AC^ Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 Det kan ikke være at du har feil speedometer i forhold til antall opphold du har i den skiva i akslinga da? Da skal den jo vise feil, eller er speedometerne unniversielle? Driver å kødder med detta selv om dagen... Hvor mange opphold hadde du i den giver ringen i akslinga da? 12 eller 48? Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TIversen Skrevet April 19, 2006 Rapporter Share Skrevet April 19, 2006 ABS kan ikke kødde med speedometersignalet ditt. Ledningene fra sensoren forgrener seg til ABS og speedometer. Har du gjort noe med bakakselen? Den kan kødde det til, men kun dersom den ikke er tilkoblet. Bytta ledningsnett en gang fra en bil som hadde abs til en som ikke hadde det. Da måtte jeg fjerne kabelen som gikk til absen i motorrommet og føre den rett opp til speedometeret. Men i tilfelle at den ikke ga noe som helst signal i det hele tatt :) Siter - Volvo 740 TIC, 87 mod. - Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad-Ass Skrevet April 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2006 ABS'en har jeg konstantert at det ikke er som kødder til speedometeret.. Jeg har skifta giveren (til en som skulle passe - ifølge forrige eiger). Speedometeret funka ikke da jeg kjøpte bilen heller, da den gamle giveren sto i. Siter -91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F -91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt -74 Volvo 144DL B20A - bruksbil -91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt. __________________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet April 19, 2006 Rapporter Share Skrevet April 19, 2006 ABS'en har jeg konstantert at det ikke er som kødder til speedometeret..Jeg har skifta giveren (til en som skulle passe - ifølge forrige eiger). Speedometeret funka ikke da jeg kjøpte bilen heller, da den gamle giveren sto i. Da har nok gamle eier bytta akselen eller innmaten i akselen. Det sitter da feil triggerhjul i. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet April 19, 2006 Rapporter Share Skrevet April 19, 2006 Det jeg også tenkte på, men hvor mange opphold var det i det hjulet som sitter i akslinga di? 12? Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet April 19, 2006 Rapporter Share Skrevet April 19, 2006 Den kan kødde det til, men kun dersom den ikke er tilkoblet. Bytta ledningsnett en gang fra en bil som hadde abs til en som ikke hadde det. Da måtte jeg fjerne kabelen som gikk til absen i motorrommet og føre den rett opp til speedometeret. Men i tilfelle at den ikke ga noe som helst signal i det hele tatt :) Åssen kan ABS forstyrre speedometeret? Speedometeret får ikke signalet fra ABS, men omvendt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad-Ass Skrevet April 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2006 Åssen kan ABS forstyrre speedometeret? Speedometeret får ikke signalet fra ABS, men omvendt... Feil... ABS'en og speedometeret får et felles signal fra giveren i bakakslingen. Derfra går det en grønn-hvit og en brun-hvit ledning til et 2-polet kontaktstykke i bagasjerommet, videre til et 12-polet kontakstykke i A-stolpen på høyre side, og derifra forgrener ledningene seg (paralellkoblet) direkte til speedometer og til et nytt 8-polet koblingsstykke for ABS'en. Siter -91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F -91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt -74 Volvo 144DL B20A - bruksbil -91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt. __________________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TIversen Skrevet April 19, 2006 Rapporter Share Skrevet April 19, 2006 Åssen kan ABS forstyrre speedometeret? Speedometeret får ikke signalet fra ABS, men omvendt... Da synes jeg du skal ta en 740 med ABS og ta av ABS tilkoblinga i motorrommet og sjekke om speedometeret fungerer. Står også i volvo sine koblingskjema bøker. Studerte dette nøye da en ikke fungerte på bilen vi byttet ledningsnettet på. Siter - Volvo 740 TIC, 87 mod. - Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet April 19, 2006 Rapporter Share Skrevet April 19, 2006 Feil... ABS'en og speedometeret får et felles signal fra giveren i bakakslingen. Derfra går det en grønn-hvit og en brun-hvit ledning til et 2-polet kontaktstykke i bagasjerommet, videre til et 12-polet kontakstykke i A-stolpen på høyre side, og derifra forgrener ledningene seg (paralellkoblet) direkte til speedometer og til et nytt 8-polet koblingsstykke for ABS'en. Kanskje dårlig formulert av meg... Det jeg mener er at speedometeret ditt får ikke signalet sitt fra ABS systemet, sånn som alle nyere Volvoer. ABSn "stjeler" bare av signalet som er til speedometeret. Bytt trigger-hjulet i klokka di, så er det i orden:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet April 19, 2006 Rapporter Share Skrevet April 19, 2006 Da synes jeg du skal ta en 740 med ABS og ta av ABS tilkoblinga i motorrommet og sjekke om speedometeret fungerer. Står også i volvo sine koblingskjema bøker. Studerte dette nøye da en ikke fungerte på bilen vi byttet ledningsnettet på. ABSn leser bare av speedometersignalet, så det hørtes rart ut. Men har aldri prøvd å ta av kontaktstykket på ABS styreenheten... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet April 20, 2006 Rapporter Share Skrevet April 20, 2006 Har vel ikke no for seg å bytte givern i akslinga, men hele den ringen som sitter rundt selve diffen og da må jo den ut... Høres enklere ut å bytte hele akslinga egentlig... Hehe Etter 90, da skal du ha 48 opphold i den ringen... Det som kansje er enklest er å bytte instumentet, men det var vel kansje ikke 740 med abs før 90..? Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad-Ass Skrevet April 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 20, 2006 Alle letteste er vel å bytte sensoren igjen.. Ellers må jeg ut med olje i diffen, og den er akkurat skiftet.. Men skal prøve med far min giver i dag... Det med at ABS'en kan kan stjele strøm, er evt viss det er en kortslutning i sentralen slik at omtrent all strømmen går til ABS sentralen i stedet for speedometeret. Strøm går letteste vei vet dum'm Siter -91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F -91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt -74 Volvo 144DL B20A - bruksbil -91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt. __________________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg