Gå til innhold

Lite strøm? [lys blinker osv]

Ranger emnet


kzn

Anbefalte innlegg

Bil: Opel Vectra A

Anlegg: 1 stk Blaupunkt GTA4100 4-kanaler, 1 stk Lightning Audio S2.500, 1 stk Infinity kappa 12" (300/1200w), RF frontsett

 

Hovedlysene blinker, og lys i forsterker blinker(spes subforsterkeren). Hva kan være feil? for tynne ledninger? har bare en 16mm2 kabel for begge forsterkerene til sammen, hvis det er for lite, anbefalt størrelse?

 

Kondensator? kan det hjelpe?

- 1990 Nissan Sunny N13 1.6 SLX

x 1992 Opel Vectra A 1.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i og med at hovedlysene også blinker, har det nok ingenting med kabelen til forsterkeren å gjøre, da disse ikke har noe med hverandre å gjøre. men en større kabel til sub-forsterkeren som earthquake sier er nok ingen ulempe det heller, for den saks skyld.

 

hvor stor dynamo har du? blinker lysene hvis du ikke har motoren i gang også? hvis de ikke gjøre det, så er det dynamoen som er for svak eller slitt, eller at den har for dårlige tilkoblinger. (husk å ha litt turtall når du tester med motoren i gang. gjerne rundt 2k rpm)

 

hvis de fremdeles blinker ville jeg skjekket jordingen mellom batteriet og chassi, samt chassi og dynamo. denne er orginalt ofte veldig dårlig, og kan være det som ødelegger for deg. hvis denne også er god, så ville jeg prøvd med et annet batteri og sett om det ble bedre da, i tilfelle det du har er veldig slitt.

 

en kondensator vil bare være bortkastet i dette tilfellet. her er det helt tydelig andre ting som må tas hånd om først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i og med at hovedlysene også blinker, har det nok ingenting med kabelen til forsterkeren å gjøre, .

Ved dårlig kabel får man økt spenningsfall, ved økt spenningsfall så øker strømmen.

 

Men her bør man klart se over all kabling, batteri og dynamo og evt sørge for bedre koblinger/kabler på det som er nevnt.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved spenningsfall øker strømmen i kretsen Kun hvis forsterkeren har regulert strømforsyning så forsterkeren opperettholder effektforbruket sitt (effekt = spenning * strøm). Hvis den ikke har det, minker kun effekten forsterkeren trekker når det blir spenningsfall i kabelen.

 

kabelen "stjeler" alltid noe effekt som du sier, både med regulerte og uregulerte forsterkere.

men forskjellen da er at en regulert gir da klar beskjed til batteriet om at "nei! jeg skal ha mere effekt!", og trekker enda mer fra strømkilden så den opprettholder kraften sin.

mens en uregulert sier bare "jaja, jeg får vel nøye meg med det jeg får...".

 

å så vidt jeg vet har ingen av disse forsterkerene regulerte strømforsyninger?

derfor vil ikke spenningsfallet i kabelen påvirke batteriet, dynamoen eller hovedlysene på noen som helst måte.

 

edit: ble litt dårlig forklart, så skrev om innlegget en del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

statusrapport:

 

Lys blinker både når bilen er i gang og er stoppet

men.. fant ut at lysene ble utrolig mye svakere når jeg stoppa bilen...

 

satte på batterilader ista, å kan jo i beste fall være bare dårlig strøm på d... er jo svinkaldt ute å greier..

 

men blir nok en 25-35mm2 kabel til 2kanalern likevel ja

- 1990 Nissan Sunny N13 1.6 SLX

x 1992 Opel Vectra A 1.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er helt normalt at lysene blir svakere når du skrur av motoren. dette er fordi at spenningen faller fra rundt 14.4V til rundt 13V (kommer litt an på batteriet).

kulde kan være et problem for veldig mange batterier. de leverer mindre strøm når det er kaldt. men det er ikke så høyt strømtrekk her at det skal være noe kritisk problem tror jeg. i allefall ikke for de fleste batterier.

 

jeg ville latt laderen stå på en stund så batteriet var fulladet og prøvd på nytt. er problemet der fremdeles, så ville jeg skjekket alle jordingskablene, og eventuelt prøvd med et annet batteri/koblet til ett til.

 

personlig er jeg overlykkelig i dag. fikk endelig mail ifra http://www.excessiveamperage.com om at 200A dynamoen min var ferdig og blir sendt i dag. endelig kan jeg bli kvitt disse strømproblemene jeg også... ^_^

 

hmm, vel.. dette var vel kanskje litt off topic men, hehe.

 

uansett. jeg ville som sakt skjekket jordkablene. selv om de ser gode ut er det ofte at det blir dårlig kontakt med årene. har opplevd at jeg omtrent kunne dra kabelen rett ut av kabelskoen som var festet til chassi/batteri, så synet kan bedra. kontroller for denne type svakheter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si en ting med en gang, gammle opler er kjent for mye spenningsfall. Både + og - kabel på opelen er for dårlige orginalt. sett en ekstra 10mm2 fra dynamo sin + å rett onn på + på bateriet.. Så setter du en ekstra joringskabel mellom motor å dynamo, der jorer den kun gjenom feste orginalt. Så setter du en ekstra kable mellom motor og chasi og til batteri. da tipper jeg at mye av blinkingen forsvinner..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200A :O

 

men, skal sjekke når batteriet er ladet opp, så får jeg gå over litt kabler...

 

jepp. en zapco 9.0 (2000W) trekker sitt når man skrur opp, og når man da i tillegg kun kjører korte turer (10-15 minutter til skolen) med turtall som regel under 2k rmp, å med vifte, varmeseter og varmetråder på fult så trekkes det litt mer en det orginalen er i stand til å levere (75A) kan man si.

annlegget har vel i og for seg ikke noe problem med vanlig bruk pga regulert strømforsyning i sub-forsterkeren, og toppregisterforsterkeren ikke presses uansett. men litt irriterendes at batteriet hele tiden gradvis tappes. har fremdeles aldri vært nøtt til å koble til lader for å få start da, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt inn sub i bilen idag (pioneer TS-W3004SPL) med en Pioneer PRS-D5000SPL forsterker.

 

Lysene dimmet litt når jeg spilte på full guffe med bilen igang. Var -25 ute.

 

 

Så er vell generelt dårlig med strøm på disse bilene.

Audi A4 1.9TDI Quattro 2002mod

Toyota Hiace 2.4D 1989mod

Lynx Rave 440/800 2006mod

Ski-Doo Mxz Xrs 600SDI 2007mod

Yamaha Phazer 480 1989mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår