nnnneh Skrevet Februar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2006 Hei Er usikker på hva turbotimeren er men har forstått det sånn at det er en liten hjerne som styrer en ekstra oljepumpe sånn at man kjøler turboen med olje i et par minutter etter at motoren stopper? I så fall er det hva jeg er ute etter. Hva koster det og er det mye dill å montere? Og da slipper jeg å kjøre ned turboen etter hard kjøring (noen minutter på tomgang)? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evolve Skrevet Februar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2006 Hei Er usikker på hva turbotimeren er men har forstått det sånn at det er en liten hjerne som styrer en ekstra oljepumpe sånn at man kjøler turboen med olje i et par minutter etter at motoren stopper? I så fall er det hva jeg er ute etter. Hva koster det og er det mye dill å montere? Og da slipper jeg å kjøre ned turboen etter hard kjøring (noen minutter på tomgang)? Ettersom jeg har skjønt så stiller du inn antall minutter du vil at bilen skal gå på tomgang etter at du har skrudd av tenninga, høres litt rart ut spørr du meg.. Siter "95 VW Golf III (grevlingbil) "84 Volvo 240 - B230FK + [X] "00 BMW 520 m-sport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MGR Skrevet Februar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2006 er det ikke sånn at det sirkulerer olje i turboen litt etter du har skrudd av motoren da? Siter -BMW e30 320 tramp drifter posjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Februar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2006 Enkelt forklart: Turbo timeren holder motoren igang slik at du kan låse bilen og gå. Motoren holdes igang i x-antall sek/min som du selv kan stille inn.Dette for å holde sirkulasjonen av olje/vann igang slik at turboen får tid til å kjøle seg ned. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Februar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2006 En turbotimer er en boks som du kobler inn på ledningene til tenninga og "lurer" motoren til og tro at den fortsatt har nøkkel i og tenninga på. Du stiller inn antall minutter den skal stå i gang. Turbotimerene inneholder andre programmer og, som stoppeklokke, rundetider og så kan den på enkelte biler som har speedometer inn på hjernen kobles til og da kan du måle 0-100km/t. Og 0-402 meter. Det er egentlig en liten kjekk sak og ha, så du slipper og sitte og vente mens turboen kjøler seg ned etter litt hard kjøring. Hvorfor? Jo, for når du stopper motoren så forsvinner jo oljetrykket og olja renner ned i sumpen. Med andre ord, det kan oppstå koking av olje eller vann i tuboen og kan forrorsake at det sprekker i eksoshuset... End of story! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Februar 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2006 okay. enkelt å montere med andre ord. kun noe pluss til tenning og inj. pluss at man må ha håndbrems som fungerer ;) hva koster dette? hvilke produkter bør jeg kjøpe og hvor får jeg tak i? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evolve Skrevet Februar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2006 har sett de til rundt 1300,- Siter "95 VW Golf III (grevlingbil) "84 Volvo 240 - B230FK + [X] "00 BMW 520 m-sport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet Februar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2006 Hvorfor? Jo, for når du stopper motoren så forsvinner jo oljetrykket og olja renner ned i sumpen. Med andre ord, det kan oppstå koking av olje eller vann i tuboen og kan forrorsake at det sprekker i eksoshuset...End of story! Hovedsaklig ligger vel faren i at når du stopper en bil med heit turbo, så brenner du fast olje i kjørle kanalene og når du har gjort det nokk ganger så vil det bli tett og turboen får mindre og mindre oljetilgang og til slutt er det tett og den skjærer... Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlpejoHn Skrevet Februar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 På en eller annen ny bil, var jeg borti at når du skrudde av motoren, so var den ei vifte som sto å gikk (og sikkert samtidig sirkulerte oljen) Selv om motoren ikke var i gang.. Mener på det var på en ny volvo.. Siter - BMW 530da Touring M-Tech 2003 x Volvo V70 AWD T5 motor +++ x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet Februar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 Sitter sånt på nye hjullastere, de går i 2 min etter at tenninga er avslått.. Funker fett. Så på KL racing eller noe at de hadde en "TurboSaver" eller noe i den gata.. Det var en tank som en hekta på oljerøret til turbon, mens motoren gikk ble den fylt med olje. Når motoren ble avslått stod den og mata olje til turboen. HVor bra dette funker vet jeg ikke. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ben are Skrevet Februar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 Største faren er at turboen har et jævlade turtall, og en høy tempratur... Null olje flow da fører til at den brenner olja på lagrene, samt at den mister oljefilmen... Reduserer levetida til turboen betraktelig! En Turbosaver, eller akkumulator er nok mere beregnet på om motorn skulle av en eller annen grun stoppe! eller du mister oljetrykket under kjøring! Selv om den vil jo gjøre jobben når man stoper motoren også! Siter Takk til Team Turbo Tromsø og PST performance Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.