Gå til innhold

Oversikt over lysdioder på mondeo Mk1


Racing_

Anbefalte innlegg

Siden det er så mange som spør hvordan man går frem for å få blå instrumentbelysning i Mondeo skriver jeg all infoen her, så er det samlet.

Når dere skal lodde på dioder så må dere bytte motstanden også. Motstanden følger med diodene når dere kjøper, og er der slik at ikke dioden skal bli overbelastet og bli ødelagt. Motstanden skal kobles inn på pluss benet på dioden.

Vær forsiktig når dere bøyer benene på dioden, helst hold inntil dioden med en liten tang og bøy benene slik du vil ha de. For hvis benene bøyes helt innmed dioden så kan den bli ødelagt.

 

Internettsider for å kjøpe dioder:

- http://www.lysdioden.com

- http://www.lysdiode.no

- http://www.dioder.no

 

Jeg handlet mine dioder fra den øverste linken. Han har bare en type blå 3mm dioder så er umulig å ta feil. Men de lyser litt for sterkt, de ble litt irriterende når man kjørte i mørket. Har prøvd litt forskjellige dioder, men likte fargen på de første best. Var mer mørk blå av de. Så jeg tok heller den lyseste sotefilmen fra biltema og la over ikonene, så ble lyset dempet til behagelig nivå og jeg fikk den fine blåfargen jeg ville ha. Mulig dere bare kan sette på en litt større motstand her, så demper dere lyset slik, verdt å undersøke.

 

Det finnes to forskjellige typer sokkler:

* Stor sokkel: - instrumenthuset for turteller, speedometer osv

- panelet for justering av luft samt viftestyring

* Liten sokkel: - klokken

- lysbryteren

 

 

Parallellkobling av dioder:

parallellkobling.jpg

 

 

Seriekobling av dioder:

sereikoblingavlysdiode.jpg

 

 

 

- Vindusheis bryteren på førerdøren: Her er det 2 stk 3mm dioder koblet i serie, og en felles motstand. Vær obs på at motstanden blir annerledes når man kobler 2 stk dioder i lag, enn når man kobler 1 stk diode.

P9020051.jpg

 

 

 

- Vindusheis bryteren på passasjerdøren: Her er det 1 stk 3mm diode + motstand.

11.jpg

 

 

 

- Lysbryteren: Her er det originalt 2 stk lyspærer på liten sokkel. Prøvde å kjøpe lysdioder på liten sokkel og sette de inn, men lysdiodene spredde lyset så dårlig så det ble ikke bra. Derfor tok jeg å borret et lite hull bak hvert ikon og satte inn en diode for å lyse opp alle ikonene. Totalt 5 stk 3mm dioder. Her seriekoblet jeg de 5 diodene, så slapp jeg å bruke motstand.

Baksiden av lysbryteren:

PA130012.jpg

 

Forsiden av lysbryteren:

PA130005.jpg

 

 

 

- Rutevarmer: Her byttet jeg ikke det gule lyset som kommer i selve knappen når man slår på bakrutevarmeren, så jeg lettere registrerer om den er på eller av. Her er det uansett en gul hette i selve knappedekslet, så hvis fargen skal byttes her må den gule hetten fjernes og dioden plasseres helt inntil dekslet hvis det skal bli bra. Så her er det kun 1 stk 3mm diode + motstand for å lyse opp selve ikonet.

Den blå til høyre er lyspæren du skal skifte, men du må huske på hva som er pluss og minus. Ut i fra bildet, så ser det ut som om de deler minus - pol, og da vil altså pinnen til venstre være pluss. Fest motstanden der.

01.jpg

 

 

 

- Klokken: Her er det originalt en lyspære på liten sokkel. Jeg har satt i en diode på liten sokkel med innebygd motstand, og den lyser opp tallene fint. Men har ikke samme blåfargen som resten av diodene så denne blir moddet etter hvert. Er bare å enten lodde en ny 3mm diode + motstand oppi sokkelen, eller lodde dioden + motstanden fast rett på elektronikkplata.

Bilde av klokken innvendig:

P9060086.jpg

• Sort sokkel er den originale lyspæren

• Blå sokkel er en lysdiode med innebygget motstand

 

 

 

- Panelet for justering av luft samt viftestyring: Her er det også 2 stk lyspærer på stor sokkel, men pga av spredningen på lysdiodene ble det ikke bra her heller og gikk for samme metoden som med lysbryteren. Altså borre hull bak hvert ikon og sette dioden bak. Men her møtte jeg et annet problem også, nemlig at det røde der man justerer varm/kald luft ble ikke opplyst med blå dioder bak. Så derfor tok jeg å satte inn den originale lyspæren på sokkel i det hullet som er nærmest det røde, så ble det opplyst. Men jeg satte alikavell inn blå dioder rundt hele den bryteren får å få opplyst den blå fargen ordentlig, og for å få blått lys ut av selve bryteren selv om den sto på varmluft.

Så her gikk det totalt 17 stk 3mm dioder for å få et gjevnt og fint blått lys + 1 motstand. Husker ikke hvor stor motstanden er, men den er større enn den som kom ilamme diodene. Synes de lyste for sterkt, derfor prøvde jeg med forskjellige motstander til jeg fikk den lysstyrken jeg ville ha.

For å få av de sorte kontaktene skrur man ut de skruene som er der, og bare vrir de litt og trekker de ut.

Her er bildet med blått og rødt lys:

PC210021.jpg

• Viftehastigheten (til høyre) har totalt 5 dioder

• hvor luften skal blåse (midten) har totalt 6 dioder

• varm/kald luft (til venstre) har totalt 6 dioder + den originale lyspæren på sokkel

 

Bildet av baksiden, moddet:

Her er viftehastigheten til venstre, luftstyringen i midten og varm/kald luft til høyre på bildet. Ser også den originale lyspæren på sokkel rett til venstre for varm/kald luft justeringen.

PB120039.jpg

 

 

Bildet av baksiden, originalt:

08.jpg

 

 

 

- Traction control: Jeg har ikke traction control, men ”twinflower” her på forumet sier at det er samme prinsipp som vindusheisene.

 

 

 

- Instrumenthus: Her har jeg ikke begynt enda. Men siden jeg skal beholde det røde lyset på turtelleren, temperaturen og tanknålen blir jeg nok å beholde de originale lyspærene som står i store sokler bak instrumenthuset. Og heller prøve å borre hull og sette dioder rundt skivene, noe slikt som jeg gjorde med lysbryteren og panelet for luft samt viftestyring. Men i speedometeret skal jeg prøve meg på 5mm dioder med mye spredning, og se om jeg kan klare meg med litt mindre dioder. Hvis ikke kommer det til å bli utrolig mange dioder bak instrumenthuset.

 

Baksiden av instrumenthus:

instrumenthus_bak.jpg

 

Inni instrumenthuset:

instrumenthus_inni.jpg

 

 

 

 

Det tror jeg var alt så langt. Hvis dere lurer på noe er det bare å spørre. Kan jo prøve å holde oss til denne tråden så har vi alle spørsmålene og infoen samlet angående dette emnet. ”Twinflower” på forumet her har også gjort dette, og kan bistå med hjelp =)

Har lånt noen bilder av han og.

 

MVH

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superflott oversikt, Racing_ :)

 

Det er dog en ting jeg lurer på.

Jeg vet at det er en grønn film bak ikonene på viftekontrollren. Har du gjort noe med den? Det ser veldig blått ut med deg, og nesten ikke noe antydning til grønt.

En annen ting, lyset i selve bryteren (den du vrir på) får lys via en grønn film i bakkant som slipper igjennom lys fra lyspæren (som altså blir filtrert til grønt), har du tenkt noe på dette?

 

En annen ting du måte vite, er at du ikke kan borre like mye i instrumentpanelet siden der er så mange kretsbaner på baksiden, Spørs om du ikke bare kan lime de på på oversiden.

 

Bare en tanke :)

 

Keep up the good work!

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superflott oversikt, Racing_ :)

 

Det er dog en ting jeg lurer på.

Jeg vet at det er en grønn film bak ikonene på viftekontrollren. Har du gjort noe med den? Det ser veldig blått ut med deg, og nesten ikke noe antydning til grønt.

En annen ting, lyset i selve bryteren (den du vrir på) får lys via en grønn film i bakkant som slipper igjennom lys fra lyspæren (som altså blir filtrert til grønt), har du tenkt noe på dette?

 

En annen ting du måte vite, er at du ikke kan borre like mye i instrumentpanelet siden der er så mange kretsbaner på baksiden, Spørs om du ikke bare kan lime de på på oversiden.

 

Bare en tanke :)

 

Keep up the good work!

 

Fint at den falt i smak=)

 

Den grønne filmen bak ikonene på viftekontrollen har jeg ikke gjort noe med, lyser blått gjennom den.

Lyset i bryterene er også blått hos meg. Har ikke gjort noe med disse heller. Siden jeg har såpass mange dioder rundt omkring i viftekontrollen blir den banen som skal lyse opp den lille prikken i bryterne også blå. Eneste er at her må man ta seg litt tid og fininnstille diodene litt. Hvis ikke kan man være uheldig og når f.eks viftebryteren står på 1 så lyser det ok, mens når den er på 2 så lyser det altfor sterkt, og på 3 så er den kanskje for mørk igjen. Når diodene var ferdig loddet satte jeg meg ned en litt mørk plass og stilte inn diodene slik at alt lyste like sterkt. Ble så fint så =)

 

Angående instrumentpanelet så har jeg ikke tenkt så mye på dette. Men du har et godt poeng der med de kretsbanene. Mulig jeg bare limer diodene fast på innsiden. Må vel snart komme meg i gang med denne.

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

å se der ja! Det der er akkuratt hva jeg ville gjøre, men hadde ingen anelse om hvordan jeg skulle gjør det eller få det til.. Hatt mondeoen min i 1mnd, min første bil, vet ikke om jeg tar risikoen å gjøre det alene, men tror dette vil være til stor stor hjelp!! Godt jobbet, ble utrolig fint!

Vladdus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
å se der ja! Det der er akkuratt hva jeg ville gjøre, men hadde ingen anelse om hvordan jeg skulle gjør det eller få det til.. Hatt mondeoen min i 1mnd, min første bil, vet ikke om jeg tar risikoen å gjøre det alene, men tror dette vil være til stor stor hjelp!! Godt jobbet, ble utrolig fint!

 

 

Er ikke vanskelig å bytte til dioder i instrumentbelysningen. Du kan jo prøve deg frem med vindusheisbryteren i passasjerdøren siden den er så lett å ta ut fra dørtrekket.

Anbefaler deg å få tak i et par dioder, og en del forskjellige motstander. Så kan du prøve deg frem med hvor sterkt lys du vil ha. Og når du finner den lysstyrken du vil ha så bestiller du opp slik dioder og motstander.

Dette er den "tungvinte" måten.

Hvis du er litt mer innpå elektro så kan du koble opp et multimeter og et apparat hvor du justerer trinnløst volten på dioden. Så justerer du volten til du har den lysstyrken du vil ha...leser av verdiene og går inn i en tabell og ser hvor stor motstand du skal ha for å få den lysstyrken. Hvis du gjør dette må du være obs på at du ikke overskrider voltstyrken som dioden har, for da ødelegges den.

For ikke alle diodene tåler 12V, derfor har man motstand på. Slik at dioden får f.eks. bare 2V inn selv om man kobler den opp i bil (12V-14,6V)

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig med LED's. :D

Eneste minuset er vist man har for liten motstand, brenner den.

Fant ut av det da æ dreiv og moda pcen. Blei rimelig varmt. Testa det først med ein variabel strøm forsyning. 12V

Tru æ endte opp med ein motstand på ca 600 ohm! på ein diode som krever 3,2V. Noen elektronikere som e uenig??

Tru strømmen va nede i ca 0.018A. =0.21W

Bilen bli neste. mye fint her! :D

Men noen som har ide om hvor stor motstand de bruker?? Er i alle fal atskilig mye mindre i høyre el vindu bryter org. ca 380 ohm! :confused: Bør bli varmt. Samt ikke det er ein anen type LED. Noen som veit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har veldig lyst å gjøre dette selv. Har endel 5mm, 3.6v, 30mA dioder, men jeg har bare prøvd med på klokken så langt. Det ble ikke så veldig bra. Delen i midten av klokken ble endel mer opplyst en resten, samme skjedde da jeg prøvde med 4 dioder på klokken istedetfor en. Har fått tips om at en kan bruke sånn lim fra limpistol til å spre strålen litt, så får håpe det hjelpen :)

 

Men så var det alt det andre. Tok ut vindusheis knappen og skulle til å legge inn blåe dioder på den også. Så fort at diodene mine ikke passet, ettersom de som sto i vindusheisen var endel mindre. Men så kommer det store problemet. Hvis jeg skal bytte ut en diode, så vet jeg jo ikke hvor stor spenning det blir ført til den dioden? Er det 12 volt som er standar på alt, så hvis jeg ser en diode og en motstand, så er det bare for meg til å ta vekk dioden og motstanden, og sette på min egen diode og motstand beregnet for dioden min minus 12 volt slik som jeg gjorde i klokken (Fant ut at klokken var 12 volt siden det sto på pæreholderen). Skulle ønsket jeg kunne mer om elektronikk, er utrolig kjekt å holde på med slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår