Pompiuses Skrevet Mai 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2003 Har akkurat hatt bilen på service. Alt som ble gjort var å bytte olje+filter,bensinfilter og stramming av diverse reimer. Da jeg fikk tilbake bilen var det en god del dårligere respons i den. Den virker liksom slappere over hele registeret og spesielt på lave turtall. Tidligere kjørte jeg på Castrol TWH olje (ganske så dyr olje). Nå ble det fylt på Castrol TXT olje (vet ikke noe videre om denne). Kan dette ha noe å si for responsen i motoren, eller kan det være noe annet som muligens er gjort med bilen mens den var på service??? Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet Mai 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2003 Det er sikkert de på verkstedet som har rævkjørt bilen din når de var ute å prøvekjørte...:rolleyes: Tviler på at det har noe med selve oljen å gjøre vertfall! Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet Mai 22, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2003 Originally posted by Finepix Det er sikkert de på verkstedet som har rævkjørt bilen din når de var ute å prøvekjørte...:rolleyes: Tviler på at det har noe med selve oljen å gjøre vertfall! Har sjekka opp på diverse ITR forum rundt om. Det viser seg at motoren er "sensitiv" for hvilke olje du bruker. Fyller du på dårlig olje går det rett og slett dårligere. Det var hvertfall merkbar forskjell på min bil :mad: Blir nok Castrol TWS 10W60 olje på meg igjen asap. Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet Mai 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2003 Originally posted by Pompiuses Har sjekka opp på diverse ITR forum rundt om. Det viser seg at motoren er "sensitiv" for hvilke olje du bruker. Fyller du på dårlig olje går det rett og slett dårligere. Det var hvertfall merkbar forskjell på min bil :mad: Blir nok Castrol TWS 10W60 olje på meg igjen asap. Jeg er ikke noen ekspert på den motoren din, så du har sikkert rett. Pussig motor i så fall.... Castrol TXT er jo ikke en spesielt "dårlig" olje heller da... Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet Mai 22, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2003 Originally posted by Finepix Jeg er ikke noen ekspert på den motoren din, så du har sikkert rett. Pussig motor i så fall.... Castrol TXT er jo ikke en spesielt "dårlig" olje heller da... TWS oljen er jo ekstremt tyntflytende. Det er jo "racing" oljen til castrol. Mulig at på motorer som varver såpass høyt om ITR motoren så må man ha skikkelig tynn olje. Var hvertfall en del i USA, der det kryr av ITR, som hadde opplevd samme fenomenet. Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet Mai 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2003 TWS (10-60) oljen til Castrol er vel alt annet enn ekstremt tynnflytende,...... ??? correct me if I'm wrong... Siter -- http://www.jwcompetition.com -- (under construction) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet Mai 22, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2003 Originally posted by Silverboy TWS (10-60) oljen til Castrol er vel alt annet enn ekstremt tynnflytende,...... ??? correct me if I'm wrong... Nå er ikke jeg noe ekspert, men funker det ikke slik at jo "høyere tall sist" jo mer tynnflytende er oljen, og jo mindre tall først jo mer tynn er oljen? Dvs feks: 10W60 er tynnere enn 10W50 5W60 er tynnere enn 10W60 ?? Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet Mai 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2003 Er det ikke viskositeten på kald og varm olje da?? Høyere tall, tykkere olje.. Siter -- http://www.jwcompetition.com -- (under construction) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet Mai 22, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2003 Originally posted by Silverboy Er det ikke viskositeten på kald og varm olje da?? Høyere tall, tykkere olje.. hum.... trudde det var helt omvendt jeg????:confused: Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet Mai 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2003 tynn olje er raskere ut i motoren ved start, spesiellt kaldstart, slipper letter inn her og der osv, men tykkere olje gir en tykkere hinne, og smører derfor bedre.. racing oljen (TWS) er derfor tykk, og ikke spesiellt egnet for kaldstart osv, men for "folk som vet å bruke bilen".. :) ved hard belastning og høy temperatur er det