Gå til innhold

800whp civic "the beast"

Ranger emnet


makann

Anbefalte innlegg

Hvilke biler går 300.000km, med 800whp?

snakk om å bruke det man har under hårfeste ja.

 

Nå snakket jeg ikke om den da..les posten!!!

Snakket om dyno kurva som j la ut fra tester av kitet mitt.

når jeg prater om "NESTEN" stock motor.

poenget her var at motorene er veldig trim vennlige, +/- 180hk orginalt, litt forsterkninger og en fR steg 3 kit (som jeg selger)

+god tuning er nok til å dra motoren opp i nesten 600whp, 597whp for å være korrekt.

 

hele posten handler nå om at dere betviler at dette er sant, dere ser det men tror det ikke..

så jeg driter egentlig i hva dere mener.

gjør litt research isteden for å ødelegge..

 

kasta nok perler for svin, så den kurva/dynoen får du ikke se...

 

misforstå meg rett, men

Lurer på om du leser litt mer mellom linjene en det som jeg faktisk skriver..

 

Ingen som snakker om 300 000km.. lurte bare på hvorfor han hadde dyno på 802whp, men kjører kun med ca 600? 200hk i marketing??

Greit at du legger ut denne linken samtidig som du ska selge et slikt kitt, det skaper ihvertfal litt mer oppmerksomhet rundt det.

 

 

Og ser en bort i fra at Us-ruller har det med å være litt "optimistiske" , så er det vel ingen som betviler hk eller tida..

Det var snakk om en stock motor, og jeg synest det virket litt for søkt.. derfor spør jeg.

 

Nå har du jo gitt svar på masse av dette alt.. takker for det. Alltid moro å lære noe nytt.

 

Jeg stiller meg bak alt atec sier i denne tråden. Hvorfor Porsche-folket driver å rakker ned på denne bilen klarer jeg ikke helt å skjønne; det er jo akkurat som man er kun ute etter å lage faen med tanke på den barnslige måten man her "argumenterer". Men nå er det kanskje slik forholdet er og forblir mellom tech-orienterte økonomi-tunere i Hondaer og airheads med stor pengebok i Porscher (fuel to the fire)?

 

 

Når man spør eller stiller seg kritisk til noe eller sier sin mening så blir en enten stempla anti FF eller kverulant. .. hårsåre dere..

Økonomituning!!? det må du forklare..

 

ja Sånn er det i teorien, men om en liten turbo med 3cm i diameter pusher en bar, og en stor på 10cm i diameter pusher 1 bar er det forskjellig luft mengde som kommer inn.

 

Nå er du inn på effiktiviteten til en Turbo..

Når en turbo begynner å havne uten for sitt effiktivitetsområde bruker den mykje energi til å avgi litt mer ladetrykk .. å komprimere luft gir varme , og varme = mindre effekt ..

 

For å kalkulere luftmengden inn til motoren kan en bruke:

 

cfm = (L x rpm x VE x Pr) / 5660

 

L = motorkapasitet i liter

Rpm = max motor hastighet

Ve = volumetrisk effiktivitet

Pr = luft trykk < Pr = ( Br + Ap)/ AP

Br = turbo trykk

Ap = atmosfære trykk ( 1 bar ved sjøflaten)

 

 

Så kan en se på kompressor mappene for en slik Turbo ..

 

Hvorfor forandrer de dynokurva fra rpm til mph.. :hello:

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå synes jeg du surver fært, kan vel ikke skylde meg for at han ikke kjører full boost. har dyno klip hvor den har 802whp.

da er det 800whp civic.

Slurver fælt? Skylder på deg? Hva har du fått i deg? Den kommentaren var ment på alle dyno queens som til stadighet dukker opp, og var overhodet ikke ment til deg.

Hvis det å kjøre 800 hest er en barnelek for den motoren, hvorfor kjører han ikke det på stripa da? (Denne gangen rettet mot deg etter den sure drittslengingen...)

 

alle drag biler generelt er ukjørbare , men plis ikke kom med dårlige teorier om denne.. dere kjenner ikke bilen og har ingen rett til å utale sånt, kanskje han faktisk kjører på gata med 300hk? ting kan justeres vettu både understell og turbotrykk ;P

Nok en gang ikke rettet mot deg. Ikke en gang en negativ kommentar om bilen! Ser du nøye på hva jeg siterte ser du at jeg faktisk forsvarte Civicen.

 

husk at biler med orginalt understell, dukker mye bak,

denne kjører 9,89 med forhjulstrekk og understellet er satt opp for at ikke all vekta skal forflytte seg(legg merke til hvor høyt rumpa er stillt opp)

Helt riktig, det er nok et bra chassisoppsett på den bilen, men fysiske lover gjelder uansett. Man kan ganske enkelt ikke benekte at vektforskyvning forekommer, og det taler ikke til FWD's fordel generelt sett.

 

"hva er det du snakker om???

V.s motor sin har tilog med en egen automat kasse som brukes kun til drag, ikke kom å fortell meg at den bilen ikke er satt opp for drag, de gutta der overlater ikke ting til flaksen.

nøye, gjennomtenkt, planlagt og satt opp"

Trodde jeg gjorde ganske tydelig i posten min at jeg ikke visste stort om den bilen, og dermed ikke kom med noen fakta. Ro deg ned, og hopp av flame hesten din.

 

jeg tror denne teorien din er noe du til stadighet har hørt og godtatt men ikke studert, å hvorfor skulle du studert uten å ha interesse av FWD? så på en måte er det forståelig med sånne utalelser.

Hvilken teori er det snakk om da? Vektforskyvning? Hvorfor er den annerledes på en FWD enn en RWD eller AWD? Min åpenbart manglende kunnskap på fysikk hindrer meg i å begripe dette, så derfor spør jeg en som tydeligvis har studert dette i sømmene, og derfor kan alt.

 

jeg kritiserer aldri andres biler, eller type biler, stiller kanskje kritiske spørsmål.

Ikke for å kritisere men av ren interesse om ting som går fort.

Der er vi litt annerledes. Ikke mye, men litt. Jeg forbeholder meg retten til å stille kritiske spørsmål som enkelte, temperamentsfulle, folk med mindreverdighetskomplekser velger å se på som drittslenging og heller slenger dritt tilbake til enn å forklare hvor landet ligger og opplyse folk om hva de har gått glipp av.

Fwd eller ikke, denne kjører nok fra de fleste uansett.. på rettstrekka.

Som jeg klart og tydelig uttrykte meg for i posten min.

Med stock motor mener jeg orginal topp toppakning, blokk og rådelagre. stock kamaksel, stock porting..

Da har du til og med høyere krav enn meg for hva som er stock motor. :)

Selv tillater kambytte (Det er vel egentlig ikke nødvendig på VTEC), topp pakningsbytte (Heller ikke nødvendig i dette tilfellet) og porting av topper før jeg sier stopp.

Men det har nok mer med hvilke biler jeg har motorerfaring med, enn hva som kan kalles definisjoner.

 

Så ogsi stock motoren er bare forsterket ørlite grann for at den skal holde 600whp.

Hva innebærer det egentlig? Råder/stempler/veiv/lagere eller enklere ting som ARP bolter o.l. Eller er den noen andre "svake punkter" i blokken som bør forsterkes?

 

folk her til lands tror visst Norge er verdens navle innen for dragracing.

Samme ser ut til å gjelde trimming av Honda...

Finnes endel som kjører rundt 10sek rundt i verden med fwd. Det er ikke noe nytt.

Nei, det er langt i fra nytt, det begynner vel faktisk begynt å bli noen år siden folk kjørte 10 sek med gateregistrerte og fullt gatevennlige (Fullt interiør, A/C, CD-spiller, støydemping osv.) FWD biler.

men kanskje for noen som er trangsynte nok til å si at "jeg vet best Rwd er raskest alltid."

Ja, desverre er det enkelte som er litt for fåmælte til å forsvare sin sak og trangsynte til å fatte at det man nødvendigvis ikke liker kan kjøre fra dem.

 

Men nå er det kanskje slik forholdet er og forblir mellom tech-orienterte økonomi-tunere i Hondaer og airheads med stor pengebok i Porscher (fuel to the fire)?

Er det virkelig økonomisk å få 600-800 FWHP i Honda? Tall og priser er du snill. At man trenger noen voksen lommebok og null interresse/kunnskap for teknologi for å trimme en Audi (Porsche 944) er vel en påstand helt uten grunnlag. Dét bør man gjøre seg for god til hvis man skal slenge dritt...

 

om en liten turbo med 3cm i diameter pusher en bar, og en stor på 10cm i diameter pusher 1 bar er det forskjellig luft mengde som kommer inn.
Hvorfor er det forskjell på 1 bar og 1bar? Er ikke begge 1 bar da, uavhengig av hvordan de blir produsert? Forskjellen ligger vel heller i forskjellen i varmeutviklingen på de to turboene, og dermed hvor mye plass luften tar i forhold til hvor mye oksygen som faktisk føres inn i forbrennigsrommet. :rolleyes:

 

Hadde det ikke vært litt artig å få fram en litt seriøs debatt rundt dette med FWD vs RWD vs AWD for en gangs skyld uten at folk blir så provosert at de kommer med tankeløse svar og meninger uten å ha noe som helst til å backe dem opp?

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det forskjell på 1 bar og 1bar? Er ikke begge 1 bar da, uavhengig av hvordan de blir produsert? Forskjellen ligger vel heller i forskjellen i varmeutviklingen på de to turboene, og dermed hvor mye plass luften tar i forhold til hvor mye oksygen som faktisk føres inn i forbrennigsrommet. :rolleyes:

 

Forskjellen i varmeutviklingen ja, men så kommer virkningsgraden til intercooleren inn da, som kan utligne det allikevel, slik at MAP kan bli 2 bar allikevel.. :) 1 bars overtrykk er relativ til motorens VE om man skal sammenligne på luftmengde..

 

Og da det gjelder debatten om FWD, AWD og RWD på drag, så er vel dette litt avhengig av hvor mye effekt man har også.. Men har aldri sett en top fueler med forhjulstrekk akkurat.. :)

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, for ca 150.000-200.000kr(LITT AVHENGIG AV DELEVALG) kan man bygge en 800HK honda motor. fra 600-800hk er der prisen virkelig stiger.må

mye til for de siste 200hk

det inkluderer ny diff drivaksler clutch og svinghjul i tillegg til motor.

(og selvfølgelig kunnskap og erfaring)

 

ER IKKE SÅ ILLE SYNES JEG.. :wonder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt morsomt her er jo at dere som driver å betviler at det faktisk er så lett å trimme Honda motorer får bevisene servert rett i trynet, men likevel tviler.

Hvorfor han har 800 hk på rulla og 600 hk på stripa vet ikke jeg, men sansynligvis fordi det er litt mer holdbart med 600, enn 800. Men motoren er da likevel god for 800 hk max effekt...

 

Slutt å kverruler og lev med det...

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt morsomt her er jo at dere som driver å betviler at det faktisk er så lett å trimme Honda motorer får bevisene servert rett i trynet, men likevel tviler.

Hvem betviler at det er lett? Jeg betviler at det er rimelig. Noe jeg for forresten ikke synes 150.000-200.000 er. Synes regelrett det er dyrt, men igjen har det nok mye med hva slags biler jeg har motorerfaring med.

 

Hvorfor han har 800 hk på rulla og 600 hk på stripa vet ikke jeg, men sansynligvis fordi det er litt mer holdbart med 600, enn 800. Men motoren er da likevel god for 800 hk max effekt...

 

Slutt å kverruler og lev med det...

Hva har holdbarheten å si i drag da? Null og niks. Først i mål er det som gjelder, om det så skulle innebære at man krysser mållinjen i en sverm av deler fra den motoren man blåste til himmelriket under forsøket.

 

Jeg kan sikkert slutte å kverulere om det, men ville bare gjøre klart at dette dyno queen tall, og ikke realistiske tall. Helt uten mening og gyldighet i realiteten.

Skulle jeg lagt reklame via dragfilmer på min hjemmeside, for min produkter, ville jeg tatt med et run på full boost, ikke overbevist folk om det faktisk ikke er mulig å kjøre med så mye. Ikke en gang i <10 sekunder (Hadde nok vært godt under 10 sek med 800 hester).

 

fra 600-800hk er der prisen virkelig stiger.må

mye til for de siste 200hk

Så man kan ikke kjøre dyno pulls på 800 hester med et 600 hesters "kit", men heller ikke bruke 800 hester selv om man kan det?

Er også kjent med konseptet at det er ved overstigning av 600 hester prisen begynner å bli stiv, men da er det snakk om at maskinen har blitt kostet på 50k i utgangspunktet (Utenom innkjøp av motor selvsagt, da tilkommer 10-15k)...

 

Edit: La nettop merke til at det var 150.000-200.000 for en 800hk, ikke 600hk. Noe som gjør at det hele virker litt mer fornuftig igjen.

Da er ikke prisen hverken dyrere eller billigere enn det jeg er vant til fra før.

Men hvor mye kan man tyne ut av disse maskinene da?

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem betviler at det er lett? Jeg betviler at det er rimelig. Noe jeg for forresten ikke synes 150.000-200.000 er. Synes regelrett det er dyrt, men igjen har det nok mye med hva slags biler jeg har motorerfaring med.

 

så du mener at 150-200.000 kr er dyrt for komplett bygget motor med driverk?

Når det er snakk om 800hk..

 

 

tviler på at grunnen hvorfor han ikke kjører 402m m 800hk, er at den ikke holder runnet....

tror mer grunnen er at bilen blir ukjørbar selv med slicks og lim på banen.

Og at han derfor ikke får utnyttet hk. eller var dette rett og slett en test på litt mindre boost..

ikke vet jeg.

 

Men uansett 800hk eller ikke, bra gikk den og klarte den under 10 med 600whp synes jeg det er suverent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, for ca 150.000-200.000kr(LITT AVHENGIG AV DELEVALG) kan man bygge en 800HK honda motor. fra 600-800hk er der prisen virkelig stiger.må

mye til for de siste 200hk

det inkluderer ny diff drivaksler clutch og svinghjul i tillegg til motor.

(og selvfølgelig kunnskap og erfaring)

 

ER IKKE SÅ ILLE SYNES JEG.. :wonder

 

Og så kommer prisen på bien oppattpå og undedrstell ++ ..

 

en kan selfølgelig få billigere biler med mer hk.. smak og behag . Tror fremdels at en Civic til 250 -300k skal bli vanskelig å selge , selv med 600hk. Så en må jo rekne med å tape meste parten av pengene ved et eventuelt videresalg, men så gjelder det stort sett for alle biler man putter mye penger i..

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken girkasse kjører de med...? En bil som er N/A har jo ikke så mye NM, så girkassa tåler vel ikke all verden når det blir turbo på den...? Er vel kanskje noe å ta med når du prater om 800hk for 150-200 tusen... Da med alt...

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så grusomt dyrt med en Honda B-serie-turbomotor som skal yte en hest eller to:

 

-LS-shortblokk: ~$100.

-CP stempler i 84 mm. diameter for 9:1 i kompresjon med B16-casting-style forbrenningskammer: ~$500.

-Eagleråder med 3/8 ARP-bolter: ~$300.

-Rocket motorsports M21-kammer med fjærer, retainere, keepere og låser: ~$900 (egentlig ikke nødvendig, men kjekt å ha, forkortes heretter "EIN").

-Eventuelt originale B16A, B17A eller GSR kammer med passende tilbehør: ~$400.

-Eventuelt B16B Civic Type-R-kammer med passende tilbehør: ~$600. (EIN)

-Ventiljobb fra Portflow, HeadGames, RLZ eller Alaniz: ~$500 (EIN).

-GSR/ITR blokk-girdle: ~$100 (EIN).

-B16A eller B17A topp, bar, uten kammer og fjærer, men med ventilstyringer og nødvendige tettinger, : ~$150. Tillegg for GSR: ~$50. Tillegg for USDM ITR: ~$100. Tillegg for JDM ITR eller B16B Civic Type-R: ~$200 (it's JDM, y0).

-Adapter for oljetilførsel til turbo: ~$30.

-Sveising av oljeretur i bunnpanna: ~$0-40.

-Oljeledninger: ~$80 fra Fast-Turbo.

-Eventuell linjehoning av rammelager ved bruk av girdle: ~$300 (EIN).

-Ny toppakning: ~$150.

-Ny olje og oljefilter: ~$50.

-Ny registerreim med strammehjul ~$80

 

Cirka pris på ferdig forsterket stock blokk klar for 600 WHP (flere ganger dynoverifisert av brukere på H-T):

~$1840.

 

Full-Race Stage 4 turbokit, godt for 700 WHP: $4200.

4x Preciscion 1600 CCM/min dyser: ~$600 (Trekk fra litt for 1000 CCM/min for bare 600 WHP).

Walboro 255 High Pressure-versjon bensinpumpe /m kit: ~$140.

Alternativt Aeromotive Eliminator bensinpumpe for 1100 WHP: $500.

AEM fuelrail: ~$150.

Diverse; heriblant slanger og koblinger: ~$600 (småting må man ha).

JG Victor X innsugsmanifoild: ~$250 (EIN).

Kapabel clutch for 600 WHP: ~$500.

Alternativt sterkere clutch, Action, Centerforce, Tilton: ~1000.

 

Total kostnad for 600 WHP-kapabel motor med clutch, turbo- og bensinsystem, inklusive $500 for mapping via Crome:

~$8.500.

 

 

 

 

Tillegg for Garrett GT4294R: ~$1200.

Tillegg for Full-Race / Manley Turbo-Tuff-råder: ~$500.

84 mm, bombesikre sylinderforinger fra f. eks. Golden Eagle, ERL/Benson eller AEBS: ~$1200.

Tillegg for AEM EMS: ~1200.

Total kostnad for 900 WHP-kapabel motor inkl. sterkere clutch, turbo og bensinsystem med Aeromotive-pumpe, 1600-dyser, blokk-girdle og linjehoning fra ERL/Benson:

~$14.500

 

 

 

 

I andre enden av skalaen; en stock B16A eller GSR-motor med et fornuftig matchende oppsett for 300 WHP burde krype ned mot ~$4000, samlet, inkl. motor og resten, og dette burde holde for noen og enhver, helt egentlig.

 

Prisene jeg operérer med er veldig, veldig cirka; f. eks. man trenger ikke turbokit fra Full-Race der Neukin, DTR, LoveFab og andre fungerer like bra. Skal man få motoren mappet i Norge må man legge ut litt mere osv. osv. Noe utstyr har man liggende fra før, og trenger ikke i tillegg, noen bruker høyere ladetrykk istedenfor kammer og ventiljobb etc. etc. Men prisene skal gi en meget god pekepinn på hva det koster å bygge noe slikt; spør hva motorbyggere i Norge med sine Audier, Volvoer, BMW'er med flere ender opp med å betale for motorer som yter det samme som nevnte Hondamotorer, så skal du nok se at de antakeligvis koster mere å bygge enn en tilsvarende Hondamotor... Spranget fra 600 WHP (som holder til å kjøre 9'ere i rett bil) til 900 WHP er svært høyt, spesielt økonomisk sett. Man sliter allerede med å forestille seg hvor rask en lett, 300 WHP-FWD-bil er, og 600 WHP er bare helt sykt i forhold. Ingen som trenger noe sånt på gata, men det er jo kjekt å ha for å knuse Supraer fra en 100 km/t-roll på motorveien.

 

EDIT:

Originale Hondakasser med diff fra ITR holder ganske lenge på stripa, samme med drivakslene. Men jo mere misbruk og moment, jo mere sannsynlig er det at man må oppgradére til en Quaife ATB (~$800) og muligens drivaksler også. Girkassehusene og drevene tåler ganske mye juling. HUSK: En drag-oppsatt Honda veier i visse tilfeller under 900 kilo, startklar med fører og driver på forhjula; drivverket utsettes ikke akkurat for de helt store kreftene i slike biler. På lave gir spinner de, og på høyere gir er momentet ut mot hjula redusert grunnet giringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken girkasse kjører de med...? En bil som er N/A har jo ikke så mye NM, så girkassa tåler vel ikke all verden når det blir turbo på den...? Er vel kanskje noe å ta med når du prater om 800hk for 150-200 tusen... Da med alt...

 

Integra (S80) girkassa, som mange bruker, holder en del bank.

 

Han her kjører med 420hk på hjula, og girkassa hans holdt 2 år og omlag 40000km med masse drag og banekjøring. Noe jeg kaller mer enn godkjent, med tanke på at han bruker slics. Han klarte vel lave 12'ere på stripa med bilen hvis jeg husker riktig.

 

Alt han har gjort med selve blokka er til opplysning kun smidde råder og stempler. Klink original topp.

 

Her er et par videoer av bilen:

http://video.google.com/videoplay?docid=1795906328094694477&q=atr+integra

 

http://video.google.com/videoplay?docid=3227449433900751449&q=brno

 

http://video.google.com/videoplay?docid=1863198347646604731&q=a1+ring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår