakning orginalt ja, poenget er at man faktisk ikke trenger mer enn 2 bars ladetrykk for å oppnå 600whp.

 

er ikke snakk om små sotvifter men store blåsere.

 

Portingen er god og kamløft/durasjonen på disse N/a motorene er lange.

turtallskurven går helt fra 8250r/min(b16) og opp til 8950r/min (b18c-R) før motorene sperrer. moment kurven følger opp til 7500r/min (b16) til 8100(b18c-R)

og dette er orginalt. man kan ikke sammenligne disse med motorer som sitter i de daukjørte 90hk vi har i norge.

for å klare en toppeffekt fra 160 (1,6) helt opp i 200hk(1,8) uten turbo.

det gjør at man faktisk kan benytte seg av såppass store turboer på så små motorer, selvom turboen ikke lader max før 4-5000rpm, så er momentkurven mye lengre enn vanlige motorer.

 

du må skjønne at disse motorene er nesten tvers igjennom race motorer fra fabrikk.

det gjør at du faktisk henter utrolig effekt uten å gjøre så mye.

som sagt er det mange med snevert syn her som tror Norge er verdens navle.

"har vi det ikke her finnes det ikke"

 

Det er bare et tidspørsmål før forhjulskrafsere klatrer oppover på tronen.

 

en liten ting:

du snakker om holdbarhet.... om motoren ikke blir utsatt for detonasjoner kan den faktisk holde lengre enn du kanskje tror, flere på honda-tech forumet som kjører 600whp i både tykt og tynt. med relativt stock motorer.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

Heller litt bensin på bålet jeg.....

 

http://www.cheesefrog.com/frog/tehbeast.wmv

800whp dyno..(hvorfor gidder jeg egentlig?? :rolleyes:)

 

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

og en liten teaser, 1,8l gsr HONDA.

1bar1.jpg

 

1 BAR trykk (14,7psi)

 

 

 

Sitat fra jeff evans(tuner)

 

I have tuned 8 600whp+ stock sleeve engines. It can be done, and has been done already. All of the engines except one are still running.

 

The one went at the track, when a stock valve cracked and took out the entire cylinder (9k+ shifting). That is something that i have no control over.

 

Our shop car engine has seen well over 150 dyno pulls at 600whp level doing testing for full-race, and recently hit 690whp at 37psi when the boost controller was set too high.

 

The engine has seen over 50 passes last season trapping 135-145mph each time. All of the other stock sleeve engines are in the 135-145mph trap speed range as well. It comes down to good parts, correct engine tolerances (especially piston to wall clearances!!) and super conservative tuning.

 

Obviously there are no guarantees, and shit breaks. That is racing and high performance engines in general. I have had enough good success with high power stock sleeve applications that i am comfortable recommending builds using them to customers, as well as building engines with stock sleeves for customers. At the same time i do recommend sleeving to customers that are looking for 100% reliablity for a race engine.

 

I have pushed bone stock engines to the 400whp-500whp range (on race gas). Stock internals, stock sleeves. These engines have lasted for a full season as well. If ppl dont believe that stock sleeves are strong enough, what about stock rods and cast pistons?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, er stålpakning orginalt ja, poenget er at man faktisk ikke trenger mer enn 2 bars ladetrykk for å oppnå 600whp.

 

Det er interessant det her, har alltid sett for meg at nyere Hondamotorer tåler mye, men interessant at de tåler både den varmeutviklingen som 600-700 hester gir (kanskje 40% går med til varmetap), pluss at de samtidig er holdbare med det turtallsområdet de opererer på.

 

Men når det gjelder 2 bars ladetrykk... Om motoren har 180 HK uten overlading (la oss si at dette er 180 HK ved nøyaktig 1 bars atmosfærisk trykk), da regner litt grovt (uten hensyn til tenning, med 100% virkningsgrad på IC) på 1 bars overtrykk så får man da 180 * 2 = 360 HK. Ved 2 bars overtrykk er det da: 180 * 3 = 540 HK. Derimot endrer man den opprinnelige VE, slik at motoren suger i seg til 200 hk uten overlading, vil regnestykket bli annerledes: 200 * 3 = 600 HK. Det som gjør effektøkning utover dette er racefuel som tillater høyere tenning, mens det som virker negativt inn er IC-virkningsgrad.

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant det her, har alltid sett for meg at nyere Hondamotorer tåler mye, men interessant at de tåler både den varmeutviklingen som 600-700 hester gir (kanskje 40% går med til varmetap), pluss at de samtidig er holdbare med det turtallsområdet de opererer på.

 

Men når det gjelder 2 bars ladetrykk... Om motoren har 180 HK uten overlading (la oss si at dette er 180 HK ved nøyaktig 1 bars atmosfærisk trykk), da regner litt grovt (uten hensyn til tenning, med 100% virkningsgrad på IC) på 1 bars overtrykk så får man da 180 * 2 = 360 HK. Ved 2 bars overtrykk er det da: 180 * 3 = 540 HK. Derimot endrer man den opprinnelige VE, slik at motoren suger i seg til 200 hk uten overlading, vil regnestykket bli annerledes: 200 * 3 = 600 HK. Det som gjør effektøkning utover dette er racefuel som tillater høyere tenning, mens det som virker negativt inn er IC-virkningsgrad.

 

ja Sånn er det i teorien, men om en liten turbo med 3cm i diameter pusher en bar, og en stor på 10cm i diameter pusher 1 bar er det forskjellig luft mengde som kommer inn.

derfor fungerer denne teorien heller dårlig her. meen fortsatt en god måte å regne ut ca effekt ja.

 

disse motorene blir tunet med ganske konservativ fortenning. ligger vel rundt 21*-22* fra 7000 og opp

 

varmeutviklingen er nok enorm og kan kjøres i korte perioder.

Men alikevel finner jeg det ganske facinerene at det går, og det holder mye mer enn forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, nettopp. Kombinasjonen av enorm turbo, originalt aggressive kammer, effektivt utformet grenrør og innsugsmanifoild, mye turtall samt svært gode originale portkanaler er ting som kaster "common sense" og konvensjonell motorteori på havet. Hondamotorer flest er laget for å yte bra i N/A-tilstand (les: høy volumétrisk effektivitet på høyt turtall), og kombinerer man dette med et par kilo ladetrykk fra en svær turbolader blir summa summarum mye toppeffekt. Kort giring, slik at man holder seg på toppen av powerbandet, slicks og Quaife ATB-diff er også ting som hjelper bra på kvartmil-tida; i tillegg til andre faktorer som man har nevnt tidligere (først og fremst latterlig lav egenvekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja Sånn er det i teorien, men om en liten turbo med 3cm i diameter pusher en bar, og en stor på 10cm i diameter pusher 1 bar er det forskjellig luft mengde som kommer inn.

 

Hvorfor er det forskjellig luftmengde som kommer inn da? Jeg er nok ikke helt enig i det. Men om du forklarer litt så kan vi kanskje komme til enighet etter hvert :)

 

Spennende å se hva disse orker! Men Øyvind, du skriver her "common sense" og konvensjonell motorteori på havet", her er det vel heller snakk om at konvensjonell motorteori har blitt brukt hos fabrikken (her Honda), slik at resultatet ble bra.. Selve motorteorien i seg selv blir jo fortsatt stemmende :) Common sense er også en typisk feilkilde, hvor man går rundt og tror og innbiller seg.. Common sense trengs derfor ikke med motorer, her kan alt regnes ut og prosesseres på en riktig måte, noe som Honda helt tydelig har skjønt for lenge siden!

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hondamotorer flest er laget for å yte bra i N/A-tilstand (les: høy volumétrisk effektivitet på høyt turtall)

 

Akkurat det med turtall og VE er litt spennende her, siden man har godt over 5757 RPM å ta av, og momentkurve som ligger høyt her vil gi større utslag i HK.. Men det som her er å trimme på uten overlading er jo VE, holde det på samme turtall men øke flowen enda mer, så en forandring her i form av noe moment vil jo gi store effekter i form av hk.. VE derimot kan man på en måte lese mer i form av moment (om man har i bakholdet motorvolumet).. Hmm, dette ble litt OT i grunn.. Unødvendig å forklare dette.. Men nå er det sagt :)

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår