Gå til innhold

senking av mondeo 4x4

Gompie

Anbefalte innlegg

lurer på hvordan det er å senke en mondeo 4x4 er det samme demperene som sitter på 2 liter'n eller er det 2.5 liter dempere og fjærer på den

---------------------------------------------------

1996 Mondeo 4x4 CLX strøken

2001 motorhispania RX krasjet av meg men fikset igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på hvordan det er å senke en mondeo 4x4 er det samme demperene som sitter på 2 liter'n eller er det 2.5 liter dempere og fjærer på den

Det eneste jeg tror foreløpig er at du ikke kan bruke dempere/fjærer fra 2 literen.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg tror foreløpig er at du ikke kan bruke dempere/fjærer fra 2 literen.

vet ikke om jeg kan bruke de framme fra 2liter og må kanskje ha 2,5liter bak, hørtes ikke det rimelig ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg satte på Eibach (35mm) senkesett på min 2.o sedan til type BFP. Passet fint det. Kjører på KYB dempere til Mondeo 4x4 foran og 2.0 SI bak. Vet ikke om det passer overens med de fra 2.5V6. Har kjørt med dette i 2år nå. Fungerer kjempeflott!! Spør din lokale Ford forhandler om delenummrene stemmer overens, event. hva er forskjellen.

Med hilsen / Best Regards

Anders T.

Flat Out Racing

"When in doubt, go flat out."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte på Eibach (35mm) senkesett på min 2.o sedan til type BFP. Passet fint det. Kjører på KYB dempere til Mondeo 4x4 foran og 2.0 SI bak. Vet ikke om det passer overens med de fra 2.5V6. Har kjørt med dette i 2år nå. Fungerer kjempeflott!! Spør din lokale Ford forhandler om delenummrene stemmer overens, event. hva er forskjellen.

så det du sier nå er at det er 2 liter dempere all round på bilen, og du sier at du har 4x4 dempere foran, er det orginale dempere eller, pga da blir den jo ikke senket.

mens vi er inne på det så lurer jeg på om det går an å kappe fjærene til en fin høyde uten at det skaper problemer med at hjulene går i hjulbuen osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bestillte dempere til bilen, bestilte jeg byttedempere, altså lik orginale. Da var det egne dempere til front (mondeo 4x4), og orginalt er det 2.0 SI dempere bak på min. Det er jo fjærene som bestemmer høyden på bilen, så jeg bestillte et 35mm senkesett fra Eibach, som var til en type BFP Mondeo for jeg har en BFP4.

Kort fortalt; Jeg kjører med nye "orginale" dempere og 35mm senkesett.

Og du får ha meg unskyldt, men du får IKKE lov å kappe fjærene til bilen. Det ødelegger egenskapene til fjærene totalt!!

Anders T.

Flat Out Racing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk Futte

dette hjalp ganske bra, men et spørsmål som jeg ikke har spurt enda men som jeg lurer på er om det finnes gule koni som passer til 4x4, eller er det umulig å få tak i uorginale dempere som er justerbare

og ja jeg skal la være å kappe fjærene mine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hørt litt rundt, og jeg tror du bør ta kontakt med f.eks. Pole Position, og høre om de leverer just. senkesett til din typegodkjenning. (I mitt tilfelle en BFP).

Jeg vil ikke gi noen garanti for hvilke sett som passer, da jeg holdt meg til nærmest orginale dempere, men det kan hende at leverandørene vet noe om dette. Festene på støtdemperne skal vel være like, men hvordan de oppfører seg på bilen, er jeg ikke sikker på. Man skulle tro at foran ville det være hennsiktsmessig å benytte V6-demperne p.g.a vekten er mer lik kontra 2L 2wd, men nokk en gang, ta ikke dette som noen garanti.

Jeg har tatt feil før og vil ikke annbefale noe jeg ikke er 100% sikker på.

Om du vil ha ett sikkert tips, så er det at du benytter tilnærmet orginale dempere og kjører på ett "låst" senkesett.

Jeg har MEGET gode erfaringer med mitt. Passe lav=slår ikke nedi overalt og fungerer flott til å jage motorsykkler på svingete veier med.

Håper dette hjalp noe..

Anders T.

Flat Out Racing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hørt litt rundt, og jeg tror du bør ta kontakt med f.eks. Pole Position, og høre om de leverer just. senkesett til din typegodkjenning. (I mitt tilfelle en BFP).

Jeg vil ikke gi noen garanti for hvilke sett som passer, da jeg holdt meg til nærmest orginale dempere, men det kan hende at leverandørene vet noe om dette. Festene på støtdemperne skal vel være like, men hvordan de oppfører seg på bilen, er jeg ikke sikker på. Man skulle tro at foran ville det være hennsiktsmessig å benytte V6-demperne p.g.a vekten er mer lik kontra 2L 2wd, men nokk en gang, ta ikke dette som noen garanti.

Jeg har tatt feil før og vil ikke annbefale noe jeg ikke er 100% sikker på.

Om du vil ha ett sikkert tips, så er det at du benytter tilnærmet orginale dempere og kjører på ett "låst" senkesett.

Jeg har MEGET gode erfaringer med mitt. Passe lav=slår ikke nedi overalt og fungerer flott til å jage motorsykkler på svingete veier med.

Håper dette hjalp noe..

okey takk for hjelpen så langt, skal forhøre meg litt rundt, litt nermere sommeren, siden jeg ikke fyller 18 før i august hehe

men du sier at festene er like så da er det jo egentlig akkuratt det samme hvilke mondeo dempere jeg benytter, rett meg hvis jeg tar feil, men jeg kan da bruke gule koni som er laget til 2wd mondeo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt likegyldig hvilke dempere du bruker nei!

En demper er mye mere enn folk flest tror. Ikke bare skal den absorbere små slag og hull i veien for bedre kjørefølelse, men den skal også sørge for at karosseriet ikke "spretter omkring" uhemmet sammen med fjæra som beveger seg opp og ned, den skal sørge for at dekkene har opptimalt med marktrykk samt mye mere.

Dette er nøye utregnet når en demper blir produsert, og her spiller vekta på bilen en sentral rolle. Jeg har ikke tallene i hodet, men en Mondeo 4x4 veier noe mere enn standard 2L. Vektmessig er den mere lik V6.

Valget av demper vil utgjøre slike ting som hvor hard en dump føles, hvor fort vil bilen knele, hvor fort dempes ujevnheter i veien o.l. En demper skal være så myk at du ikke spretter bortover veien, men så hard at du ikke konstant duver som ett ørkenskip. Det er en interessang artikkel om dette i ett Bilsport jeg har liggende en plass... Kan komme med hennvisnig til nr. når jeg finner det....

På toppen kommer da fjærene inn i bildet. De bestemmer også høyden på bilen i tillegg til at de er med på å redusere kneling ved oppbremsing og når du svinger.

Slike ting er det forhandlere av senkesett, burde i allefall, vite bedre enn meg. Det er derfor jeg ikke vil si at; Ja du kan bruke dempere beregnet på 2L eller V6 fordi festene ligner. Det som kunne skje var at du satte på ett sett fra Koni som er til en V6, men så viser det seg at bilen alt i alt er for lett for settet, slik at det blir som å kjøre en Go-kart. Moro på flat vei og i svinger, helt til du ser (eller ikke) hullet i veien.

Ring Pole Position ; 67 97 21 61 og spør etter Sigurd.

Anders T.

Flat Out Racing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt likegyldig hvilke dempere du bruker nei!

En demper er mye mere enn folk flest tror. Ikke bare skal den absorbere små slag og hull i veien for bedre kjørefølelse, men den skal også sørge for at karosseriet ikke "spretter omkring" uhemmet sammen med fjæra som beveger seg opp og ned, den skal sørge for at dekkene har opptimalt med marktrykk samt mye mere.

Dette er nøye utregnet når en demper blir produsert, og her spiller vekta på bilen en sentral rolle. Jeg har ikke tallene i hodet, men en Mondeo 4x4 veier noe mere enn standard 2L. Vektmessig er den mere lik V6.

Valget av demper vil utgjøre slike ting som hvor hard en dump føles, hvor fort vil bilen knele, hvor fort dempes ujevnheter i veien o.l. En demper skal være så myk at du ikke spretter bortover veien, men så hard at du ikke konstant duver som ett ørkenskip. Det er en interessang artikkel om dette i ett Bilsport jeg har liggende en plass... Kan komme med hennvisnig til nr. når jeg finner det....

På toppen kommer da fjærene inn i bildet. De bestemmer også høyden på bilen i tillegg til at de er med på å redusere kneling ved oppbremsing og når du svinger.

Slike ting er det forhandlere av senkesett, burde i allefall, vite bedre enn meg. Det er derfor jeg ikke vil si at; Ja du kan bruke dempere beregnet på 2L eller V6 fordi festene ligner. Det som kunne skje var at du satte på ett sett fra Koni som er til en V6, men så viser det seg at bilen alt i alt er for lett for settet, slik at det blir som å kjøre en Go-kart. Moro på flat vei og i svinger, helt til du ser (eller ikke) hullet i veien.

Ring Pole Position ; 67 97 21 61 og spør etter Sigurd.

takk for et meget utfyllende svar, tenker at jeg kjøper et sett justerbare koni til 2l også bare justerer meg frem, den kan jo ikke veie så mye mere, får i så tilfelle bare bytte ut med v6 dempere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i tilfelle noen lurer så har jeg sendt mail til bilextra og spurt om de kan levere senkesett til mondeo 4x4, og fikk svaret nei det kunne de ikke ( bare til info for de som har 4x4 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider