Gå til innhold

Demperbytte på audi 80!?

Ranger emnet

AMPFILER

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en 1985 audi 80cc som jeg bytta fordempere på, regner med at coupe utgaven er nogenlunde lik.

Demperene sitter inni en sylinder på fjørtårnet, så du må ha ut hele fjørtårnet for å skifte de. Sånn gjorde jeg det, er sikkert andre måter og gjøre det på da:

Ta av hjulet, skru inn en av boltene igjen slik at du kan bremse for å løsne drivakslingen. Drivakslingen sitter i midten og må løsnes med 30mm pipe (denne sitter godt)

Deretter kan du ta av caliperen, den bør henges opp i noe slik at den ikke henger i bremseslangen.

Neste steg er å ta av styrestak, denne sitter festa i en kona sak, så her må du bruker sånn endeledds avdrager. Når denne er løs kan du løsne den bolten som sitter vannrett i bunnen av fjørbeinet.

Nå er det kun igjen å løsne toppen inni motorommet. Her må du holde igjen med en en umbraco når du skrur for at det ikke bare skal svive.

Nå skal hele greia være løs men forstillinga i bunnen vil presse opp fjørbeinet. Så det jeg gjorde da var å stikke inn en lang jern stang mellom bunnen av fjørbeinet og forstillinga, og presse den ned. Så må du prøve og løfte opp og ut i fjørbeinet.

Nå skal herligheten være ute.

Deretter må fjæra fjernes, da må fjær klemmer brukes. Klem sammen fjærene og skru av "koppen" som sitter i toppen. Her må du også holde igjen så ikke alt "sviver" når du skrur.

Så kom problemet på min bil, det sitter en "kopp" over toppen på sylinderen som holder demperen på plass. Denne var godt rusta, den satt så godt at jeg ikke klarte å løsne den så det må de gjøre på verksted :(

Skal vel egentlig brukes et spesialverktøy også for å løsne den koppen.

Du trenger ikke justere noe, så lenge du ikke skrur løs de 2 boltne som sitter på bærebro og holder nedre opphengskule på plass.

Sikkert ikke verdens beste til å forklare, bare spør hvis du lurer på noe.

Slik gjorde jeg det, noen som har noen innveninger noe jeg har glemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider