Gå til innhold

Spørsmål om forsterker og basser

Ranger emnet

PhunxZtar

Anbefalte innlegg

Har et lite spørsmål jeg trenger litt hjelp med jeg..

Har et MB Quart PCE216 frontsett (70-130 RMS) som skal kobles på to av kanalene på en JBL GTO 75.4 (4*104 RMS) mens de to siste kanalene skal brokobles til basser. Vil det fungere å bruke et Rockford Fosgate HE2 12" (DVC) på de to kanalene, eller blir dette noe surr med effekten eller motstanden? Såvidt jeg kan forstå blir alternativene å paralellkoble det og få en motstand på 2 ohm, noe det står i bruksanvisningen til forsterkeren at den kun skal ha i stereo, eller seriekoble dem og få en motstand på 8 ohm og deretter brokoble subben i mono. Er noe av dette å anbefale eller er det rett og slett en bedre idé å kjøpe et annet element? Og eventuelle forslag til alle elementer i prisklasse ca. 1200 uten kasse eller omtrent 1700 med kasse. Enten nye eller pent brukt.

Kan ikke dette så veldig godt, så er det veldig avansert er det fint om noen kan si et enkelt ja eller nei i tillegg til en forklaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må jeg da koble subben i stereo med en spole på hver av de to siste kanalene? Eller må den kobles mono i 8 ohm, og vil jeg få nok effekt ut av forsterkeren da? Eller vil det fungere å koble den i 2 ohm mono selv om det står at forsterkeren ikke skal ha dette?

Takker for svar :)

Dette er en vanlig problemstilling som har vært oppe mange ganger før.

Personlig ville jeg ikke ha paralellkoblet svingspolene, det KAN hende forsterkeren din hadde orket dette, men jeg tror det vil gå ut over lydkvaliteten.

Så da står du igjen med seriekobling og litt lite effekt.

Jeg vil anbefale deg å prøve det alikevel da forsterkeren din vil jobbe mer normalt og den vil ha litt headroom til transientene.

Nå aner ikke jeg hvor lettdrevent den bassen er og ikke hvor kraftig den forsterkeren er brokoblet, men det kan hende det er nok til ditt bruk.

Tror mange ville blitt overrasket hvis de hadde sett hvor lite effekt de egentlig bruker til daglig bruk og vanlig musikklytting.

Med forbehold om at du trives i leieren med lett neseblødning og permanent tinitus.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forsterkeren skal levere 2*104 + 1*284 i 4 ohm om jeg husker rett. Så det er jo i utgangspunktet litt i underkant av hva den basseren krever. Om den er lettdrevet eller ikke vet ikke jeg heller, noen som vet? Drar for å kjøpe senere idag, forsterkeren kommer jeg til å kjøpe uansett, men hvis noen mener det ville gjøre ting bedre/lettere for meg ved å kjøpe en annen basser enn dette til denne bruken - now's the time to say it :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HE2-elementet er jo dødsgøy!! :)

Første suben jeg hadde... 2x12"... Fy faen det lager mye lyd i en liten Golf.. Og det faktisk bare med å brokoble to av kanalene på en gammel 4-kanals punch-forsterker...! :hello:

Her skulle det vært en link til min prosjekttråd. Men jeg har ikke hatt tid til å lage en prosjekttråd. Men det er tanken som teller, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider