Gå til innhold

Fordeler/bakdeler med to strømkabler istedenfor en.

Ranger emnet


emyr

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt opp to strømkabler fra batteriet i motorommet til batteriet bak. Er dette dumt? Jeg tenkte kanskje det var en fordel, fordi da fikk jeg jo to sikringer istenfor en, dermed mindre motstand? Jeg hadde ikke plass under terskellista til en 50mm2 ledning, derfor ble det en stk 35mm" + 1 stk 20mm2.

Leste på en tråd her, der det var en som sa att hvis en brukte to kabler måtte de være eksakt likt lange, ellers så gikk strømmen bare gjennom den korteste, dette kan vel ikke stemme? Strømmen går jo den letteste veien, men hvis jeg har to kabler som er omtrent likt lange, og koblet til samme punkt, må vel strømmen gå i begge uansett? Og da tilsvare en ledning på 55mm2?

 

Er sikringene en "brems" for strømmen? Det er jo så tynn tråd der, i forhold til kabelen?

 

Har dere noen meninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror nok ikke du vil tape på å legge to kabler, heller det motsatte! Selv om de er helt like i lengden vil den tykkeste ha minst motstand. Hvor mye det er er jeg ikke sikker på, men det får du sikkert svar på av noen andre.

 

Angående sikringene så er ikke de så mye til brems. Litt, men ikke mye. Selv om de er tynne er det bare noen få millimeter som er så tynt og ergo ikke så stor motstand likevel.

 

Mvh Tony

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du har gjort er veldig lurt, og er noe jeg har foreslått tidligere her, faktisk! :) Når man ikke har plass, kan man legge to tynnere kabler, og oppnå det samme resultatet.

 

Det vil gå så og si like mye strøm i begge kablene om de er koblet sammen i begge ender. Forskjellen i motstanden kablene i mellom er så liten at det ikke utgjør noen forskjell i praksis. Enkelt forklart, kan man si at strømmen vil "se" de to kablene som to parallellkoblede motstander - altså mindre motstand på veien, som gir mindre spenningsfall og mindre varmgang. Bare positivt! :)

 

At lengden må være eksakt den samme, er feil. De kan være forskjellig lengde, og begge vil som sagt lede tilnærmet like mye strøm under bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt opp to strømkabler fra batteriet i motorommet til batteriet bak. Er dette dumt? Jeg tenkte kanskje det var en fordel, fordi da fikk jeg jo to sikringer istenfor en, dermed mindre motstand? Jeg hadde ikke plass under terskellista til en 50mm2 ledning, derfor ble det en stk 35mm" + 1 stk 20mm2.

Leste på en tråd her, der det var en som sa att hvis en brukte to kabler måtte de være eksakt likt lange, ellers så gikk strømmen bare gjennom den korteste, dette kan vel ikke stemme? Strømmen går jo den letteste veien, men hvis jeg har to kabler som er omtrent likt lange, og koblet til samme punkt, må vel strømmen gå i begge uansett? Og da tilsvare en ledning på 55mm2?

 

Er sikringene en "brems" for strømmen? Det er jo så tynn tråd der, i forhold til kabelen?

 

Har dere noen meninger om dette?

 

Du får ikke en 55mm2 kabel ved å legge en 20 og en 35mm2 kabel.Hvis du skal legge to kabler må de være like tykke og like lange.Først da kan du legge sammen kvadraten på kablene og få den totale kvadraten du dytter strøm igjennom.Hvis du bruker en tynnere kabel som du har gjort,vil det største trekket bli i den tynne kabelen pga minst motstand.Da er jo poenget med den tykke kabelen borte...

 

Legg 2 stk 25mm2 kabler som er like lange til samme punkt og fordel det videre derfra med kabler til forsterker og evt andre enheter som trenger strøm.

Nothing evolves without the Evolution.

2000 EVO VI T.M.E

x 2000BMW 330CI

X 1999 Forhøster STI

X 1998 EVO V RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke en 55mm2 kabel ved å legge en 20 og en 35mm2 kabel.Hvis du skal legge to kabler må de være like tykke og like lange.Først da kan du legge sammen kvadraten på kablene og få den totale kvadraten du dytter strøm igjennom.Hvis du bruker en tynnere kabel som du har gjort,vil det største trekket bli i den tynne kabelen pga minst motstand.Da er jo poenget med den tykke kabelen borte...

 

Legg 2 stk 25mm2 kabler som er like lange til samme punkt og fordel det videre derfra med kabler til forsterker og evt andre enheter som trenger strøm.

Solid bakrus i dag eller?

Hvorfor skulle det være mindre motstand i en tynn kabel?

Er nok motsatt :)

Så da vil det nok gå mest strøm gjennom den tykkeste kabelen, og det sier seg jo selv.

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jamen det høres bra ut:) Da slipper jeg å bekymre meg for dette:) Vil dere si att kablene jeg har lagt opp greier seg til en Helix 1000.2 + Dynabel BF1702? Jeg skal ha et Optima Yellowtop bak, også har jeg montert 120A dynamo. Hadde jo bare 70A så.. Også har jeg en 1.5Farad kondensator jeg skal koble til hvis det blir plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, begynte å lure litt jeg også BeemerZ1. måtte lese 2 ganger for å bekrefte at jeg faktisk leste riktig... :hammer

 

kablene trenger Ikke å være like lange, og Ikke like tykke. og det stemmer som sakt selvfølgelig heller Ikke at strømmen bare går igjennom den ene kabelen om de er av forskjellig lengde og dimensjon.

 

en sikring er teoretisk en brems for strømmen ja. men i praksis vil du ikke merke noe til tapet i sikringen da lengden på sikringen er så kort som den er. det er kun hvis du presser sikringen veldig at det Kan bli et betydelig tap (når den begynner å bli veldig varm\gløde). men gjør den det er det virkelig på tide å sette inn en større uansett, hehe.

 

edit: jada, skal du ha batteri bak holder det i Massevis. du kunne klart deg med nesten ingenting om det er kort avstand ifra batteriet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff huff.. hehe. Hva er det du driver med beemerZ1? Solid bakrus kanskje :p?

Jeg går bare GK elektro, men har fått rimelig grei innsikt i dette her likevel. La oss bytte ut strømmen med vann, og kablene med slanger. La oss si at han skal ha en SLANGE som skal levere 55liter vann i timen. (55mm2) Da kan du jo legge opp en slange som levere 20liter i timen og en som leverer 35liter i timen. resultatet blir det samme. Eneste er at den på 20liter i timen har litt mer "motstand" i seg da den er tynnere enn en som leverer 35liter i timen :) Lengden har også litt å si på motstand, men det utgjør såpass lite i dette tilfellet at jeg dropper det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit: jada, skal du ha batteri bak holder det i Massevis. du kunne klart deg med nesten ingenting om det er kort avstand ifra batteriet. :)

Er jo en fordel å kunne få mesteparten av de 120 A ved 14,4 volt da :)

Men 20 mm2 skulle holde fint til det...

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff huff.. hehe. Hva er det du driver med beemerZ1? Solid bakrus kanskje :p?

Jeg går bare GK elektro, men har fått rimelig grei innsikt i dette her likevel. La oss bytte ut strømmen med vann, og kablene med slanger. La oss si at han skal ha en SLANGE som skal levere 55liter vann i timen. (55mm2) Da kan du jo legge opp en slange som levere 20liter i timen og en som leverer 35liter i timen. resultatet blir det samme. Eneste er at den på 20liter i timen har litt mer "motstand" i seg da den er tynnere enn en som leverer 35liter i timen :) Lengden har også litt å si på motstand, men det utgjør såpass lite i dette tilfellet at jeg dropper det ;)

Ta deg noen år til på elektro, så forstår du det sikkert...

Neida, er faktisk i god form i dag :)

Likevel gidder jeg ikke å tenke nok til å forstå hva du egentlig mener.

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg noen år til på elektro, så forstår du det sikkert...

Neida, er faktisk i god form i dag :)

Likevel gidder jeg ikke å tenke nok til å forstå hva du egentlig mener.

 

Hm. Dette var bare et eksempel som jeg vet stemmer og som jeg ofte bruker selv.

 

Nei, tror nok du skal få slippe å tenke i dag da du ennå ikke har tatt deg tid til å begynne før på dagen ;)

Spydigheter resulter i spydigheter!

Når to stykker før meg spør om du har kontakt med denne planeten, og jeg blir den 3 så kan du si deg SLÅTT såsant du ikke har noen motbevisende argumenter.

Er dette klart for deg nå? (Tenk over det i morgen, såsant du gidder å tenke da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Dette var bare et eksempel som jeg vet stemmer og som jeg ofte bruker selv.

 

Nei, tror nok du skal få slippe å tenke i dag da du ennå ikke har tatt deg tid til å begynne før på dagen ;)

Spydigheter resulter i spydigheter!

Når to stykker før meg spør om du har kontakt med denne planeten, og jeg blir den 3 så kan du si deg SLÅTT såsant du ikke har noen motbevisende argumenter.

Er dette klart for deg nå? (Tenk over det i morgen, såsant du gidder å tenke da)

Har jeg sagt noe som motsier det du sa??

Kanskje du burde vurdere å lese hva folk skriver før du sier det er feil...

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår