Gå til innhold

Høyttalere og syb til V70

Ranger emnet

J-A-E

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle bytte ut høyttalerne i min Volvo V70. Det er høyttalere oppe på dashen, øverst i dørene foran og i bakdørene.

Hva vil dere anbefale meg? Det skal ikke koste skjorta ;)

Jeg har en Audison LRX 5.600 forsterker som jeg tenkte å beholde. Har oxo en Focal sub av minste modell, men den har jeg lyst å bytte ut.

Musikk jeg hører på er stortsett det meste, men det går mye i R&B, rap, noe techno og dance.

Volvo 945 LT

Volvo 242 L - 2,6L N/A "Go bilen"

Volvo V70 TDI - www.garaget.org

Volvo 242 B20 - Til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hva skjortene dine koster, men her er jo et forslag siden du allerede har hatt Focal:

Frontsett til kr. 1890,- til fremdørene og dash

Coaxialer til kr. 1290,- til bakdørene

Her tar jeg forbehold om str. da jeg ikke er riktig sikker på hvor store elementer som passer i V70.

Som du sier har du allerede en sub i access serien?! Et forslag kunne jo da være å oppgradere den også til Polyglass-serien fra Focal, men da V2 serien på sub:

Sub 11" til kr. 2390,-

Også her må jeg ta str i forbehold, da du ikke nevnte noe om hvor stor du ville ha den!

Samlet skulle dette komme på kr. 5570,-. Ved større str vil selvfølgelig prisen hoppe noe, men her har du jo (som du sikkert allerede vet) masse kvalitet for pengene!

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle bytte ut høyttalerne i min Volvo V70. Det er høyttalere oppe på dashen, øverst i dørene foran og i bakdørene.

Hva vil dere anbefale meg? Det skal ikke koste skjorta ;)

Jeg har en Audison LRX 5.600 forsterker som jeg tenkte å beholde. Har oxo en Focal sub av minste modell, men den har jeg lyst å bytte ut.

Musikk jeg hører på er stortsett det meste, men det går mye i R&B, rap, noe techno og dance.

Heisan.

Hvilken årsmoddel er bilen? Hvor mye penger skal du bruke? Og skal du ha høytalere som passer rett inn i originahullene, uten noen form for modifisering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, som GolfIVDriver så utmerket påpeker, er skjorteprisen høyst variabel fra person til person, men her er et lite minimumsforslag:

Foran og bak trenger du uansett to par overganger til 250,- pr par, så får du plass til 6,5" begge steder:

Foran:

volvo%20v70%20ford%F8r.jpg

Bak:

volvo%20v70%20bakd%F8r.jpg

Alphasonik PF65C til 1095,-. Diskanten på frontsettet monterer du da i dashbordet, mens i bakdørene monterer du den som en vanlig koaksial.

Alphasonik PSW402 til 995,- vil matche frontsettene og ønskene dine meget bra, og lar deg bruke monokanalen i behagelige 4 ohm.

PSW400Transmedia.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes subben så tamm ut :D eller er det helt feil? Åssen kasse vil du anbefale til min musikk still?

Noen andre forslag, kan koste litt mer ;)

Det viktigste er at anlegget spiller pent. Er ferdig med DUNK DUNK tiden ;)

Volvo 945 LT

Volvo 242 L - 2,6L N/A "Go bilen"

Volvo V70 TDI - www.garaget.org

Volvo 242 B20 - Til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På høyttalerne og subwooferen står det, rms max? Heh..Hva? Er den oppgitte effekten RMS eller MAX?
Den er målt i RMS selvfølgelig... når det står max, er det en helt vanlig forkortelse for maximum/maksimalt, og har ingenting med "måleenheten" Max.Power eller andre Max-kloner å gjøre. Altså tåler den 500 watt RMS maximum.

Men får meldinger om at det er mange som leser det feil slik du gjør, så jeg må vel snart kun skrive RMS så alle leser og forstår det samme og ikke tror vi er helt på vidvanke. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes subben så tamm ut eller er det helt feil? Åssen kasse vil du anbefale til min musikk still?
Joda, vippa litt mellom den og en annen, men jeg har stor respekt for hvordan folk verdsetter sine skjorter, for å holde oss til metaforene her, så jeg begynte på den rimeligste kombinasjonen. ;)

Du har tross alt "bare" 180 watt å fore de med, så man må se litt på andre faktorer som følsomhet også og ikke bare heftig utseende. Det andre alternativet ville være PSW812 til 2250,-, da hadde du hatt mye av det meste. Finnes i 2x2ohm og 2x4ohm-versjon.

PSW800Transmedia.jpg

Når det gjelder kasse, foretrekker jeg lukket nesten uansett musikkvalg, men andre ting spiller også inn. Med dine 180 watt og en ganske stor kupé, og med ofte basstung musikk, vil nok portet kasse kunne bli et vellykket valg i ditt tilfelle. Så får du også mer trykk pr. watt kontra en lukket kasse med samme element.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max effekten er jo den effekten et element tåler over veldig kort periode! Personlig syns jeg max effekten er 0 vits i å oppgi ved spesifikasjoner på et element/forsterker..
Helt enig... for hvor lenge varer en "veldig kort periode"? Det kan fabrikanten bestemme selv! Så å sammenligne "Max. Power" mellom forskjellige merker blir helt bingo. Men ikke glem at måle-enheten ikke er Max. alene, men Max ettellerannet... f.eks som du sier Max-effekt. Max. er en forkortelse for Maximum, så man kan egentlig like gjerne si Max. RMS.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 412 elementet er et bra element til min forsterker, som kan gi meg en stram og fin bass?

Det vil jeg påstå.

412ern har forøvrig 2x4 ohm-spoler, så da blir monokanalen belastet med 2 ohm om du bare skal ha én sub, men kjenner jeg Audison rett burde det gå rimelig greit uten å kaste all kontroll og lydkvalitet over bord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forslaget støtter jeg fullt ut. Har selv samme høyttalere bare i 5 1/4" versjonen. De spiller meget bra til prisen. Suben har jeg ingen erfaring med, men kjører selv med 25A1 suben, og jeg synes den spiller meget pent. Den står da i en kasse som ikke er forslått av Focal selv, men en lukket kasse. Dette er et eksperiment, som har funket i meget stor grad. Kan derfor ikke tenke meg at suben du foreslår skulle være noe dårligere.

Audison og Focal fungerer dessuten meget bra sammen!

Kjør på!!

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider