Gå til innhold

Må blinklysene være helt på siden av bilen?

Ranger emnet

GeeZuZz

Anbefalte innlegg

Vegvesenet vil nok ikke like røde blinklys, så da må jeg finne en fiffig løsning for å få oransje blinklys bak.

Ryggelys er visst ikke så nøye med (men fargen på blinklys er nøye...), så det enkleste ville jo vært å montere blinklyset i ryggelyset.

Men nå er situasjonen den at på bilen min er ryggelysene plassert på hver sin side av skiltet bak.

Må blinklysene være helt ute på siden, eller vil det gå an å ha de litt inn mot midten?

Dette er tydeligvis reglene:

SIDEMARKERINGSLYS

13. Bil kan ha to lykter som gir gult markeringslys til hver side.

13.1 Lyktene skal være svakt lysende og ikke ha lysende flate større enn 30 cm2 .

13.2 Lyktene for markeringslys skal være avskjermet/innfelt slik at de ikke er synlig rett fremover eller bakover.

13.3 Det skal plasseres en lykt i forkant og en lykt i bakkant av bilen, mindre enn 1 m fra bilens ytterste punkt i lengderetningen.

For øvrig skal lyktene være plassert slik som beskrevet for refleksanordninger på siden i nr. 6.

13.4 Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.

13.5 Lyktene kan kombineres med godkjent refleks på siden.

13.6 Bil kan, uansett bestemmelsene foran, ha sidemarkeringslys i henhold til direktiv 76/756/EØF, som endret ved direktiv 91/663/EØF.

Er litt usikker på hva som menes med 13.2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegvesenet vil nok ikke like røde blinklys, så da må jeg finne en fiffig løsning for å få oransje blinklys bak.

Ryggelys er visst ikke så nøye med (men fargen på blinklys er nøye...), så det enkleste ville jo vært å montere blinklyset i ryggelyset.

Men nå er situasjonen den at på bilen min er ryggelysene plassert på hver sin side av skiltet bak.

Må blinklysene være helt ute på siden, eller vil det gå an å ha de litt inn mot midten?

Dette er tydeligvis reglene:

Er litt usikker på hva som menes med 13.2?

Quote sitat: Er vel retningslys du tenker på og ikke sidemarkeringslys? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. mulig det ja... tok det første ordet som kunne ligne på "blinklys". Å bruke vanlige ord i lov-tekster er jo "ulovlig". :P

Retningslys:

Lyktene foran og bak skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.

Er stygt redd de eliminerer planen min med ca 10 centimeter. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har snakket med biltilsynet ang dette med blinklys. så lenge blinklysa lyser orange og er e-godkjente så er alt ok. + viss man setter på nødlyset så skal du sjå at dei er på uansett kva vinkel du ser på bilen, unntatt under og over bilen.

ang, blinklys i speil så er dette lovlig å etter montere viss dei er e-godkjent og blinker orange

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har snakket med biltilsynet ang dette med blinklys. så lenge blinklysa lyser orange og er e-godkjente så er alt ok.

Nå står det jo svart på hvitt at de ikke kan være lenger enn 40cm fra siden på bilen... Men om dette er noe kontrollørene kjenner til er jo en annen sak. Mulig jeg gjør et forsøk på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider