Gå til innhold

Falsk jording

Ranger emnet

Satrixen

Anbefalte innlegg

"Les bruksanvisningen FØR du installerer bilstereo.

Feil bruk, installasjonsfeil og jordingsproblemer er

du selv ansvarlig for. Jordingskabel skal kobles på

bilens karosseri med skikkelig kontakt. Ikke utenpå

lakken, da får du ikke jord i det hele tatt! Hva med

en forsterker? Den skal ALDRI kobles direkte på din

bils karosseri, da får den falsk jording."

Handlet no greier fra megabillig.com nå, og fikk denne i mail. Forsterkeren skal vel kobles rett på karosseri? Hva menes med falsk jording?

Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Les bruksanvisningen FØR du installerer bilstereo.

Feil bruk, installasjonsfeil og jordingsproblemer er

du selv ansvarlig for. Jordingskabel skal kobles på

bilens karosseri med skikkelig kontakt. Ikke utenpå

lakken, da får du ikke jord i det hele tatt! Hva med

en forsterker? Den skal ALDRI kobles direkte på din

bils karosseri, da får den falsk jording."

Handlet no greier fra megabillig.com nå, og fikk denne i mail. Forsterkeren skal vel kobles rett på karosseri? Hva menes med falsk jording?

Ja si det du.. Send en mail tilbake å spørr dem uttalelsen kom i fra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått svar..

"Forsterkeren må IKKE kobles direkte på bilens karosseri, FALSK jording og den

ryker. Bruk en treplank mellom forsterkeren og karosseriet. Kabelen (minus) som

skal jordes på forsterkeren skal selvsagt jordes slik du sier.

Mange som gjør feil der, du skulle sett reperasjonsbordet hvordan det ser ut.

mvh

per"

Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært litt lettere om det stod i bruksanvisningen at: "Forsterkeren må ikke monteres (skrus fast) direkte i bilens karoseri, da dette kan føre til falsk jording. Jordingen skal nemlig skje ved å koble (-) minuskabelen direkte på karosieriet, et sted hvor man har pusset vekk all lakk, slik at det blir klart direkte kontakt!"

Shit, jeg skulle jobba med å utforme bruksanvisninger...!?? aneglsmili

Her skulle det vært en link til min prosjekttråd. Men jeg har ikke hatt tid til å lage en prosjekttråd. Men det er tanken som teller, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg montert forsterkeren min på den måten, men de jeg har hatt oppe så går jordinga direkte i huset på forsterkeren, så så lenge den har ekstern jording så burde det vel ikke gjøre noe.

Har også hørt at alle forsterkerne skal jordes på samme punkt(instructions AZ455), ville jo tru at det var bedre å spre dem litt, men kan jo ha med spenningsfallsforskjeller å gjøre

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på de jeg har hatt oppe så går jordinga direkte i huset på forsterkeren, så så lenge den har ekstern jording så burde det vel ikke gjøre noe.

Jordingen til chassiset er oftest kun i form av en veldig tynn ledning, og dersom du legger forsterkeren rett på karosseriet og har dårlig jordforbindelse der den SKAL være (minusterminalen), vil denne tynne ledningen - og resten av forsterkeren i det området - få hard medfart.

Den tynne ledningen er der for å hindre støy, ikke for å holde en større jordforbindelse. For å eliminere problemer av typen nevnt over, er det klart best å montere forsterkeren på et isolerende underlag.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan da ikke være så mange "luringer" som monterer en forsterker rett i karosseriet? hehe :p

Men ville vel egentlig ikke å montere en forsterker i karosseriet for jording heller da :) hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan da ikke være så mange "luringer" som monterer en forsterker rett i karosseriet? hehe :p

*kremt* *host* *hark* :D

er metallplate i seteryggen hvor forsterkeren min står montert, men så står det også i manualen til forsterkeren at den fint kan jordes eller forbli isolert da, og jeg anntar zapco står for det de sier og at den klarer seg fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordingen til chassiset er oftest kun i form av en veldig tynn ledning, og dersom du legger forsterkeren rett på karosseriet og har dårlig jordforbindelse der den SKAL være (minusterminalen), vil denne tynne ledningen - og resten av forsterkeren i det området - få hard medfart.

Den tynne ledningen er der for å hindre støy, ikke for å holde en større jordforbindelse. For å eliminere problemer av typen nevnt over, er det klart best å montere forsterkeren på et isolerende underlag.

:)

Noe ala skjerming altså, men bør ikke kunne skade forsterkeren så lenge den har solid ekstern godsforbindelse...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider