Gå til innhold

Turbotimer

Ranger emnet


nnnneh

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er usikker på hva turbotimeren er men har forstått det sånn at det er en liten hjerne som styrer en ekstra oljepumpe sånn at man kjøler turboen med olje i et par minutter etter at motoren stopper?

 

I så fall er det hva jeg er ute etter. Hva koster det og er det mye dill å montere? Og da slipper jeg å kjøre ned turboen etter hard kjøring (noen minutter på tomgang)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Er usikker på hva turbotimeren er men har forstått det sånn at det er en liten hjerne som styrer en ekstra oljepumpe sånn at man kjøler turboen med olje i et par minutter etter at motoren stopper?

 

I så fall er det hva jeg er ute etter. Hva koster det og er det mye dill å montere? Og da slipper jeg å kjøre ned turboen etter hard kjøring (noen minutter på tomgang)?

 

Ettersom jeg har skjønt så stiller du inn antall minutter du vil at bilen skal gå på tomgang etter at du har skrudd av tenninga, høres litt rart ut spørr du meg..

"95 VW Golf III (grevlingbil)

"84 Volvo 240 - B230FK +

[X] "00 BMW 520 m-sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En turbotimer er en boks som du kobler inn på ledningene til tenninga og "lurer" motoren til og tro at den fortsatt har nøkkel i og tenninga på. Du stiller inn antall minutter den skal stå i gang. Turbotimerene inneholder andre programmer og, som stoppeklokke, rundetider og så kan den på enkelte biler som har speedometer inn på hjernen kobles til og da kan du måle 0-100km/t. Og 0-402 meter. Det er egentlig en liten kjekk sak og ha, så du slipper og sitte og vente mens turboen kjøler seg ned etter litt hard kjøring.

 

Hvorfor? Jo, for når du stopper motoren så forsvinner jo oljetrykket og olja renner ned i sumpen. Med andre ord, det kan oppstå koking av olje eller vann i tuboen og kan forrorsake at det sprekker i eksoshuset...

End of story!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Jo, for når du stopper motoren så forsvinner jo oljetrykket og olja renner ned i sumpen. Med andre ord, det kan oppstå koking av olje eller vann i tuboen og kan forrorsake at det sprekker i eksoshuset...

End of story!

Hovedsaklig ligger vel faren i at når du stopper en bil med heit turbo, så brenner du fast olje i kjørle kanalene og når du har gjort det nokk ganger så vil det bli tett og turboen får mindre og mindre oljetilgang og til slutt er det tett og den skjærer...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en eller annen ny bil, var jeg borti at når du skrudde av motoren, so var den ei vifte som sto å gikk (og sikkert samtidig sirkulerte oljen) Selv om motoren ikke var i gang..

 

Mener på det var på en ny volvo..

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter sånt på nye hjullastere, de går i 2 min etter at tenninga er avslått.. Funker fett.

Så på KL racing eller noe at de hadde en "TurboSaver" eller noe i den gata.. Det var en tank som en hekta på oljerøret til turbon, mens motoren gikk ble den fylt med olje. Når motoren ble avslått stod den og mata olje til turboen. HVor bra dette funker vet jeg ikke.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største faren er at turboen har et jævlade turtall, og en høy tempratur... Null olje flow da fører til at den brenner olja på lagrene, samt at den mister oljefilmen... Reduserer levetida til turboen betraktelig! En Turbosaver, eller akkumulator er nok mere beregnet på om motorn skulle av en eller annen grun stoppe! eller du mister oljetrykket under kjøring! Selv om den vil jo gjøre jobben når man stoper motoren også!

Takk til Team Turbo Tromsø og PST performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår