Sven Skrevet Mai 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2003 Ohoi! Nå er vel folk helt på tur !Racing olje er av den syntetiske type og helst tynn, må tåle varme og høye turtall. Grunnen til dette er for at "oljehinnen/oljefilmen" som ligger langs sylinderveggen ikke må ryke. En tykk olje er derimot treg og da vil oljefilmen ryke fort. Er en grunn til at nye maskiner går på syntetisk olje. Prøv å bytt olje på en gammel maskin som svetter litt til helsyntetisk olje. Da vil du merke at forbruket på Oljen vil øke. QUOTE] Nei racing olje skal nødvendigvis ikke være av tynn type. F.eks. så er en 5w-30 olje veldig tynn og er ikke designet for racing. Som jeg sa i mitt innlegg tidligere: Jo høyere tall på flasken jo høyere viskositet. Castrol TWS 10w-60 er en tykk olje og beregnet til bl.a. racing-motorer. Hvorfor påstår du da at racing-oljer skal være tynne? Oljeforbruket vil ikke nødvendigvis øke ved bytte til syntetisk olje på en motor som svetter. Det er en myte! Husk at det er tallene på flasken som avgjør hvor tykk en olje er og ikke om den er syntetisk eller mineralsk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Mai 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2003 Originally posted by Sven Nei racing olje skal nødvendigvis ikke være av tynn type. F.eks. så er en 5w-30 olje veldig tynn og er ikke designet for racing. Som jeg sa i mitt innlegg tidligere: Jo høyere tall på flasken jo høyere viskositet. Castrol TWS 10w-60 er en tykk olje og beregnet til bl.a. racing-motorer. Hvorfor påstår du da at racing-oljer skal være tynne? Oljeforbruket vil ikke nødvendigvis øke ved bytte til syntetisk olje på en motor som svetter. Det er en myte! Husk at det er tallene på flasken som avgjør hvor tykk en olje er og ikke om den er syntetisk eller mineralsk. En ting jeg glemte å si var at den også bør være syntetisk. Grunnen til min påstand er at jeg har blitt fortalt dette selv da jeg byttet om til Ken Cams Fast Road kam og de på verkstedet anbefalte meg da å gå over til en helsyntetisk olje og av tynnere type slik at den legger seg bedre i sylinderveggene og at oljefilmen tåler mer "juling" ... Noe mineral olje somregel ikke klarer. Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cwathne Skrevet Mai 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2003 racing olje kan også brukes til vanlig bruk. Men er jo veldig dyr. det som gjør at det er en racing olje er hvor mye trykk olja tåler (samt varme) før oljefilmen på på/i rammelagrene og veivlagrene samt sylinderveggene tåler før de blir presset vekk. Olja er også veldig friksjonsfri slik at motordelene skal gli lettest og best mulig. Og hive full syntetisk olje på en gammel motor som har kun kjørt på tykk mineral olje er ikke særlig lurt. Den full syntetiske olja "rensker" motoren for "coks" rester. Hvis det er masse "coks" rester i motoren kan dette føre til at olje kannalene kan tette seg pga dette. Men det du kan gjøre er å bytte itte kort stund slik at du før de gamle olje restene ut. Siter Nissan Sunny 1.5 -84 Simons bakdemper 60% svinghjul Veltebur (delvis) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ScoopeX Skrevet Mai 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2003 vet at feks biler med hydrauliske ventilløftere er "kresen" på olja de får? slik er det med min mx5 iallefall.. er sikkert hydrauliske ventilløftere på integraen din? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deep Space Skrevet Mai 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2003 Originally posted by Pompiuses Har akkurat hatt bilen på service. Alt som ble gjort var å bytte olje+filter,bensinfilter og stramming av diverse reimer. Da jeg fikk tilbake bilen var det en god del dårligere respons i den. Den virker liksom slappere over hele registeret og spesielt på lave turtall. Tidligere kjørte jeg på Castrol TWH olje (ganske så dyr olje). Nå ble det fylt på Castrol TXT olje (vet ikke noe videre om denne). Kan dette ha noe å si for responsen i motoren, eller kan det være noe annet som muligens er gjort med bilen mens den var på service??? Tipper at de på verkstedet har vært litt vel ivrige med stramming av diverse reimer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet Mai 27, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2003 Originally posted by Deep Space Tipper at de på verkstedet har vært litt vel ivrige med stramming av diverse reimer... Jepp... har kjørt på bilen ca 700km etter servicen, og nå funker den bra igjen. Var nok bare diverse reimer som var strammet for hardt som trengte tid på å løsne litt igjen. Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sven Skrevet Mai 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2003 Og hive full syntetisk olje på en gammel motor som har kun kjørt på tykk mineral olje er ikke særlig lurt. Den full syntetiske olja "rensker" motoren for "coks" rester. Hvis det er masse "coks" rester i motoren kan dette føre til at olje kannalene kan tette seg pga dette. Men det du kan gjøre er å bytte itte kort stund slik at du før de gamle olje restene ut. Mineralsk olje har omtrent samme viskositet som de fleste syntetiske. Det er tallene på flasken som avgjør om oljen er tykk eller tynn, ikke om det er mineral eller syntet. Det er det veldig mange som ikke forstår. Ved "kalde" temperaturer derimot er ofte syntetiske oljer tynnere enn mineralske. Dessuten har også mineralolje rensende egenskaper. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.