Gå til innhold

stereo hvining

Ranger emnet

selbekk

Anbefalte innlegg

hei,

jeg skal slenge ut en tråd i bilstereoforumet også, men tenkte jeg kunne spørre dere også, siden dere har mer peiling på corrado enn volvo-med-trippel-18"-subber gutta.

Iallefall. Siden jeg satt inn den nye spilleren min (en alpine cda-9950) har jeg hatt sånn "turbo-lyd", hvining fra høyttalerne. Så jeg tenkte: "Hm, det eneste jeg har gjort er jo å tukle med spilleren, så det er sikkert jordingen som ikke er bra nok."

Så jeg skrudde ut alt på dashbordet (bortsett fra selve skallet), dro en tykk fin svart jordingskabel ned til girveksleren, og skrudde den fast i en av boltene der. Bra nok jordingspunkt, eller hva? (mellom mutter og skive på bolt som går rett i karosseriet). Så skrur jeg alt tilbake, bygger meg et dritfett bagasjerom, og fikser tilogmed et nytt jordingspunkt for forsterkeren min ved baksetefestet (en planet audio pa6005). Men piper det fortsatt, etter ... 10 timer med slit? jepp. faen.

Noen forslag på hva det kan være? Hva har dere som jordingspunkter til spiller og forsterker?

RCA-kablene (jeg har to sett, foran og bak signal) har jeg ikke rørt siden jeg fikk bilen, men de lå mye verre før enn det de gjør nå. Fikk ryddet opp litt og så videre.

Jeg blir gal.

Noen som har peiling som kunne fikset dette for meg (seff mot betaling)? i oslo-området helst, og etter vinterferien.

cheers, takker :)

Kris Selbekk

Norwegian emigrant > American Idol

'89 VW Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist du har gainen på fullt på forsterkeren så kan du prøve og skru den ned til en fjerde del eller noe ,og heller skru opp louden på spellaren eller noe.

jordingsledningen bør ikke være mere enn en halv nmeter og du bør ikke ha forskjellige jordinger på forsterkere,

strøm og signal kabel bør ligge på hversin side av bilen eller med minst 15 cm avstand.

strømkabel i motor rom bør ikke ligge i nærheten av tennkabler/coil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist du har gainen på fullt på forsterkeren så kan du prøve og skru den ned til en fjerde del eller noe ,og heller skru opp louden på spellaren eller noe.

jordingsledningen bør ikke være mere enn en halv nmeter og du bør ikke ha forskjellige jordinger på forsterkere,

strøm og signal kabel bør ligge på hversin side av bilen eller med minst 15 cm avstand.

strømkabel i motor rom bør ikke ligge i nærheten av tennkabler/coil.

Liten sansynlighet for at det er justeringer...

stemmer at jordingskablene uansett str. ikke skal vere mer en halv meter så de som har strekt jordingskabel fra batteriet, bare og begynne!

strøm og signat kabel må ligge på hver side av bilen for og vere sikker, den 15cm regelen er litt på kanten og i corrado som det er så fin plass til og strekke på hver sin side er det ikke noe problem.

hvis man legger strøm kablen sammen med orginal ledningene (bak innsuget) skal ikke dette vere noe problem hvis den blir lagt i plast strømpe, jeg selv har kablene mine der og fått pluss poeng i konkuranse for lite støy!

Håper dette hjelper! hvis ikke kan jeg vere behjelpelig med og møte og hjelpe deg også! :D

99 Audi A6 2,5 Tdi Quatro Chip motor og gir.

89 Corrado 16vt projekt!

(x) 02 Caddy TDI små mods.

Turbo is life!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker original jording til spilleren. På forsterkeren har jeg jord fra "bagasjelukeholdern"

Skjønner hva du mener med denne hviningen. Har vært borti noe sånn før.

Er det sånn når du har av tenningen på bilen også?

Hvordan er dette koblet? Ledninger osv.. Hvordan er Lp og Hp stilt inn?

Er denne hviningen også på høytalerene som er direkte koblet fra spilleren også?

- '00 Audi A6 2.7tt

- '96 Nissan 200SX S14

x '92 Nissan 200SX S13

x '94 VW Corrado "Aquablau" 2.0 8V

x '95 Volvo 460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke høyttalere koblet til cdspilleren. jeg koblet fra rca ledningene i dag og satt på ipoden direkte på cdspilleren. da skurret det ikke i det hele tatt.

det skurrer bare når cdspilleren er på. det er bare endel distortion når tenningen er av. LP / HP? koblet alt gjennom 5 kanals planet audio forsterker.

jeg tror jeg har funnet problemet. innebærer at jeg må jorde spilleren på nytt

Kris Selbekk

Norwegian emigrant > American Idol

'89 VW Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nokk sannsynligvis ikke så bra jord på girveksleren. Du burde igrunn måle jorden din for å sjekke om den er dårlig. Bruk jord i noe annet stort av metal, så måler du mellom jorden i bilen og denne å sjekke om det er noe spenning eller forstyrrelser. Både i vekselspenning/signalspenning og DC (likestrøm)

- '00 Audi A6 2.7tt

- '96 Nissan 200SX S14

x '92 Nissan 200SX S13

x '94 VW Corrado "Aquablau" 2.0 8V

x '95 Volvo 460

Lenke til kommentar
Del på andre sider