jones Skrevet Januar 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2009 Har bor vs. slag noen innvirkning på dette med "turtallsgeometriske" fordeler i en motor? Vil en motor med 3" slag og 3" bor være like egnet for turtall som en motor med 3" slag og 4.5" bor sett at motorene ellers er identiske? Man sier jo gjerne at en overkvadratisk motor er turtallsvillig.. Siter signaturregler: www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jones Skrevet Januar 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2009 Generelt sett er ikke lang slanglengde (som man får når man stroker) gunstig for turtallsvilligheten, men man øker jo samtidig slagvolumet, og det er gunstig for dreiemomentet, noe som igjen er gunstig for effekten. En racingmotor bør ha kort slaglengde og lav vekt på de bevegelige delene. Spørs hvilken type racing? http://www.shafiroff.com/pro/780_ts.asp "Bore & Stroke 4.750 x 5.500 HP 1525 @ 7400 RPM Torque 1115 @ 6200 RPM" Siter signaturregler: www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Holden2 Skrevet Januar 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2009 Bare sånn på sidelinja når det var snakk om turtallsvillighet: La oss si at vi har to motorer, en Chevrolet 327 og 350. Begge "likt" oppsatt. Vi har også èn bil. Hvis vi tester hver av disse motorene i bilen, hvilken motor vil da spinne seg lettest opp i turtall? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bowtietwister Skrevet Januar 24, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2009 turtallsvillighet eller ikke! Det handler om POWER !!! http://www.fultoncompetition.com/ Siter Det er i motbakke det går oppover Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Holden2 Skrevet Januar 24, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2009 turtallsvillighet eller ikke! Det handler om POWER !!!http://www.fultoncompetition.com/ Hehe, enig. Det jeg tenker er at 350'en lager et større dreiemoment enn 327'en pga slagvolumet, og vil derfor akselerere bilen raskere, og motoren kommer raskere opp i turtall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Januar 24, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2009 Hehe, enig. Det jeg tenker er at 350'en lager et større dreiemoment enn 327'en pga slagvolumet, og vil derfor akselerere bilen raskere, og motoren kommer raskere opp i turtall. Du glemte resten... for størrelsen på converteren , utvekslingen på girkasse og bakaksel, og dekkhøyde...:titties: Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Holden2 Skrevet Januar 24, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2009 Du glemte resten... for størrelsen på converteren , utvekslingen på girkasse og bakaksel, og dekkhøyde...:titties: Det er det samme. Kun motoren som byttes i bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Januar 24, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2009 om innholdet i motorene er like, så er det vel litt forskjell.. Hvor mye er det vel litt vanskeligere å kunne si noe om, uten å ha to identiske biler/motorer... men 350 burde funke bedre:D Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig73CamaroZ28 Skrevet Januar 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2009 Lurer på en sak ang bigblock vs smallblock.. Om man har f,eks som jeg har.. En 400 smallblock, og tar ut for eksempel 500hk av den. Kontra om man tar en 454 big block og tar ut 500hk av den.. Vil begge motorene da bruke ca det samme i drivstoff? Folk sier jo gjerne at bigblock er unødvendig til vanlig gatebruk, "man skal jo ha råd til å kjøre med det også". Man kan ha det "like morro" med en smallblock.. Men like morro så tenker jeg bortimot lik effekt, men da må det jo gå på bekostning av forbruket også..?! Greit nok at større volum krever mer suppe bare for å svive rundt, men har man først tatt ut 500 villhester så er vel de like tørste i ei litt mindre blokk? Eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Januar 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2009 Har hatt både 396, borret til 408 og 454, å kan ikke si at de har brukt mere eller mindre... På en bil med samme diameter på bakdekk, og lik utveksling, så tror jeg det er kjørestil og kanskje motorens justering som gir de største utslagene... Om bilene ble kjørt av samme person , tror jeg resultatet ville blitt ganske likt igrunn....:jackinbox: Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
umek Skrevet Januar 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2009 Lurer på en sak ang bigblock vs smallblock.. Om man har f,eks som jeg har.. En 400 smallblock, og tar ut for eksempel 500hk av den. Kontra om man tar en 454 big block og tar ut 500hk av den..Vil begge motorene da bruke ca det samme i drivstoff? Folk sier jo gjerne at bigblock er unødvendig til vanlig gatebruk, "man skal jo ha råd til å kjøre med det også". Man kan ha det "like morro" med en smallblock.. Men like morro så tenker jeg bortimot lik effekt, men da må det jo gå på bekostning av forbruket også..?! Greit nok at større volum krever mer suppe bare for å svive rundt, men har man først tatt ut 500 villhester så er vel de like tørste i ei litt mindre blokk? Eller? Bensin forbruket kommer ann på effektiviteten til den gitte motor. Ta deg et google søk på BSFC eller som Brake spesific fuel consumption som det står for. Så det kommer ann på hvilken motor som er mest effektiv. Men bigblocker har jo potensiale for mer moment grunnet det større volumet, men på en annen side så har smallblocken mindre roterend masse inni. Men viss vi snakker holdbarhet, ja da vet du svaret selv :) Siter - Pontiac Firebird Formula 400 1973 - 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22" http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049 - 2000 Peugeot 406 stv (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CamaroCab Skrevet Januar 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2009 Et annet spørsmål da. Hvis begge motorene bremser 500hk og begge har et dreiemoment på 550nm. Vil BB oppleves som sterkere??:well: Siter http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bowtietwister Skrevet Januar 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2009 oppe å hoppe om morran du å ja.:D vil tro at BB kjennes sterkere pga sine ekstra cui. Siter Det er i motbakke det går oppover Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CamaroCab Skrevet Januar 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2009 oppe å hoppe om morran du å ja.:Dvil tro at BB kjennes sterkere pga sine ekstra cui. Har et par SB (små barn) som skal på skolen så her vi oppe, ja. Glemte vel å si at momentkurven må også være lik?? Siter http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig73CamaroZ28 Skrevet Januar 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2009 Har et par SB (små barn) som skal på skolen så her vi oppe, ja. Glemte vel å si at momentkurven må også være lik?? Vil det la seg gjøre da? Å få lik momentkurve mener jeg? Jeg ser for meg at om begge motorene er på 500hk og 550nm så vil alltid momentkurven på en BB bli en smule brattere enn på en SB? Nettopp pga større volum tenkte jeg?! Men dette vet jeg fint lite om altså, derfor jeg spør her.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.