derfor viktig at oljen ikke er for tynn og blir presset vekk med en gang... Siter -- http://www.jwcompetition.com -- (under construction) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sven Skrevet Mai 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2003 Det første tallet sier noe om hvor lettflytende oljen er ved "kald" tilstand. Dette er definert på en spesiell måte og kan leses ut fra SAE J300 som er en viskositetstabell for motoroljer. Det siste tallet sier noe om oljen ved "varm tilstand" og kan også leses ut fra nevnte tabell. Jo høyere tall jo tykkere olje (høyere viskositet). Det er viktig å merke seg at oljen er betydelig tynnere ved varm tilstand i forhold til kald selvom det er et høyere tall. Det første og andre tallet er i tabellen definert utfra forskjellige typer tester. Viskositet er egentlig en gass eller væskes friksjon. Mao har Castrol TWS 10w-60 høy friksjon ( tykk olje ) spesielt ved "varm tilstand" sammenlignet med andre oljer. Dette skulle i teorien gjøre att motoren blir dauere siden det blir høyere indre friksjon. Om det kan merkes i praksis tror jeg ikke. Den er også forholdsvis tykk ved kald tilstand f.eks sammenlignet med en 5w-olje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeVen Skrevet Mai 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2003 Originally posted by Pompiuses Har akkurat hatt bilen på service. Alt som ble gjort var å bytte olje+filter,bensinfilter og stramming av diverse reimer. Da jeg fikk tilbake bilen var det en god del dårligere respons i den. Den virker liksom slappere over hele registeret og spesielt på lave turtall. Tidligere kjørte jeg på Castrol TWH olje (ganske så dyr olje). Nå ble det fylt på Castrol TXT olje (vet ikke noe videre om denne). Kan dette ha noe å si for responsen i motoren, eller kan det være noe annet som muligens er gjort med bilen mens den var på service??? Jeg har opplevd det samme selv. Men da var det ikke oljen som var problemet jeg hadde strammet alle reimer for hardt, slik at de ble tyngere å drive. det var iallefall det jeg fant ut, trokke oljen har så mye å si egentlig.. ikke når du kjører Castrol TXT, det er jo en meget bra olje spør du meg. men et lite CLu er. "IKKE SKIFT OLJE TYPE" kjør alltid på den samme og skift med gjevne mellomromm. Ikke bland Oljer heller! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Mai 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2003 Originally posted by Silverboy tynn olje er raskere ut i motoren ved start, spesiellt kaldstart, slipper letter inn her og der osv, men tykkere olje gir en tykkere hinne, og smører derfor bedre.. racing oljen (TWS) er derfor tykk, og ikke spesiellt egnet for kaldstart osv, men for "folk som vet å bruke bilen".. :) ved hard belastning og høy temperatur er det derfor viktig at oljen ikke er for tynn og blir presset vekk med en gang... Ohoi! Nå er vel folk helt på tur ! Racing olje er av den syntetiske type og helst tynn, må tåle varme og høye turtall. Grunnen til dette er for at "oljehinnen/oljefilmen" som ligger langs sylinderveggen ikke må ryke. En tykk olje er derimot treg og da vil oljefilmen ryke fort. Er en grunn til at nye maskiner går på syntetisk olje. Prøv å bytt olje på en gammel maskin som svetter litt til helsyntetisk olje. Da vil du merke at forbruket på Oljen vil øke. Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet Mai 23, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2003 Originally posted by SeVen Jeg har opplevd det samme selv. Men da var det ikke oljen som var problemet jeg hadde strammet alle reimer for hardt, slik at de ble tyngere å drive. det var iallefall det jeg fant ut, trokke oljen har så mye å si egentlig.. ikke når du kjører Castrol TXT, det er jo en meget bra olje spør du meg. men et lite CLu er. "IKKE SKIFT OLJE TYPE" kjør alltid på den samme og skift med gjevne mellomromm. Ikke bland Oljer heller! Vil reimene løsne litt igjen etter man har kjørt på noen hundre km eller.... Eller bør man løsne de selv igjen?? Når jeg tenker meg om så var det en litt annerledes lyd i motoren når jeg fikk den. Mulig det er reimene som er for stramme da.... Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbokano Skrevet Mai 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2003 gå til verkstedet å klag med en fin tone:D Siter Quattro driftsquad! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.