Gå til innhold

Hvor mye kompresjon tåler "vanlig" bensin?

Ranger emnet


Roberto

Anbefalte innlegg

  • 5 years later...

Det du tenker på er hva som skal til før selvantenning, eller tenningsbank.

I utgangspunktet så kommer dette an på 3 ting, det er oktantall(i dette tilfellet 98 oktan+), temperatur(både drivstoff, luft og veggene i forbrenningskammeret og evt partikler påvirker dette selvfølgelig) og kompresjonstrykket(kompresjonstrykket er ikke det samme som kompresjonsforhold men er ett resultat av dette og fyllingsgrad)

 

Andre faktorer som påvirker dette er f. eks utforming av forbrenningskammeret(stempeltopp/topplokk).

 

 

Som du sikkert skjønner er det umulig å komme med ett svar på hvor høy kompresjon du kan ha før tenningsbank.

 

Om du kan komme med litt mere data, som f. eks motortype(som f. eksempel Volvo B200K) Evt modifikasjoner, fyllingsgrad/flow og mye annet så kasnkje noen kan komme med ett svar.

 

Og så kan du kanskje si om du spør etter kompresjonstrykk eller kompresjonsforhold.

 

G60Turbo: Hva var det som var så stort med 21 graders fortenning, standardmotorer ligger stortsett mellom 5-15 grader fortenning på tomgang, på B20 turbo er det vanlig å ha 35 grader statisk fortenning.

Og om du ser tenningskurvene på en vanlig bil under kjøring blir du nok overraska.

 

 

Tenningstidspunktet har jo selvfølgelig også med tenningsbank å gjøre også, men da er det ikke selvantenning lenger.

 

Dess høyere kompresjonstrykk, dess kortere tid tar det for pluggen å antenne gassblandinga, så dess høyere kompresjonstrykk dess seinere tenning for å ungå tenningsbank.

 

 

Håper dette svaret kan hjelpe litt selv om det gir veldig lite svar.

Kan dog komme med ett lite tips, dess kaldere inntakstemperatur, dess mindre sjans for bank

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Due to pinging (detonation), the CR (compression ratio) in a gasoline/petrol powered engine will usually not be much higher than 10:1, although some production automotive engines built for high-performance from 1955-1972 had compression ratios as high as 12.5:1, which could run safely on the high-octane leaded gasoline then available. A technique used by Audi to prevent the onset of knock is the high "swirl" engine that forces the intake charge to adopt a very fast circular rotation in the cylinder during compression that provides quicker and more complete combustion. Recently, with the addition of variable valve timing and knock sensors to delay ignition timing, one worldwide manufacturer is building 10.8:1 CR gasoline engines that use 87 MON (octane rating) fuel.

 

• Motorcycle racing engines can use compression ratios as high as 14:1, and it is not uncommon to find motorcycles with compression ratios above 12.0:1 designed for 86 or 87 octane fuel.

 

• In engines with a 'ping' or 'knock' sensor and an electronic control unit, the CR can be as high as 13:1 (2005 BMW K1200S)

 

• In 1981, Jaguar released a cylinder head that allowed up to 14:1 compression; but settled for 12.5:1 in production cars. The cylinder head design was known as the "fireball" head (Jaguar XJ HE og XJS HE).

 

• In engines running exclusively on LPG or CNG, the CR may be higher, due to the higher octane rating of these fuels.

• Racing engines burning methanol and ethanol often exceed a CR of 15:1.

• In a turbocharged or supercharged (compressor) gasoline engine, the CR is customarily built at 9:1 or lower.

• In an auto-ignition diesel engine, the CR will customarily exceed 14:1. Ratios over 22:1 are common.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Compression_ratio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår