Gå til innhold

smallblock eller bigblock???

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rett meg gjerne vis jeg tar feil, men jeg mente bestemt at en annen forskjell var vinklen jeg! At smallblock skal ha 60graders og bigblock skal ha 90graders vinkel...

 

Mulig det er jeg er ute å sykler...

 

Du er nok ute og sykler er jeg redd. Men det er mulig at den første bigblock-generasjonen (W) til Chevrolet hadde en annen vinkel enn 90 grader mellom sylinderradene.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok ute og sykler er jeg redd. Men det er mulig at den første bigblock-generasjonen (W) til Chevrolet hadde en annen vinkel enn 90 grader mellom sylinderradene.

 

Neida, der syklet jeg litt også. Etter litt forsking på verdsveva viser det seg at det kun er deck-vinkelen på første generasjon som er litt sær. På ebay står følgende:

 

Mark I: The original "Big Block Chevy", also called the "W" engine because of the shape of the valve covers, this engine family was installed in vehicles beginning in 1958, as a 348. In 1961, it went to 409 cubic inches, (as immortalized in the Beach Boys song "She's so fine, my 409") and for one year only (1963) a few well-connected racers could buy a car with a 427 cubic inch version called the Z-11. The 427 version was all about performance, and had special parts which were not directly interchangeable with the 348/409. While production of the 427 was severely limited, both the 348 and 409 were offered in passenger cars and light- and medium-duty trucks. The truck blocks were somewhat different from the passenger car blocks, having slightly different water jackets and of course, lower compression achieved by changes in the piston in addition to more machining of the top of the cylinder. A novel feature of this engine is that the top of the cylinders are not machined at a 90 degree angle to the bore centerline. The top of the cylinder block is machined at a 16 degree angle, and the cylinder head has almost no "combustion chamber" cast into it. The combustion chamber is the top wedge-shaped section of the cylinder. Ford also introduced an engine family like that in '58--the Mercury/Edsel/Lincoln "MEL" 383/410/430/462. The "W" engine ended it's automotive production life part way through the 1965 model year, when the 409 Mk I was superseded by the 396 Mk IV engine.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jøje meg...

Smallblock, bigblock, shortblock, longblock, tallblock..

 

Vi burde satt Mythbusters på saken.. Eller kanskje blockbusters?!

 

Min konklusjon etter å ha lest hele denne tråden, er at det finnes motorer for enhver smak. Og man lærer så lenge man lever!

 

Og min Ford 400M er altså en SB, da fikk jeg også bekreftet det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heler på litt bensin på bålet jeg:D

 

 

Hehe, jeg vet at du har veldig mye peil innenfor detta her, men blir det ikke litt feil å sammenligne disse 2 motorene ?

 

en sugemotor med gassere. Mot en som har den største korn-vifta til hjelp ? hehe

1987 Mercedes 300TE, 79 Chevy G30,

1968 Chevrolet Impala,

,1937 Willys overland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg vet at du har veldig mye peil innenfor detta her, men blir det ikke litt feil å sammenligne disse 2 motorene ?

 

en sugemotor med gassere. Mot en som har den største korn-vifta til hjelp ? hehe

 

så sant så sant, men er jo nettopp det som har foregått i pro mod i årevis. å kjøre kompressormotorer mot sugemotorer.

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så sant så sant, men er jo nettopp det som har foregått i pro mod i årevis. å kjøre kompressormotorer mot sugemotorer.

 

 

Ja stemmer det. hehe. Men denne BB motoren har jo ingen for overlading. (turbo el kompressor) Ser noen tegn til lystgass men... hehe

 

Men for morroskyld, dere som har peil... åssen prislapp forskjell kan det være på 2 slike motorer ?

 

BB`en er vel billigere? pga masse dyrt innsprut og elektriske dubeditter på den SB turbo maskinen...eller?

1987 Mercedes 300TE, 79 Chevy G30,

1968 Chevrolet Impala,

,1937 Willys overland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja stemmer det. hehe. Men denne BB motoren har jo ingen for overlading. (turbo el kompressor) Ser noen tegn til lystgass men... hehe

 

Men for morroskyld, dere som har peil... åssen prislapp forskjell kan det være på 2 slike motorer ?

 

BB`en er vel billigere? pga masse dyrt innsprut og elektriske dubeditter på den SB turbo maskinen...eller?

 

Ja du har rett i NOE lystgass :D

tror ikke det er noen prisforskjell egentlig. Kostnaden på innsprutning og elektronikk blir vel som en dråpe i havet å regne kostnadsmessig i denne sammenhengen!

 

Men hva tror du en slik lystgassmotor koster ny?

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår