Gå til innhold

800whp civic "the beast"

Ranger emnet


makann

Anbefalte innlegg

Er ikke så grusomt dyrt med en Honda B-serie-turbomotor som skal yte en hest eller to:

 

-LS-shortblokk: ~$100.

-CP stempler i 84 mm. diameter for 9:1 i kompresjon med B16-casting-style forbrenningskammer: ~$500.

-Eagleråder med 3/8 ARP-bolter: ~$300.

-Rocket motorsports M21-kammer med fjærer, retainere, keepere og låser: ~$900 (egentlig ikke nødvendig, men kjekt å ha, forkortes heretter "EIN").

-Eventuelt originale B16A, B17A eller GSR kammer med passende tilbehør: ~$400.

-Eventuelt B16B Civic Type-R-kammer med passende tilbehør: ~$600. (EIN)

-Ventiljobb fra Portflow, HeadGames, RLZ eller Alaniz: ~$500 (EIN).

-GSR/ITR blokk-girdle: ~$100 (EIN).

-B16A eller B17A topp, bar, uten kammer og fjærer, men med ventilstyringer og nødvendige tettinger, : ~$150. Tillegg for GSR: ~$50. Tillegg for USDM ITR: ~$100. Tillegg for JDM ITR eller B16B Civic Type-R: ~$200 (it's JDM, y0).

-Adapter for oljetilførsel til turbo: ~$30.

-Sveising av oljeretur i bunnpanna: ~$0-40.

-Oljeledninger: ~$80 fra Fast-Turbo.

-Eventuell linjehoning av rammelager ved bruk av girdle: ~$300 (EIN).

-Ny toppakning: ~$150.

-Ny olje og oljefilter: ~$50.

-Ny registerreim med strammehjul ~$80

 

Cirka pris på ferdig forsterket stock blokk klar for 600 WHP (flere ganger dynoverifisert av brukere på H-T):

~$1840.

 

Full-Race Stage 4 turbokit, godt for 700 WHP: $4200.

4x Preciscion 1600 CCM/min dyser: ~$600 (Trekk fra litt for 1000 CCM/min for bare 600 WHP).

Walboro 255 High Pressure-versjon bensinpumpe /m kit: ~$140.

Alternativt Aeromotive Eliminator bensinpumpe for 1100 WHP: $500.

AEM fuelrail: ~$150.

Diverse; heriblant slanger og koblinger: ~$600 (småting må man ha).

JG Victor X innsugsmanifoild: ~$250 (EIN).

Kapabel clutch for 600 WHP: ~$500.

Alternativt sterkere clutch, Action, Centerforce, Tilton: ~1000.

 

Total kostnad for 600 WHP-kapabel motor med clutch, turbo- og bensinsystem, inklusive $500 for mapping via Crome:

~$8.500.

 

 

 

 

Tillegg for Garrett GT4294R: ~$1200.

Tillegg for Full-Race / Manley Turbo-Tuff-råder: ~$500.

84 mm, bombesikre sylinderforinger fra f. eks. Golden Eagle, ERL/Benson eller AEBS: ~$1200.

Tillegg for AEM EMS: ~1200.

Total kostnad for 900 WHP-kapabel motor inkl. sterkere clutch, turbo og bensinsystem med Aeromotive-pumpe, 1600-dyser, blokk-girdle og linjehoning fra ERL/Benson:

~$14.500

 

 

 

 

I andre enden av skalaen; en stock B16A eller GSR-motor med et fornuftig matchende oppsett for 300 WHP burde krype ned mot ~$4000, samlet, inkl. motor og resten, og dette burde holde for noen og enhver, helt egentlig.

 

Prisene jeg operérer med er veldig, veldig cirka; f. eks. man trenger ikke turbokit fra Full-Race der Neukin, DTR, LoveFab og andre fungerer like bra. Skal man få motoren mappet i Norge må man legge ut litt mere osv. osv. Noe utstyr har man liggende fra før, og trenger ikke i tillegg, noen bruker høyere ladetrykk istedenfor kammer og ventiljobb etc. etc. Men prisene skal gi en meget god pekepinn på hva det koster å bygge noe slikt; spør hva motorbyggere i Norge med sine Audier, Volvoer, BMW'er med flere ender opp med å betale for motorer som yter det samme som nevnte Hondamotorer, så skal du nok se at de antakeligvis koster mere å bygge enn en tilsvarende Hondamotor... Spranget fra 600 WHP (som holder til å kjøre 9'ere i rett bil) til 900 WHP er svært høyt, spesielt økonomisk sett. Man sliter allerede med å forestille seg hvor rask en lett, 300 WHP-FWD-bil er, og 600 WHP er bare helt sykt i forhold. Ingen som trenger noe sånt på gata, men det er jo kjekt å ha for å knuse Supraer fra en 100 km/t-roll på motorveien.

 

EDIT:

Originale Hondakasser med diff fra ITR holder ganske lenge på stripa, samme med drivakslene. Men jo mere misbruk og moment, jo mere sannsynlig er det at man må oppgradére til en Quaife ATB (~$800) og muligens drivaksler også. Girkassehusene og drevene tåler ganske mye juling. HUSK: En drag-oppsatt Honda veier i visse tilfeller under 900 kilo, startklar med fører og driver på forhjula; drivverket utsettes ikke akkurat for de helt store kreftene i slike biler. På lave gir spinner de, og på høyere gir er momentet ut mot hjula redusert grunnet giringa.

 

Så du hadde skrevet ca pris..

 

6222_1140137831.jpg

disse du snakket om Ligger på $625(bare for å kverulere litt) hehe

Dessuten tror jeg du glemte frakt og moms, bare frakten og handling for turbokitet kommer på 4-5000kr.

forestill prisen på frakt av blokk, og om man velger å få tilsendt foringer hit er det jommen meg ingen som kan sleeving av disse motorene..

Sikter til motortekniks jobb med vibrant sin blokk.

 

derfor tipper jeg rundt 150-200000kr..

pga alle tilleggs kostnadene som kommer.

 

var porno oppsett du satt opp her øyvind, så ut som du har gravd i Ønskelista/handlelista mi ;-)

Creds 4 you!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

så du mener at 150-200.000 kr er dyrt for komplett bygget motor med driverk?

Når det er snakk om 800hk..

Du valgte å overse editen min? Les igjen.

 

tviler på at grunnen hvorfor han ikke kjører 402m m 800hk, er at den ikke holder runnet....

tror mer grunnen er at bilen blir ukjørbar selv med slicks og lim på banen.

Og at han derfor ikke får utnyttet hk. eller var dette rett og slett en test på litt mindre boost..

ikke vet jeg.

Har liksom problemer med å skjønne grunnen selv også. Bilen holder jo på dynoen, så hvorfor ikke noen fattige sekunder til?

Bilen ser ut til å ha noen form for feste (Lett pedal?) når han kommer til 3. gir. En liten staging i trykk er vel mulig med moderne motorstyring.

Kan selvsagt være en test, men som reklame er det ubrukelig. Hadde nok lagt ut et 800hk run isteden.

 

*Masse facts*

Ser at du også valgte å overse editen, nok en gang: Les igjen.

 

Synes som sagt ikke det er rasende billig, men helt klart godkjente priser. :)

300FWHP var litt dyrt i forhold til enkelte andre, men det kom seg videre oppover.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ikke honda motoren holde 402 meter med 800hk????

Bmw hadde motorer på 1.5liter med langt over 1000hk......Og ja jeg vet att di kjørte kun qvalifisering når di hadde så my hk. MEN det er over 25 årsiden. Trur teknologien har gått litt forover siden den gang

 

 

Jo, men så var vel ikke F1 motoren så mye "stock" heller da.. utstrakt bruk av edle metaller i motoren feks.. Og i sin spede barndom prøvde enkelte team å sveise toppen i blokka for å unngå ødlagt toppakning .

 

BRM V16 motoren fra 1950 på 1,5l produserte faktisk allerede da oppunder 550hk og sener boostet den enda mer opp . Selv den ikke vart så veldig suksessfull så gav den hos en fantastisk motorlyd.. bør nyttes på fult volum .

BRM 1,5l V16

 

Og for å holde seg noenlunde på topic så produserte riktig nok 1,5literen godt over 1000hk under kvalifiseringen men det var til tider med så mye som 4,5 bar overtrykk.. nå , det er hva jeg kaller ladetrykk..

Honda v6`ern produserte ve ca 1200hk under kvalik .. IIRC

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du valgte å overse editen min? Les igjen.

 

 

Har liksom problemer med å skjønne grunnen selv også. Bilen holder jo på dynoen, så hvorfor ikke noen fattige sekunder til?

Bilen ser ut til å ha noen form for feste (Lett pedal?) når han kommer til 3. gir. En liten staging i trykk er vel mulig med moderne motorstyring.

Kan selvsagt være en test, men som reklame er det ubrukelig. Hadde nok lagt ut et 800hk run isteden.

 

 

Ser at du også valgte å overse editen, nok en gang: Les igjen.

 

Synes som sagt ikke det er rasende billig, men helt klart godkjente priser. :)

300FWHP var litt dyrt i forhold til enkelte andre, men det kom seg videre oppover.

 

 

Tenkt på at bilen ikke hadde gått noe spesielt fortere m 800hk på stripa, pga han som kjører er privat amatør og ikke en proff fra NHRA sport compact?

kanskje han rett og slett ikke klarer å utnytte effekten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen en civic motor klarer 600hk med "bolt on" deler, er den dagen det regner fisk i sahara..

 

Det er sterke og bra motorer, men slutt å drit dere loddrett ut her da!

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen en civic motor klarer 600hk med "bolt on" deler, er den dagen det regner fisk i sahara..

 

Det er sterke og bra motorer, men slutt å drit dere loddrett ut her da!

 

 

Å du kunne hva??

 

Kom m litt mer seriøs kommentar, og ikke kommenter ting du ikke kan noe om..

 

les hele posten du... :well

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen en civic motor klarer 600hk med "bolt on" deler, er den dagen det regner fisk i sahara..

 

Det er sterke og bra motorer, men slutt å drit dere loddrett ut her da!

Rent teknisk sett er det noen få stykker som allerede har brekt 600 WHP ut av uåpnede K20A2 (aka. "Civic motor").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent teknisk sett er det noen få stykker som allerede har brekt 600 WHP ut av uåpnede K20A2 (aka. "Civic motor").

 

Var d ikke snakk om b-serie motorer med bolton deler(ferdig produserte ettermarkeds deler,feks fullrace, wiseco,Golden eagle, dart osv )

 

Eller missforsto jeg den meningsløse kommentaren fra "Ola"

ovenfor?

 

K20 er vel såpass ny å uutprøvd enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var d ikke snakk om b-serie motorer med bolton deler(ferdig produserte ettermarkeds deler,feks fullrace, wiseco,Golden eagle, dart osv )

 

Eller missforsto jeg den meningsløse kommentaren fra "Ola"

ovenfor?

 

K20 er vel såpass ny å uutprøvd enda...

Jeg tolket det dit hén at Ola snakket dritt om alle "Civic motorer", men K20A finner man også i Civic og er bedre på absolutt alle punkter enn den gode, gamle B-serien (ikke for at det er noe vanskelig å bygge en B-serie som yter noe helt sykt). Mere spesifikt, med bare bolt-on-deler er B-serien mye mere skjør enn storebror K; men K'en trenger også forsterket innmat for å yte 600 på hjula driftsikkert selv om originalmotoren tåler 600 - men hvor lenge? Dette gjelder selvfølgelig også for de aller fleste andre motorer (med unntak av RB26, 1JZ/2JZ og de andre monster-motorene i verden). Motoren i topic'en er vel fortsatt en B-serie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt jeg er kompetent nok til å uttale meg om at 600WHP ikke holder lenge i noen som helst uåpnet civic motor!

Dere snakker om nesten 200hk pr sylinder i en lav volum motor, dvs nesten 400hk pr liter om det er snakk om en 2.0!! Dette har f.eks Ruud gjort med en 2.0 cossie.. Den motoren kostet over 300 000,- NOK.. også den hadde store problemer i benken. Get real! Det hjelper katta hva slags merke det står på blokka i dette tilfellet.

 

Det finnes folk som tror det er å bare stappe på turbo stasj, å få en supra motor til å yte 800hk uåpnet også, men de glemmer at det skal vare mer enn et drag eller to de også..

 

Men jeg vet hvilken av civicen og supraen jeg ville lagt pengene mine i et veddemål om hvilken som holdert lengst.

 

Ryeng: du vet bedre enn at jeg "bare slenger dritt" om honda motorer. Jeg liker hondamotorer, men er lei av folk som TROR og har lest no på en nettside som de burde tatt med en stor bøtte salt!

 

Slike tråder som dette er det som får n00bs til å tro det er bare å putte på en pling og en plong å være verst i gata, uten noen problemer.. I det reelle liv er det ikke sånn..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stock civic chassi veier vel en 1080kg, letta kanskje 890-900kg med bur.

 

Ja fullt mulig å hente ut 600whp med bare bolt on deler.

får så mye gromt utstyr fra usa så.

så forleden en stock honda gsr motor (1,8l)

Smidd innmat, nye topplokksbolter, clutch og dyser samt datasprut.

597whp..med det turbokitet jeg selger nå...

flere som får motorene til å holde, tror det ligger litt i gasspedalen også.

mer grisekjøring, mindre holdbarhet.

En quaife atb diff er ikke å forakte heller med de hk..hehe.

 

 

Holdbarheten ligger vel 80%kun i tuning og hva slags bensin man kjører på.

er jo kjent at tenningsbank tar knekken på ALLE motorer.

En 600hk motor er bare til leking da:) Blir jo full gass og maks turtall hele tiden når man kjører noe sånt.

Skjønner heller ikke vitsen med å kaste bort så mye penger på en motor som skal ned i en FWD bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt jeg er kompetent nok til å uttale meg om at 600WHP ikke holder lenge i noen som helst uåpnet civic motor!

Dere snakker om nesten 200hk pr sylinder i en lav volum motor, dvs nesten 400hk pr liter om det er snakk om en 2.0!! Dette har f.eks Ruud gjort med en 2.0 cossie.. Den motoren kostet over 300 000,- NOK.. også den hadde store problemer i benken. Get real! Det hjelper katta hva slags merke det står på blokka i dette tilfellet.

 

Det finnes folk som tror det er å bare stappe på turbo stasj, å få en supra motor til å yte 800hk uåpnet også, men de glemmer at det skal vare mer enn et drag eller to de også..

 

Men jeg vet hvilken av civicen og supraen jeg ville lagt pengene mine i et veddemål om hvilken som holdert lengst.

 

Ryeng: du vet bedre enn at jeg "bare slenger dritt" om honda motorer. Jeg liker hondamotorer, men er lei av folk som TROR og har lest no på en nettside som de burde tatt med en stor bøtte salt!

 

Slike tråder som dette er det som får n00bs til å tro det er bare å putte på en pling og en plong å være verst i gata, uten noen problemer.. I det reelle liv er det ikke sånn..

 

 

Nå har vi heller aldri snakket om en uåpnet motor heller da...

 

Var mer snakk om en b-serie motor forsterket med smidd innmat og topplokksbolter for å tåle trykk.. men uten porting nye kammer oversize ventiler..osv..for å øke grunn hk og motorens pusteevne.

bare enkle bolt ons +turbokit og datasprut..abrakadabra 600whp..

 

og igjen, leser du litt tilbake ser du oppsett fra en 1,8l med disse bolton`s + en dynoark som beviser det jeg sier her.

er gjort før og d er gjort av mange...men ikke her i Norge.

 

Å det er ingen grunn til å tro det er enkelt å trimme motor, for det er det ikke, men det er enkle modifikasjoner som får disse motorene til å yte MYE effekt.

 

Baksiden er kanskje:

 

-Pumpebensin er fyfy. med detonasjoner og motorras som følge, race fuel er svindyrt å kjøre på i Norge.

 

-Endel timer på rulla med en kapabel tuner som koster armen beinet og litt til.

 

-Bygge bil krever mye arbeid kunnskap og kompisser ;-)

det koster alltid mer enn man regnet med.

og dukker altid opp uforutsette problemer.

 

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

Fortsatt så er det utrolig hvor lite som må gjøres med motorene for å få de til å klare denne vanvittige effekten, og jeg mener harnakket at det er få motorer som kan matche disse i stock tilstand. eller med små billige bolt ons.

 

 

Og du som ikke skjønner vits med å kaste bort penger på FWD.

 

hva er vits med å kaste bort penger på bil i det hele tatt??

Jo for de fleste (Seriøse) her på forumet har lidenskap på bil, og vil gjerne bruke pengene sine på noe de brenner for..

uansett om det er FWD, RWD eller AWD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår