Gå til innhold

Konstant lys på kondensator!

Ranger emnet


eyzo

Anbefalte innlegg

Har nå koblet opp kondensatorene i bilen.. Men de lyser hele tiden? Selv om tenningen er av.. Hva er feil? Skal vel ikke være sånn?

 

 

Var uheldig og komme borti pluss og minus på ene kondensatoren når jeg skrudde på kabelen..kom et lite "poff".. Og på den kondensatoren funker ikke displaye.. Var det dette "poffe" som gjør det skal tro?

Noe jeg kan gjøre for å få fikset det?

 

CIMG1504.jpg

 

Skulle ha koblet fra batteriet.. Men gadd ikke det siden jeg måtte lade de opp.. Men man lærer jo av sine feil.. :)

[-]00 Golf IV GTI Exlusive

[-]91 BMW E36 318i

[x]97 Renault Megane RN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egen remote inngang på kondensatoren? (dvs en kabel som skal kobles fra spilleren slik at den skrur seg på når spilleren skrus på) Eller har den stømtrekks føler som automatisk skrur på kondensatoren når det trekkes strøm fra det elektriske anlegget på bilen. Hvis det er det så holder det med at kupelyset skrur seg på for at kondensatoren skrur seg på.

 

Er du heldig så er det bare sikringen på elektronikken i kondensatoren som er gått. Ta av plastlokket og se om det finnes en sikring der. På toppen av kondensatoren skal det være en lite gummipropp, ca 3-4mm i diameter. Denne spretter ut om du har kortsluttet kondensatoren slik at den er gått istykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal jo koble dem opp... så lade dem... Ikke lade dem opp for så å montere dem. Men men... Sto iaf no om det i infoboka mi :) Men er man forsiktig så går det vel greit.. Men kondensatorer er ikke til å leke med akkurat.

 

Tror det er lyd på min 24\7 også... Jeg trodde ikke at det skulle være det jeg men... jaja.. Lurer på om lyset skal være på så lenge den skifter spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egen remote inngang på kondensatoren? (dvs en kabel som skal kobles fra spilleren slik at den skrur seg på når spilleren skrus på) Eller har den stømtrekks føler som automatisk skrur på kondensatoren når det trekkes strøm fra det elektriske anlegget på bilen. Hvis det er det så holder det med at kupelyset skrur seg på for at kondensatoren skrur seg på.

 

Det er ingen remote tilkobling på den.. ikke som jeg har sett vertfall.. Skal ta å se litt mer nøye etter.. Men om der er remote tilkobling, da skulle vel ikke kondensatoren lyse i det hele tatt nå? Siden jeg ikke har koblet den på..

 

Og om den har en strømtrekks føler vet jeg ikke.. Men det har jo de mest sansynlig ikke siden de lyser konstant, selv om anlegget er av.. :wonder

 

Føyer til at dette er billig greier fra netthandelen, var et impuls kjøp :P 300,- pr.stk.. Hva kan man forvente? knock

 

Er du heldig så er det bare sikringen på elektronikken i kondensatoren som er gått. Ta av plastlokket og se om det finnes en sikring der. På toppen av kondensatoren skal det være en lite gummipropp, ca 3-4mm i diameter. Denne spretter ut om du har kortsluttet kondensatoren slik at den er gått istykker.

 

Får ta å studere den å se om jeg finner noe :)

[-]00 Golf IV GTI Exlusive

[-]91 BMW E36 318i

[x]97 Renault Megane RN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt korrekt! De skal konstant være på! :) Når du har av tenningen blir det bare som et ekstra batteri. Den inneholder strøm, og lagrer den der, helt til det blir bruk for den! :)

 

Ah.. Om det skal være sånn er det ikke så farlig..

 

Men om bilen står lenge uten å bli brukt.. Da vil jo kondensatorene lade seg ut etterhvert.. må jeg lade de opp igjen da? Og vil de fortsette å lyse? Men bare at de bruker strøm fra batteriet?

 

Ble mange spørsmål her gitt! :b

[-]00 Golf IV GTI Exlusive

[-]91 BMW E36 318i

[x]97 Renault Megane RN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Om det skal være sånn er det ikke så farlig..

 

Men om bilen står lenge uten å bli brukt.. Da vil jo kondensatorene lade seg ut etterhvert.. må jeg lade de opp igjen da? Og vil de fortsette å lyse? Men bare at de bruker strøm fra batteriet?

 

Ble mange spørsmål her gitt! :b

 

altså... jeg tipper at det er sånnt display som lyser kun innimellom!? i allefall: du har ca 45amper-timer på batteriet ditt. Det vil si at du kan ha noe som laster batteriet med 1 amper stående konstant på i 45 timer. (dette er en del oppskrytt trur jeg, men men) og et display som lyser konstant bruker JÆVLI lite.. for å si det mildt. Jeg har ikke anelse om hvor lenge dette kan stå uten at det går noe serlig hardt utover batteriet, men du har koblet det nøyaktig på samme måte som alle andre, så at du skal gå tom for strøm, og ingen andre er vel ikke så veldig sannsynelig! ;) Hvis du skal være borte mange uker i strekk er det jo mulig å bare skru av strømkabelen på batteriet f.eks :) tar da ikke mange minuttene! :)

 

Men akkurat hvor lenge et display kan stå og lyse må nesten noen andre enn jeg svare på. Jeg sier bare at det er veldig lenge! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt korrekt! De skal konstant være på! :) Når du har av tenningen blir det bare som et ekstra batteri. Den inneholder strøm, og lagrer den der, helt til det blir bruk for den! :)

 

det er litt feil ruzlebiff, en kondensator har en "lekkasjestrøm", dvs at den vil ladde seg ut etterhver og det varierer med temperatur, kvalitet og eventuelt tilkoblet elektronikk, som i dette tilfelle her er det en kondis med voltmeter og monitorering for lav spenning. lys dioden i seg selv vil også bruke rund 5mA og og voltmeter vil bruke enda mer strøm når den blir aktivert.

 

det burde være en sikring/motstand i kondisen, men det er tidilig at den ikke fungere som det skal, siden voltmeteren ikke aktiveres når det blir variasjon i spenningen -noe den skal gjøre og trigge displayen på.

 

jeg har ikke opplevd at en kondis har blitt ødelagt ved kortslutning i polene men i dette tilfelle har du en "fancy" voltmeter og LED monitor som muligens har en motstand i serie med kondisen slik at ved en gitt strøm gjennomgang kan man finne ut om den laddes opp eller utladdes.... :crazysant

 

Du fikk meg til å huske at i "gamle dager" så kunne man kjøpe kondis med monitorering men man ble OGSÅ anbefalt å kjøpe makkan men uten noe elektronik/monitorering for å ungå spenings fall og best utnyttelse av kondisen -tror det var Harrinsons Labb det merke som hadde sånt- noe som vår svenske venn, Backes solgte før. :cocain:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... du satt noen bilder mens jeg skrev ja... ser en A/D konverter, et relle og et sikrings motstand -som jeg nevnte- og den er i SERIE med kondisen.... aneglsmili

 

Ja var akkurat det jeg skulle til å si! ;-D

 

Men noe å gjør får å få den til å funke igjen da? Bytte ut sikrings motstanden eller noe i den duren?

[-]00 Golf IV GTI Exlusive

[-]91 BMW E36 318i

[x]97 Renault Megane RN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår