Gå til innhold

Rally lyd med åpent luftfilter?

Ranger emnet

v240

Anbefalte innlegg

hei

noen som vet hvordan lyden blir med åpent luftfilter i en b230et.

er det slik at spjellet lukker seg og stenger for den feite rally lyden( luften som går tilbake i turboen og gjennom skovlene og ut luftfilteret)

940 LT 97 http://www.bilforumet.no/900-serien/167012-v240-min-940-lt.html

x740 Tic 86 model - solgt

XOpel vectra 90 model - Herjebil

XVOLVO 240 STV 92 mod

x 4 Volvoer, 1 renå, en mitsubichi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har bare orginal dumpventil uten lyd. skal ikke ha åpen dump ennda, er ikke ute etter dump lyd... er ute etter den såkalte wastegate lyden( vet at det ikke er waste gaten som lager den)¨

XVOLVO 240 STV 92 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men husk at det slliter mye på turboen!

syns faktisk det er verd det. vill ikke ha dump som lager lyd vertfall. hvorfor blir turboen slitt når jeg har orginal dump da?

XVOLVO 240 STV 92 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sliter ikke med orginal, men hvis du ikke har no dump i det hele tatt.. når du slipper opp gassen har jo ikke lufta no sted å gå og turboen fortsetter å snurre.. du får da den flaffre lyden i filteret men det sliter på turboen..

1976 Scania 80 Super Partybuss * 1976 244 GL * 1978 242 L * 1989 240 Gl * 1991 245 GL * 1994 Nissan Skyline R33 GTS-T * 1997 Volvo 940 LT * 1998 Ford E-350 Econoline Powerstroke *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, og da er jeg tilbake på det jeg spurte om i begynnelsen. vill turboen lage flafre lyd eller stalle som noen sier, vist jeg tar på åpent filter nå??

XVOLVO 240 STV 92 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har en god forklaring på hvorfor det sliter så mye på turboen å kjøre uten dumpventil ?

For min del tror jeg det sliter mer på ørene enn på turboen :)

Har åpent filter på 245:n uten noen mengdemåler i veien , og det flafrer og peser noe forjævlig :) Slitsomt i lengden.

Men lyden er jo tøff da, i små mengder i slengen.

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er en endeløs diskusjon som er tatt opp _1000_ ganger før! at det sliter på turboen, ja mye mulig, men på en orginal etmaskin med litt justert trykk og ca200føl under huven, så holder turbo'n kansje "bare" 150-200k på tellern, men med dump holder den 250-300k, men da slarker mest sansynelig den også som ei gammal hore.. å uansett, så går en ikke konkurs om en må ta en liten sørviss på turbo'n en gang i skuddåret...

få deg åpent filter, napp av den tynne slangen som går fra innsuget til dumpen og blend den(innsugsiden) og trø på..

en ting skal være sagt, jeg har ikke peil på om det er orginal avlastningsventil på 230et engang..trodde det var noe av "fulgte med" 1.gen. 230ft.. menmen..jeg vet ikke så helgraderer meg på forrhånd;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man bare napper av vakuumslangen på den originale resirk-ventilen lekker det litt ladetrykk gjennom den i enkelte tilfeller. Jeg merket forskjell når jeg tok den vekk og blindet uttaket til den.

du får nok litt rallylyd på en B230ET uten noe dump, men ikke like mye som du vil få på en bil med luftMASSEmåler i stedet for luftmengdemåler - for som nevnt i andre tråden din, "spjeldet" på måleren blokkerer for en del av luften som du vil ha ut av filteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider