Gå til innhold

Er en grunn for at vi har vikeplikt.. Og der stoppa turen vår!

Ranger emnet


Mariius

Anbefalte innlegg

Var vel for opptatt med å dele ut forelegg for 95 i 80 sone osv..

:pray Kunne ikke sakt det bedere selv. De var vel mere opptat med å skaffe kr til julebordet 06 en å faktisk gjøre jobben de er betalt for å gjøre. Nemlig passe på vår sikkerhet og vellvære. Føler oftere og oftere at de er der for å plage gud og hverman enn å passe på vårt vellvære :deng

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:pray Kunne ikke sakt det bedere selv. De var vel mere opptat med å skaffe kr til julebordet 06 en å faktisk gjøre jobben de er betalt for å gjøre. Nemlig passe på vår sikkerhet og vellvære. Føler oftere og oftere at de er der for å plage gud og hverman enn å passe på vårt vellvære :deng

 

Amen!

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Selv om Bmw`n kanskje ikke ser så ille ut på bildet, så ble skaden såpass stor at den nå står på jigg på tronrud bil. Men det er klart at en bil som blir truffet i siden, får mer juling enn bilen som treffer med fronten. En enkel forklaring er bl.a at det er en form for støtdempere som holder fangeren som absorberer støt inntil en viss grad. Dersom man "bånner" desse demperene går det ut over rammevangene, og det skjedde på Bmw`n... Om dere vil diskutere mer kan dere gjerne få full oversikt over hva som er skadet på Bmw`n.... chicken

______________

 

- Bmw E30 325i++ restaureres nylakkert og fin

 

- Beach boooooogie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW er hardere enn golfen. Dette gjelder både foran og på sidene.

Krasjtester gir en god indikasjon på hva biler tåler, men det er tross alt i "real life" man finner ut hva de er gode for. Man må huske at disse testene blir gjort med faste verdier, og med faste vinkler/barrierer.

En kollisjon på veien er aldri lik, det finnes ingen andre faste verdier enn naturlovene der.

 

De fleste bilene er i dag laget med tanke på sikkerhet. Derfor brukes det hardere stål (HSS = High Streght Steel) i nesten alle konstruksjoner.

Hss er mye sterkere enn vanlig stål, men kan ikke rettes og bearbeides slik som vanlig stål.

 

Fronten på bilen er konstruert slik at de har høyt energiopptak ved en kollisjon, grunnen til at man har konsentrert seg om fronten er at det er jo der man får flest smeller ;) Her har man ofte nesten en meter som kan komprimeres.

Bakenden er nummer to på listen (nesten en meter her og), og sidene er nr tre.

Sidene på en bil er det svakeste leddet, og har lavest energiopptak. Siden på en bil kan sjelden trykkes mer enn ca 40 cm inn uten at det oppstår skader på de inni, så det er her de fleste bilene sliter...

Sideairbager eller "gardiner" har økt sikkerheten ved sidekollisjoner de siste årene, og nå har mange merker gått over til ståltyper som er hardere enn enn det som brukes i f.eks kvalitets sakser o.l

Dette har økt sikkerheten, og det blir forsket kontinuerlig på nye kombinasjoner av nye metaller/konstruksjoner som skal øke den videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår