olemoda Skrevet Februar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 har lurt mye på dette og vil gjerne finne ut en gang for alle hva som er best og sterkest: ER det smallblock som gir mest kraft og hester eller er det bigblock?? Hva er forskjellen på disse????? hvilken av disse er lettest å trimme eller få mest ut av?? Siter Nissan 200sx 1990. X:1991 Peugeot 405 Mi16 (har fortsatt deler) X:1988 Peugeot 405 Mi16 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet Februar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 Bigblock får du mest utav pga mest volum... Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olemoda Skrevet Februar 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 har hørt snakk om at smallblock e sterkere, men er dette ikke sant? Siter Nissan 200sx 1990. X:1991 Peugeot 405 Mi16 (har fortsatt deler) X:1988 Peugeot 405 Mi16 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olemoda Skrevet Februar 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 har hørt snakk om at smallblock e sterkere, men er dette ikke sant? i en 6.6 liters trans am motor er det 200 hk mens i en 5.7 liters motor er det 300. hva betyr dette da??? Siter Nissan 200sx 1990. X:1991 Peugeot 405 Mi16 (har fortsatt deler) X:1988 Peugeot 405 Mi16 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Februar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 Hei du.... her trenger vi å krype før vi kan løpe...... happyhappy Vi starter helt fra begynnelsen..... Small Block er motorer opp til 400 cid = 6550 ccm Dette er hva som er blitt produsert fra GM,Ford og Chrysler..... ,men det finnes små unntak...... Nå for tiden med nystøpte blocker kan man grave ut minst 472 cid....men dette er ekstremt.... Big Block motorer starter i Gm på ca 396 Cid ,(chevy) og oppover, noe av det største som blir montert i bil er 502 Cid til Chevy. Ford fra 390 cid, Chrysler har en 318 de kaller BB, men starter vel på 383, men unntak finnes.... Så til hestekrefter....... Det startet med at utviklingen gikk voldsomt framover på 50 og 60 tallet, der man hele tiden bygde større motorer med mere HK. Dette endte i 1971, da de siste kjempemotorene ble solgt, GM med 454 Cid, LS6 på minst 450 HK, eller 550? Ford med 429 Cid BOSS med 425HK, eller 550+? Chrysler med 426 Cid HEMI mer 425 HK, eller550? Dette med eller550? er jo fordi fabrikkene skrev ned effekten fordi forsikringsselskapene hadde hysterisje priser....Kjent det der? :deng Så i 1974 fikk man plutselig en 454 Chevy med 170 HK......???? Hvorfor..... fordi den skulle gå billigere, dette fikk de til med 8 i kompresjon og neste rund kam som kun var konstruert til å gi dreimoment.... 454 fra 71 med 550 HK hadde 12,5 i kompresjon og skikkelig sinna Kam og topper med Digre hull! Så når du blir litt forvirra av at en større motor gir mindre HK, så er det bare fordi denne er mindre trimmet enn den lille..... I dag finnes det V8 Motorer som blir brukt i Dragrace i Amerika på over 840 Cid....og langt over 2000 HK.... Lettest å se forskjell på SB og BB chevy.... Se om eksosrørene på siden har likt mellomrom, da er det en BB, på en SB er de to midterste helt inntil hverandre... Litt klokere nå? :bump Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olemoda Skrevet Februar 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 ja ble gankse klokere nå, selv om jeg ikke fikk helt tak i d du skrev me eksosrørene? men takk for hjelpen ivhertfall;) Siter Nissan 200sx 1990. X:1991 Peugeot 405 Mi16 (har fortsatt deler) X:1988 Peugeot 405 Mi16 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Mye rett her, men.. Mopar, eller Chrysler har disee SB motorene: 273, 318, 340 og 360.. Av BB har de 361, 383, 426 hemi og 440.. Mulig det finnes flere, men kommer ikke på noen i farta.. Som du ser er det ikke noen fast grense på hva som er SB og hva som er BB.. Forskjellen på disse to er rett og slett størrelsen på blokka.. Liten og stor blokk.. Som du ser er største SB 360 cid, og minste BB 361 cid.. Jeg vil tro at 361 har mer dreiemoment, men ikke er så turtallsvillig, og omvendt for 360.. Så det vil si at SB er "turtallsvillige" og BB er dreiemomentsterke.. Alle disse motorene er levert med forskjellig topper og forgasseralternativer som gjør at de ikke er levert med bare en verdi for Hk.. Dette varierte med årstallene, så det er litt varierende.. SLutten av 60- og noen år uti 70-tallet er jo "muskelperioden", og da ver det jo om å gjøre å ha mest krutt.. Noen år senere var det om å gjøre å ha økonomiske motorer.. Så som du skjønner så er det varierende.. Du kan også "stroke" disse motorene for å få mer volum, f.eks kan du stroke en 360 til å bli ca 408, litt avhengig av hvor du kjøper strokerkit'et.. Så da har du en smallblock med bigblockvolum, men det er fortsatt en smallblock.. Nå har jeg vel gjenntatt meg selv og andre mange ganger, men håper du ble noe klokere.. :o) Men har du plass, så er helt klart BB tingen..!! Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Du kenneth..... Det der er som å mate en fugle unge medtraktor skoff..... jeg tok det litt enkelt med muligheter for inngående utdyping senere.... :bump for jeg tror vår venn Ole er helt ny i dette...... Eksosrørene.... Jo på SB Chevy er det fire eksoshull på hver side.... det 1 er aleine 2 og 3 er sammensveiset og 4 er aleine... PÅ BB Chevy har alle 4 hullene lik avstand, Bedre nå? happyhappy Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Hehe.. Skjønner.. Men jeg personlig liker å få mye og detaljrik info med en gang.. Men jeg skjønner godt poenget ditt, og tviler ikke på at du har peiling.. :well hehe.. Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Suzuki Ac-50 Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Når vi snakker om borring og sb vs bb... Er det noen av dere som så den rodden i max power eller gatebil bladet? Svart, taksenket. Den hadde iallefall en rimelig stor borring til å være sb. Jeg hadde tenkt å finne reportasjen, men klarte ikke finne den. Håper noen kan hjelpe. (etter litt tenking var gjerne denne bilen for ny for å kalles en rod?) Siter Let´s go, Hammer down! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 You can't beat cubik inches! Så enkelt er det. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TommyV8 Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Når vi snakker om borring og sb vs bb...Er det noen av dere som så den rodden i max power eller gatebil bladet? Svart, taksenket. Den hadde iallefall en rimelig stor borring til å være sb. Jeg hadde tenkt å finne reportasjen, men klarte ikke finne den. Håper noen kan hjelpe. (etter litt tenking var gjerne denne bilen for ny for å kalles en rod?) Mener du denna? Var i Gatebil bladet! Bildene er tatt fra http://www.frantzenracing.com Siter www.frantzenracing.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 http://www.worldcastings.com/ - 9k - Her er det bilder og innfo fra en slik 454 Small Block..... happyhappy Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Februar 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2006 Men hva er det egentlig som avgjør hva som er BB og hva som er SB? Small Block er motorer opp til 400 cid = 6550 ccm*klipp* Big Block motorer starter i Gm på ca 396 Cid ,(chevy) og oppover Dette er jo greit nok, for jeg også "vet" gm's 396 er en bigblockmotor, men pontiac 400 kan kalles smallblock (ja, får vel mye kjeft for å kalle den det, dårlig eksempel :P) Det jeg lurer på er da hva definisjonen på SB og BB er. Det er vel ikke bare noen kloke detroithoder som satte seg ned og bestemte at skillet mellom SB og BB skulle gå på 400 kubikktommer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet Februar 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2006 Dette blit litt som å spørre om hva et glassøye er laget av, for det ligger i ordene... Small = liten Big = stor Block = blokk Smallblock = Liten blokk (fysisk størrelse) Bigblock = Stor blokk (fysisk størrelse) Bigblock og smallblock er ikke "inndelt" etter volum, men som du ser, størrelsen på blokka.. Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.