Reodor F Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Fant forresten en definisjon på nettet: Small-block From Wikipedia, the free encyclopedia. A small-block engine is a North American V8 in a family of engines which generally have less than 6 liters (360 cubic inches) of displacement, although some derivatives have grown larger (up to 400 cubic inches, 6.6 litres). Larger families of engines are called big-blocks. The distinction came about in the early 1960s when the large full-size cars needed a bigger V8 than the smaller intermediate and compact cars. Prior to that point, manufacturers normally had only one V8 engine line. The term is normally used only for engines from the "Big Three" (Ford Motor Company, General Motors, and Chrysler Corporation) since the other companies did not keep two V8 engine size families. However, it's sometimes used for the more modern and compact V8s produced by others, such as Studebaker. Although a small-block V8 is of significantly smaller displacement than the equivalent big-block, a small-block engine can be tuned to develop significant amounts of power. Additionally, many small-block engines were more advanced technologically than their big-block counterparts, and were much lighter and smaller. For this reason, they were often preferred in racing and sporting applications. Many hot rods and custom cars are fitted with small-block V8s, particularly the GM (Chevrolet) 350 engine and the Ford 351 Windsor. Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxim Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Hemi er bare en betegnelse for hemisfæriske forbrenningskammere. Det var mopar, dodge/chrysler, som kom med dette. Hemi er et beskyttet varemerke, derfor er det ingen andre som kan bruke betegnelsen, men forbrenningskammerne er det mange andre som bruker. Ford har f.eks kallt hemimotorene for boss. Til og med fiat har kommet med hemi. Så det er ikke noen trimfirma som kalles hemi. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
umek Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Ikke glemme Plymouth når man snakker om MOPAR, de hadde også HEMI utstyrte biled. Når det angår den nye LS7 motoren som leveres i Z06 Corvetten så har den titan veivstag (råder) og titan innsugs ventiler. Virker som de fleste har fått med seg hva som er forskjelen på small og big block nå. kan også nevne at pontiac sine motorer (V8) ble betegnet som "mid" block motorer pga de4 har en block størrelse ca midt i mellom small og big block. Både small og big block har stoer potensialer pga slagvolum størrelse og MASSE deler på markedet tillgjengeligt. Harselv investert i en nyere type Chevrolet Smallblock, en 2000mod LS1 motor med 6 trinns manuell kasse, som yter 350 hester og er laget i hel aluminium. Mvh Tommy Siter - Pontiac Firebird Formula 400 1973 - 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22" http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049 - 2000 Peugeot 406 stv (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Selve Hemi navnet har DaimlerChrysler rettighetene til, dermed er det ingen andre motorer som kan benevnes med Hemi navnet. Ford er eneste amerikanske bilprodusenten ved siden av Chrysler som har brukt Hemi forbrenningsrom, dette var på 429 Boss motoren. Forbrenningsroms utformingen har vært bruk på andre bilmerker i mer moderne tid, men på den tiden da Hemien kom drev bla Mercedes fremdeles med sideventilsmotorer. Fordelen med et hemisfæriske forbrenningsrom er at de gir en veldig effektiv forbrenning, de gir også plass til svært store ventiler noe som gjør det mulig å utvikle veldig høy effekt. Chrysler hemi er den mestvinnende motoren i dragracing gjennom historien. Forøvrig så var Chrysler med sin Hemi motor på 50 tallet totalt overlegene sine konkurenter når det gjalt effekt både pr liter og totalt. Pga det gode forbrenningsromet kunne de også kjøre med høyere kompresjon og med lavere oktan på bensinen. Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Hvordan ser et slikt hemisfærisk forbrenningsrom ut? Finnes det noent egninger e.l.? Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Hemi er hverken en egen fabrikk eller ombygningsfirma.Det er som det ble sagt en forkortelse for motorer med hemisfæriske forbrenningskammer. (Halvkuleformede). Skal det være en "ekte" hemi skal ventilene stå med 90 graders vinkel mot hverandre. Dermed får man plass til større ventiler en man klarer med samme borring og konvensjonelle topper.Konstruksjonen gir også utmerked flow. Hemi motorer kom allerede på 20 tallet og har vært brukt av en rekke bilfabrikanter både før og etter Chrysler corp. Men det er Chrysler som har gjort navnet kjent.Da 331 Hemien kom i 1951 hadde den 20 hester mer enn nærmeste konkurent.Allerede i 1955 hadde den vokst til 300 hester i Chrysler 300.0-100 kmt på 8 sek med 2-trinns automat i en fullsize bil var imponerende den gang.Året etter hadde man 355 hester i 354 Hemien' og det er ikke Chevrolet som var først med en hk pr kubikktomme slik mange tror (283 hester i 283'en i 1957). 1957 hadde Hemien vokst til 392 cid og pumpet ut 375 hester i værstingversjonen med 2X4 port. Etter noen års pause ble Hemien igjen inført i 1966.Denne gang med 426 cid. Raceversjonene leverte ca 600 hester og Superbirder og Daytona-chargere klarte over 350 kmt på NASCAR banene den gangen. Gateversjonen var beskjedent oppgitt til 425 hester. Chrysler gjenninførte Hemi motoren for et par år siden. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Perss Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 '67 Shelby GT500E: finns jo en del på nettet da.........f.eks: http://www.thehemi.com/heads.php mvh Siter '96 Chevy Impala SS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Takk så mye! nå skjønner jeg Men en ting: Brukes dette mye på vanlige rekkefirrere osv... På toyota, saab osv.? Er det slik alle moderne motorer blir lagd. FOr ikke å snakke om cosworth hvor pluggen sitter midt opp? er det hemi motor? Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 de fleste twincams har pluggen rett opp, det er vel ikke plass på noe annet vis... Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Men er de fleste twincams hemi motorer? (Jeg har ikke sett så nøye nedi en twincam motor så er ganske grønn på det=)) Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Innbuilte meg at det og hadde litt med hvor langslaga motorene var og jeg, da man ofte prater om smallblock som turtallsmaskiner.... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Hemi motorer skal være som følgende: Stempelet skal være "halvkuleformet", sammen med forbrenningskammeret i toppen.. Innsugsporten, innsugsventilen, eksossventilen og eksosporten skal stå på en rett linje etter hverandre, i den rekkefølge jeg nå skrev i.. Dette fordi bensingassen skal få en rett linje igjennom systemet, og dermed kan dette skje fortere, og da igjen mer effekt.. :) Mange motorer er levert med pluggen midt oppå, men det betyr ikke at det er en "Hemi"-utformet motor fordi, det kommer som sagt av utforming av stempel og topp, og plassering av ventilene.. Gjør et par bildesøk på google, så finner du noe som gjør at du kanskje skjønner mer.. "Hemi piston" og "Hemi cylinder head" er noen stikkord du kan søke etter.. Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Hemi står rett å slett for Halvkule, dvs Halvkuleforma forbrenningsrom, og derav føjgende halvkuleformede stempel for å få brukbar komp. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dart360 Skrevet Februar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 Innbuilte meg at det og hadde litt med hvor langslaga motorene var og jeg, da man ofte prater om smallblock som turtallsmaskiner.... Ikke alltid, Mopar 360 har 3.58" slanglengde (smallblock) som er lengre enn Mopar 383 som har 3.375" (Bigblock) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Februar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 Blir jo litt masse slarv her om spesial motorstørrelser.....? Ikke sant? Siden ALLE fabrikantene har forskjellige Cid på hva de kaller. SB og BB, så må en jo vite litt om den motoren man ønsker/har eller vil ha.....å lese litt om de forskjellige.... å siden fremskrittene bare raser videre, så får vi jo bare større og større SB og BB....Ikke sant.....? hihi..... Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.