xGrape Skrevet Februar 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2006 Kjører Golf med Turbo Diesel (bare 75hk). Hvilken effekt vil et sportsfilter ha? Hva gjør egentlig et sportsfilter sånn generelt? Hva med effektpotte? Er dette verdt investeringen for en dieselmotor? Siter Volkswagen Golf IV 1.6 16V Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Februar 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2006 hmmm ikke mye til effektøkning nei! turboen for jo lettere i seg mer luft da! men mest for lyd! skru opp turbo trykk å mat på mer diesel så skjer det ting! Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xGrape Skrevet Februar 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2006 Hva annet kan jeg gjøre for å få litt mer effekt i bilen da? Ikke nødvendigvis mer lyd... Må helst være billig, enkelt, og ikke altfor ulovlig:) Siter Volkswagen Golf IV 1.6 16V Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2006 Litt mere trykk på turboen, og stille opp pumpa, men ikke for mye så det ryker jævlig. Ikke helt lovlig, men bare å si at bilen var sånn når du fikk den, ikke rørt pumpa jeg nei, hvis noen skulle komme til å sjekke. Men for guds skyld, still ned igjen pumpa før eu-kontroll, har sett overrusa golfdiesler, ikke fint. O g få tatt en dyserens, skift dieselfilter,og luft filter, full sevice på bilen. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xGrape Skrevet Februar 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2006 Litt mere trykk på turboen, og stille opp pumpa En liten guide? Noen som har skrevet om dette før kanskje? O g få tatt en dyserens Biltema selger noe til å blande i drivstoffet for rensing av innsprøytingsdyser. Duger dette? Eller er jeg helt på villspor? Jeg har ikke verdens beste peiling på motorer kan du si... Siter Volkswagen Golf IV 1.6 16V Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Februar 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2006 du for ikke stillt pump så alt for mye da det siter en plombe på skruen! du kan jo ta den! det har jeg gjort men er vel ikke så lurt i tillfelle salg osv! skru opp trykket er null problem på en sånn bil! først kan du se om du finner et rør som går fra turboen å ned til wastegaten! klipp så den i to og sett på en slange med en strupe ventil på! og da kan du justere! stenger du helt har du fullt trykk! men husk for å få den til å lade mer trengs mer eksos, så skru inn skruen på diesel pumpa for mer diesel! bare si ifra vis du ikke finner fram så skal jeg ta bilder! også vis det er noe du ikke skjønner! Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2006 En liten guide? Noen som har skrevet om dette før kanskje? Biltema selger noe til å blande i drivstoffet for rensing av innsprøytingsdyser. Duger dette? Eller er jeg helt på villspor? Jeg har ikke verdens beste peiling på motorer kan du si... Jeg har ikke trua for dette, sist jeg gjorde rens av dieseldyser, sto jeg med dysetester, og demonterte dysene, stakk opp og "brotsja", og gjorde dysene reine fysisk, og stillte dysetrykket. Men skader nok ikke, men kikk på forte-midler. Stille opp pumpa er heller vrient uten å ta plomba, men går jo ann å fikse på plomba da, eller kanskje du får lirka den løs. Hvis du kikker på dieselpumpa, der gasswiren går inn, er 2 justeringer på gassen, en for tomgang, og en for fullgass, er sistnevnte du skal justere på i såfall. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ingolonko Skrevet Februar 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2006 å skru på fullgass skrua vil jo bare sei at det går an å få meir turtall på motoren. det er mengdeskrua som justerer spillringen inni pumpa du må skru på, det er den som regulerer diesel mengden. men ikkje for mykje. pass på ka du driv med alt frå 1/4 til 1 omdr. er nok. pass på kor mykje du skrur så er det bare å skru det eksakte tilbake viss du skal ha den orginal igjen. skrur du for mykje får du bare masse svart røyk ikkje meir effekt. då må du i så fall skru opp turbotrykket. men det har jo sin begrensning det og. få deg ein ladetrykksmålar så du veit ka du driv med. å sjekk ka ladetrykk du har orginalt før du begynner å skru. då er det mykkje lettare å veta ka du skal justera det tilbake til viss du skal ha den orginal igjen. ca 1 kilo (bar) ladetrykk burde gå bra. tips: eg vil anta at dette då er ein tdk motor med motorkode aaz. har ein kompis som hadde ein passat med samme motor å den skrudde me opp. fekk masse problem med toppakning etterpå. å det som her er viktig er at viss toppen slår seg skjeiv kan den ikkje overhalast (plansliping) i vert fall i følge boka. men eg gjorde det for det. må slipa ned forkammerna etterpå. juksa det til enkelt å greit. bilen går fint endå. men viss du ikkje vil ha problem og så vidare ville eg holdt meg langt vekke frå å justera på dieselpumpe og turbo på den motoren der. filter og effektannlegg gjer ingen skade, men eg tvilar på du kjem til å få noko serlig effektøkning. :hello: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Februar 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2006 å stille pumpa uten å ta plomba er ikke noe problem men du for ikke skrud opp så mye på diesel mengden! men tor ikke du trenger noe mer! jeg har tatt plomba på min å det er bare å vrikke av med en skru trekker! min trengte litt mer en bare det man for før man tar plomba da min lader 1,4 bar i dag! men jeg gir jo litt f... i motoren min da! men mange som har kjørt å kjører med 1,4 bars trykk og oppover i over et år osv uten problemer! jeg har både effektanlegg å filter men hjelper veldig lite! :P Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf 3 GTD Special Skrevet Februar 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2006 Litt mere trykk på turboen, og stille opp pumpa, men ikke for mye så det ryker jævlig.Ikke helt lovlig, men bare å si at bilen var sånn når du fikk den, ikke rørt pumpa jeg nei, hvis noen skulle komme til å sjekke. Men for guds skyld, still ned igjen pumpa før eu-kontroll, har sett overrusa golfdiesler, ikke fint. Så lenge du ikke overstiger det bremsene dine er godkjent for, så er ikke dette litt ulovlig. Skrur du opp dieselmengde og kompenserer med turbotrykk så er den nok heller ikke ulovlig. Min går med gode 1,1 bar og oppskrudd pumpe. Gikk rett gjennom avgass på EU selv uten kat! så DET trenger du ikke å bekymre deg over. En annen ting er at visst du har et stort utløp så hjelper dette også på med avgass målingen, for måleområdet er 1cmx1cm stor, og har man 1" utløp så, ja da ryker det, og avgassen blir nok for høy, har man 4" så blir det mindre avgass på den 1x1 cm å måle. Lite luretriks det der. å stille pumpa uten å ta plomba er ikke noe problem men du for ikke skrud opp så mye på diesel mengden! men tor ikke du trenger noe mer! jeg har tatt plomba på min å det er bare å vrikke av med en skru trekker! min trengte litt mer en bare det man for før man tar plomba da min lader 1,4 bar i dag! men jeg gir jo litt f... i motoren min da! men mange som har kjørt å kjører med 1,4 bars trykk og oppover i over et år osv uten problemer! jeg har både effektanlegg å filter men hjelper veldig lite! :P Siden vi er nå inne på dieselpumper her. Har du røykbegrenser på din dieselpumpe? Jeg har stilt min så mye opp og kompensert dette med tomgangskruer så langt ned som den går. Skal jeg ha mer diesel nå så bare øker den på tomgang. Har du noen luretriks på å få mer ut av pumpen min? er en 1,9 TDK AAZ motor jeg har. Siter - 2002 Passat TDI 4 Motion - 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976 - 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951 (x) 1993 Golf 3 GTD Special Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Februar 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2006 der har vi nok det samme problemet! jeg kan ikke skru opp min pumpe noe mer da vil det resuletre i økt turtall! skulle vært en type ventil på dette så den ikke fikk så mye diesel på tomgang! kan ikke komme på noe måte å begrense det på! Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2006 å skru på fullgass skrua vil jo bare sei at det går an å få meir turtall på motoren. det er mengdeskrua som justerer spillringen inni pumpa du må skru på, det er den som regulerer diesel mengden. men ikkje for mykje. pass på ka du driv med alt frå 1/4 til 1 omdr. er nok. pass på kor mykje du skrur så er det bare å skru det eksakte tilbake viss du skal ha den orginal igjen. skrur du for mykje får du bare masse svart røyk ikkje meir effekt. då må du i så fall skru opp turbotrykket. men det har jo sin begrensning det og. få deg ein ladetrykksmålar så du veit ka du driv med. å sjekk ka ladetrykk du har orginalt før du begynner å skru. då er det mykkje lettare å veta ka du skal justera det tilbake til viss du skal ha den orginal igjen. ca 1 kilo (bar) ladetrykk burde gå bra. tips: eg vil anta at dette då er ein tdk motor med motorkode aaz. har ein kompis som hadde ein passat med samme motor å den skrudde me opp. fekk masse problem med toppakning etterpå. å det som her er viktig er at viss toppen slår seg skjeiv kan den ikkje overhalast (plansliping) i vert fall i følge boka. men eg gjorde det for det. må slipa ned forkammerna etterpå. juksa det til enkelt å greit. bilen går fint endå. men viss du ikkje vil ha problem og så vidare ville eg holdt meg langt vekke frå å justera på dieselpumpe og turbo på den motoren der. filter og effektannlegg gjer ingen skade, men eg tvilar på du kjem til å få noko serlig effektøkning. :hello: Du får jo øka mengden diesel som motoren får der og, men nå veit ikke jeg akkurat åssen denna pumpa ser ut, men har jo vært på 2 1,6 diesel da. Går bedre med å stille opp fullgassskruen, men er vel flere justeringsskruer på såpass ny. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2006 der har vi nok det samme problemet! jeg kan ikke skru opp min pumpe noe mer da vil det resuletre i økt turtall! skulle vært en type ventil på dette så den ikke fikk så mye diesel på tomgang! kan ikke komme på noe måte å begrense det på! Kunne ikke prøvd å øka åpningstrykket da, vet ikke jeg, men tenk litt på det, vil jo synke dieseltilførselen på tomgang, men videre oppover??? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Februar 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2006 åpningstrykket på pumpa mener du? Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.