Gå til innhold

Oljeskift = Dårligere ytelser ????

Ranger emnet


Pompiuses

Anbefalte innlegg

Ohoi! Nå er vel folk helt på tur !

Racing olje er av den syntetiske type og helst tynn, må tåle varme og høye turtall. Grunnen til dette er for at "oljehinnen/oljefilmen" som ligger langs sylinderveggen ikke må ryke.

En tykk olje er derimot treg og da vil oljefilmen ryke fort.

Er en grunn til at nye maskiner går på syntetisk olje.

Prøv å bytt olje på en gammel maskin som svetter litt til helsyntetisk olje. Da vil du merke at forbruket på Oljen vil øke.

QUOTE]

 

Nei racing olje skal nødvendigvis ikke være av tynn type. F.eks. så er en 5w-30 olje veldig tynn og er ikke designet for racing. Som jeg sa i mitt innlegg tidligere: Jo høyere tall på flasken jo høyere viskositet. Castrol TWS 10w-60 er en tykk olje og beregnet til bl.a. racing-motorer. Hvorfor påstår du da at racing-oljer skal være tynne? Oljeforbruket vil ikke nødvendigvis øke ved bytte til syntetisk olje på en motor som svetter. Det er en myte! Husk at det er tallene på flasken som avgjør hvor tykk en olje er og ikke om den er syntetisk eller mineralsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Sven

Nei racing olje skal nødvendigvis ikke være av tynn type. F.eks. så er en 5w-30 olje veldig tynn og er ikke designet for racing. Som jeg sa i mitt innlegg tidligere: Jo høyere tall på flasken jo høyere viskositet. Castrol TWS 10w-60 er en tykk olje og beregnet til bl.a. racing-motorer. Hvorfor påstår du da at racing-oljer skal være tynne? Oljeforbruket vil ikke nødvendigvis øke ved bytte til syntetisk olje på en motor som svetter. Det er en myte! Husk at det er tallene på flasken som avgjør hvor tykk en olje er og ikke om den er syntetisk eller mineralsk.

 

En ting jeg glemte å si var at den også bør være syntetisk. Grunnen til min påstand er at jeg har blitt fortalt dette selv da jeg byttet om til Ken Cams Fast Road kam og de på verkstedet anbefalte meg da å gå over til en helsyntetisk olje og av tynnere type slik at den legger seg bedre i sylinderveggene og at oljefilmen tåler mer "juling" ... Noe mineral olje somregel ikke klarer.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

racing olje kan også brukes til vanlig bruk. Men er jo veldig dyr. det som gjør at det er en racing olje er hvor mye trykk olja tåler (samt varme) før oljefilmen på på/i rammelagrene og veivlagrene samt sylinderveggene tåler før de blir presset vekk. Olja er også veldig friksjonsfri slik at motordelene skal gli lettest og best mulig.

 

Og hive full syntetisk olje på en gammel motor som har kun kjørt på tykk mineral olje er ikke særlig lurt. Den full syntetiske olja "rensker" motoren for "coks" rester. Hvis det er masse "coks" rester i motoren kan dette føre til at olje kannalene kan tette seg pga dette. Men det du kan gjøre er å bytte itte kort stund slik at du før de gamle olje restene ut.

Nissan Sunny 1.5 -84

Simons bakdemper

60% svinghjul

Veltebur (delvis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pompiuses

Har akkurat hatt bilen på service. Alt som ble gjort var å bytte olje+filter,bensinfilter og stramming av diverse reimer. Da jeg fikk tilbake bilen var det en god del dårligere respons i den. Den virker liksom slappere over hele registeret og spesielt på lave turtall.

 

Tidligere kjørte jeg på Castrol TWH olje (ganske så dyr olje). Nå ble det fylt på Castrol TXT olje (vet ikke noe videre om denne). Kan dette ha noe å si for responsen i motoren, eller kan det være noe annet som muligens er gjort med bilen mens den var på service???

 

Tipper at de på verkstedet har vært litt vel ivrige med stramming av diverse reimer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Deep Space

 

Tipper at de på verkstedet har vært litt vel ivrige med stramming av diverse reimer...

 

Jepp... har kjørt på bilen ca 700km etter servicen, og nå funker den bra igjen. Var nok bare diverse reimer som var strammet for hardt som trengte tid på å løsne litt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hive full syntetisk olje på en gammel motor som har kun kjørt på tykk mineral olje er ikke særlig lurt. Den full syntetiske olja "rensker" motoren for "coks" rester. Hvis det er masse "coks" rester i motoren kan dette føre til at olje kannalene kan tette seg pga dette. Men det du kan gjøre er å bytte itte kort stund slik at du før de gamle olje restene ut.

 

Mineralsk olje har omtrent samme viskositet som de fleste syntetiske. Det er tallene på flasken som avgjør om oljen er tykk eller tynn, ikke om det er mineral eller syntet. Det er det veldig mange som ikke forstår. Ved "kalde" temperaturer derimot er ofte syntetiske oljer tynnere enn mineralske.

 

Dessuten har også mineralolje rensende egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår