Gå til innhold

Rulldiameter og dekk

Ranger emnet

CorollaGT

Anbefalte innlegg

Originally posted by CorollaGT

Er det noen som vet hvordan man finner ut dekkdimensjoner man kan velge i forhold til den fastsatte rullediameteren?

Det er vel en måte å kunne regne seg frem til dette?

Fint hvis noen kunne hjelpe meg med dette.

CorollaGT

tja... du kan kansje bruke dette regnearket til å finne det ut:

http://www.kvien.no/integra/diverse/ITR%20girutveksling.xls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Sven

Regnearket er feil. Ved beregning av rulleomkrets på bilhjul skal ikke Pi brukes. Det er vanlig å bruke 3,04 pga at dekket trykkes sammen. Ved bruk av Pi blir det over 3 % feil i beregningen.

Mulig at dette er riktig hvis du f.ex skal finne nøyaktig fart ut fra motorturtall, men biltilsynet bruker jo pi når det er snakk om godkjenning.

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Sven

Ved bruk av "feil pi" vil farten ut fra motorturtall bli feil pga annen rulleomkrets. Hvis biltilsynet bruker pi er de veldig dårlig opplyst. Hør med en seriøs dekkforhandler og du vil antakeligvis få svar mellom 3.03 og 3.05.

Jeg er helt enig med deg hvis det er reell omkrets man er ute etter. Men så lenge man bruker pi når man finner den orginale rulleomkretsen også, så har det jo minimal betydning med tanke på de 5% man har lov å avvike:rolleyes:

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Jeg er helt enig med deg hvis det er reell omkrets man er ute etter. Men så lenge man bruker pi når man finner den orginale rulleomkretsen også, så har det jo minimal betydning med tanke på de 5% man har lov å avvike

Ja det er jeg enig i. Hvis man bruker pi (eller hvilket som helst annet tall) i begge beregningene når man sammenligner to dekk blir jo forholdet det samme og man får en riktig prosentverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider