Ottesen Skrevet Februar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 Heisann... Jeg lurer på en liten ting, hva er fordelene/ulempene med intern wastegate kontra ekstern ? Alså hva er forskjellen ? Mvh Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Februar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 En intern wg er bygd sammen med turboen, altså turbo/wg er en enhet. Ekstern er da motsatt, 2 stk enheter turbo/wg. Ved trimming blir ofte den originale wastegaten for liten. Dersom wg ikke kan slippe ut nok eksos vil mottrykket i eksosen øke og bli høyere enn turbotrykket. Dette medfører at motoren ikke kvitter seg med eksosen like lett og det dannes høy varme i sylindrene. Dette er livsfarlig for en turbomotor. Ved å senke mottrykket vil du også få høyere effekt fordi motoren puster lettere. Da vil en større wg ofte være til stor nytte for å løse noe av problemet. Den interne wg har som oftest liten diameter i forhold til en ekstern. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mcbanan Skrevet Februar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 http://www.pasmag.com/gear/article.asp?ID=29 Siter Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet Februar 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 En intern wg er bygd sammen med turboen, altså turbo/wg er en enhet.Ekstern er da motsatt, 2 stk enheter turbo/wg. Ved trimming blir ofte den originale wastegaten for liten. Dersom wg ikke kan slippe ut nok eksos vil mottrykket i eksosen øke og bli høyere enn turbotrykket. Dette medfører at motoren ikke kvitter seg med eksosen like lett og det dannes høy varme i sylindrene. Dette er livsfarlig for en turbomotor. Ved å senke mottrykket vil du også få høyere effekt fordi motoren puster lettere. Da vil en større wg ofte være til stor nytte for å løse noe av problemet. Den interne wg har som oftest liten diameter i forhold til en ekstern. Takker for det bra svar Viking ! Visst man har en turbo som skal greie 400 hk, og har internwastegate, skal ikke være noe problem å sette på en bleedventil eller lignende for å få den til å levere 400 hk da ? Det jeg mener er at den greier vel 400 hk, men den hadde greid mer visst det var en ekstern wastegate på den ? Mvh Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind ludvig otterlei Skrevet Februar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 En T3 turbo med intern wastgate er mest sansynlig for liten for 400hk. Det som kan hende er at når du ladder, skal vi si 1.5bar og du begynner virkelig å få effekt så hender det noe,, ladetrykket stikker i vei opptil 2bar + og du får havari er du uheldig. Det som skjedde var at den interne wastgaten ikke klarte å kvitte seg med nok eksos og turboen begynte å ladde meir.. ikke bra. Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet Februar 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 En T3 turbo med intern wastgate er mest sansynlig for liten for 400hk.Det som kan hende er at når du ladder, skal vi si 1.5bar og du begynner virkelig å få effekt så hender det noe,, ladetrykket stikker i vei opptil 2bar + og du får havari er du uheldig. Det som skjedde var at den interne wastgaten ikke klarte å kvitte seg med nok eksos og turboen begynte å ladde meir.. ikke bra. Takker, skjønner... Hvor mye tror du feks den T3'n greier å levere da ? alså greier den feks 350 hk trygt ? Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Februar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 http://schanche.com/ Der er det no T3 greier, under products og turbonetics :D Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ulfern Skrevet Februar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 int wg? er det noe man kan plukke av å heller bruke ekst wg? :) Siter Golf 16v Turbo - Porsche powered.. -> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=96330 Chevrolet camaro 5spd 1971 - bbc 454cid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|RockFordFosGate| Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 En intern wastegate sitter i turboen på samme side som eksosutløpet, denne blir styrt av en elektronisk trykkregulator dings igjen. Grovt sett så kan du jo "plukke av" den interne og sette på ekstern wastegate. Men det er noe mer arbeid enn det høres ut som. Imotsetning til den interne wastegaten _på_ turboen, så er den eksterne ut ifra manifolden, og den har ikke noe med den elektroniske trykkstyringen og gjøre. Istedet for at jeg skal waste tiden min på og skrive alt jeg har lest, på norsk, så kan jo du lese gjennom dette; http://www.220gti.co.nz/external%20wastegate.htm Står det forklart med bilder hva forskjellen er ;) Siter Bil kommer etterhvert.. :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Februar 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2006 Er ikke alle som er elektronisk regulert, kun nyere biler egentlig. Eneste særlig forsvarlige måten å kvitte seg med intern WG er å bytte eksoshuset. Hvis ikke så må du sveise igjen spjeldet til WG, og fortsatt har du det alt annet enn optimale utslippet på eksohuset. Mye av poenget med å bytte til ekstern er jo nettop optimal eksosfløde ut av turboen. Dette pga plasseringen av spjeldet på intern WG som sitter tett opptil utslippet til turbinhjulet og når spjeldet åpner lager dette turbulens i eksosen rett ved utslippet, kanskje det værste stedet å ha turbulens i eksosen. Men en ekstern kan du føre eksosen fra WG inn i eksosanlegget på en måte som ikke produserer noe turbulens(vinklet inn med eksosens retning). Eller du kan rett og slett slippe den ut i friluft. Man kan redusere turbulensen fra en intern WG også, ved å bruke en flens på eksoshuset som har en vegg mellom WG-spjeldet og utslippet til turbinhjulet. Og derfra sveise et eget rør fra det avskilte WG-spjeldet og vinkle det inn i eksosen litt lengere ned. Men det blir trangt mellom rørene og det er ikke sikkert man i det hele tatt før sveiset tett. Hvis det går har du plutselig en intern WG som ikke lager særlig turbulens, og mangler bare den ekstra kontrollen/justeringen med en ekstern. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sveina Skrevet Februar 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2006 De fleste lastebiler er levert med intern wastegate(i litt nyere tid), så du får slike som tåler mye trykk og som fløder bra. Ikke alle turbosystemer på bil som har elektronisk ladetrykksstyring! Vidt meg bekjent så har noen (kanskje alle) motronic muligheten til dette, mens LH ikke har det. Finnes også noen elektroniske ventiler som styrer mengden overtrykk uten hjelp av WG, pluss pop-off-ventiler som er sikkerhet mot ukontrollert overboost. AiResearch T3 leverer ikke luft til 400 hk! Men det finnes andre turboer som er ment til bil som har integrert WG og klarer mye luft. Skal du vurdere en WG, bytt evt. vacuumklokka på den integrerte til en dual port, eller om du skal ha en separat, kjøp en dual-port der også! :) Siter S.C.E. '76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind ludvig otterlei Skrevet Februar 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2006 Sveina skrev: AiResearch T3 leverer ikke luft til 400 hk! Men det finnes andre turboer som er ment til bil som har integrert WG og klarer mye luft. Skal du vurdere en WG, bytt evt. vacuumklokka på den integrerte til en dual port, eller om du skal ha en separat, kjøp en dual-port der også! "" En T3 med AR63 steg 3 aksel og en T04E kompresor med 50 trim eller en T04B med V trim. klarer 400 hk.. men integrert WG er ikke å andbefale nei. mvh Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet Februar 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2006 Okay, takker for svarene folkens :) Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sveina Skrevet Februar 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2006 Sveina skrev: AiResearch T3 leverer ikke luft til 400 hk! Men det finnes andre turboer som er ment til bil som har integrert WG og klarer mye luft. Skal du vurdere en WG, bytt evt. vacuumklokka på den integrerte til en dual port, eller om du skal ha en separat, kjøp en dual-port der også! "" En T3 med AR63 steg 3 aksel og en T04E kompresor med 50 trim eller en T04B med V trim. klarer 400 hk.. men integrert WG er ikke å andbefale nei. mvh Beklager, mente T03 jeg nå :) Siter S.C.E. '76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.