Gå til innhold

Chipping, noke risiko?

Ranger emnet

N_maximus_N

Anbefalte innlegg

Hei,

Eg har noken spørsmål angåande chipping av bilmotor.

1: Vil motoren si levetid bli redusert?

2: Vil motoren få meir slitasje av å ha chip?

3: Vil resten av elektronikken bli heilt tullete, eller vil alt fortsatt være fint sjølv om det er modifisert chip i den?

4: Er det andre negative sider ved å chippe ein bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

3: Vil resten av elektronikken bli heilt tullete, eller vil alt fortsatt være fint sjølv om det er modifisert chip i den?

Ja, motorens levetid vil bli redusert, iallfall turboen... må jo yte mer

Motoren for jo mye mer å yte da, så det sier seg selv at den blir fortere slitt. Ihvertall turboen

Nei, hvis du gjør det oss noen som kan det, så bør det går bra.

Verdien synker ofte på en chippet bil, og det kan bli trøbbel med garanti. Og forsikring hvis du ikke godkjenner det, EU kontroll og Utslipp

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, motoren får jo faktisk bedre ytelsesevne når den chippes!! DAMN!! men vil bli LITT mere slitajse enn valig sikkert, for at du kommer til å kjøre hardere enn normalt!! ;) eller tar jeg feil? chipper du bilen for at den blir seende bedre ut??

elektronikken vil ikke bli tullete hvis du gjør det profesjonellt!

en kompis av min far, chippa sin 708 uprofft, å den skjerte seg max!! hjernen og alt elektronikk blei bare helt fucka.. kosta han tilsammen 60.00 å få fixa alt.. bra med forsikring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik plug & play boks bør du skygge unna, da får du feilkoder som F og problemer, iaf på LR kommer det, ordentlig chip og montering så burde det bli greit.

På 10% effekt økning på en vanlig motor, burde ikke gjøre noen merkbar økt slitaje.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si at motorens levetid vil gå ned betraktelig ihvertfall, heller ikke slitasje. Så lenge den er i orden fra før av så skal det ikke gå ned på levetid.

Synes du heller skal se det positive i chippingen. Når du chipper en bil så kjøper du som regel en chip (unntak er jo datasprut), som er ferdig programmert fra et eller annet chiptuning firma eller hva det måtte være. Altså en databrikke som er programmert til og blant annet øke turtallsperren, renere forbrenning av drivstoffet, evt. høyere ladetrykk om du har turbomaskin osv. Du berører ingenting av mekaniske funksjoner, kun elektronikk, altså at du setter inn en innstilling som gjør at bilen din går bedre for og si det enkelt.

Bil kommer etterhvert.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp "biltema chip" for å si det på den måten. Hvis du ser i de store bilbladene så finner du chiper som nesten leveres med garanti, og jeg vil si det er kvalitets-chip`er som du kan stole på.

For å svare på spørsmål:

1: Levetiden på motoren vil bli redusert minimalt! Den kan for alt jeg vet holde lengere hvis du har en chip som er av god kvalitet. Mere bensin, luft, litt høyere turbotrykk og renere gange. At turboen går opp fra 0,6 i ladetrykk til 0,7/0,8 har ikke noe å si. (dette utgjør LITE ang slitasje på turboen!)

2: Alle bilene med chip er generelt nye og vil tåle en chip. Har du en bil som ahr rullet 300.000km så trenger du ikke å slenge på den billigste chippen med mest effekt, men en litt dyrere chip som leverer mer nm og ikke så alt for mye hk. Slitasjen vil bli minimal, det kan til og med spare motoren. den vil gå renere, dra jevnere og bedre osv. Sliter ikke mye for å si det slik.

3: Elektronikken skal holde seg fin. Det kan være lurt å få chip`en montert av et verksted eller noe lignende. Du står mye sterkere hvis noe skulle skje med chip`en eller montering i det tilfellet. som jeg sa tidligere, ikke kjøp det billigeste du finner! der er det ofte billigere komponenter og generelt simplere sammensatt(og sikkerhetskontroll av varen)

4: Kan ikke se noen spesielle negative sider ved en chip, annet enn at forsikringen du har på bilen kan forsvinne hvis det skjer noe. Det er veldig lite trolig at det skal skje noe, men hvis dte skal skje så kan du alltids sette på orginal hjerne! :) De har ingen bevis for at du har chipet bilen, og de kan ikke si noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

1. Det kommer an på hvordan du kjører.

2. Samme som 1.

3. Velger du en seriøs leverandør er det ingen problemer.

4. Snakket med en som fikk 50.000 i avkorting på forsikringsoppgjør ved en utforkjøring. Bilen var chippet og hadde uorginalt luftfilter og eksos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikkje snakk om min bil, men gamlingane sin. Ein splitter ny Peugeot 307SW. Bilen vil ikkje bli chippa før den har passert 100 000 eller dei har hatt bilen i 3år, for då går garantien på motoren ut og ein står fritt til å gjere det ein vil me motoren uten å miste garantien.

Det er ein 1,6l 109hk Hdi med 260Nm, som eg har lest at ein kan hente ut 136hk og 300Nm av.

Trur du at det hadde vore hjelp i å spurt forhandlar om chip til denne bilen? Han kan vel kanskje skaffe det som er det beste for bilen og som han veit ikkje vil ha noke annan innvirkning enn at motoren vil få høgare effekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forhandler er mer enn gjærne villig til å hjelpe, for da veit han at garantien går ut på bila hvis dere chipper.. :) men faen så mange på posten hær som posta AKKURAT det samme da??? de 4 siste postene har jo vært dønn like nesten.. untatt han som tipsa om forsikring da..

men tilbake til sak. gamlesjefen min har en sånn bil, å han chippa sin for 4500, å a var det en helt anna bil etterpå.. tror han fikk 30 hester og 80 nm på det jeg... det er en fin økning det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 months later...

2007 passat 1,9TD - vw har ingen chipmerker eller noe som gjør at man beholder garantien?

Er en ganske markant økning i hk/nm ved chipping hos for eks TS racing. noen som har erfaring med han og chipping? garanti ryker på flekken?

mvh

thomas

...prrrrrtt...

2001 Audi A3 1.8T Quattro - A3TQ 180HK...

(X)1990 240 Turbo - SS 240 Turbo Prosjekt...

(X)2000 ZX6-R Ninja - 2000 ZX6-R Ninja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider