Gå til innhold

smallblock eller bigblock???

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis Hemi er så bra og effektivt' date=' hvorfor brukes det ikke i de fleste blimotorer da? Er jo relativt få motorer som er hemi?[/quote']

 

 

Veldig enkelt det er ikke så effektivt som man først trodde.

 

Et halvkuleforma forbrenningsrum (hemi) gjør at flammefront som tennes av pluggen får et veldig stor flate og antenne samt at flamme sprer seg mindre effektivt i nedoverbakke (fra midten og ut til kantene) samt at trykket som skapes over stempelet ikke har ideel flate og presse stempelet ned på.

Stempel som er flate eller er innhole er mere effektive.

 

Men hemi er alikevel bedre en de gammaldagse forbrenningsruma.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chrysler sin begrunnelse for å slutte var produksjonskostnader .En annen ulempe er at toppene blir større og tyngre ann konvensjonelle.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er så effektivt som man først trodde, hvorfor har den vært så lenge da? Forbrenningsrommene i en Chevy V8er er vel ikke så mye annerledes enn i en toyota rekkefirrer? Er hele Hemi konseptet kun oppspinn, slik som du mener Era: Et halvkuleforma forbrenningsrum (hemi) gjør at flammefront som tennes av pluggen får et veldig stor flate og antenne samt at flamme sprer seg mindre effektivt i nedoverbakke (fra midten og ut til kantene) samt at trykket som skapes over stempelet ikke har ideel flate og presse stempelet ned på.

Stempel som er flate eller er innhole er mere effektive.

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennplugg midt i forbrenningsrommet er de fleste motorbyggere enige om er ideelt.

426 hemien fikk dessuten plass til 2,25 og 1,94 ventiler mens 2.14/1.81 ble maxs på de andre bigblokkene.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er så effektivt som man først trodde' date=' hvorfor har den vært så lenge da? Forbrenningsrommene i en Chevy V8er er vel ikke så mye annerledes enn i en toyota rekkefirrer? Er hele Hemi konseptet kun oppspinn, slik som du mener Era: Et halvkuleforma forbrenningsrum (hemi) gjør at flammefront som tennes av pluggen får et veldig stor flate og antenne samt at flamme sprer seg mindre effektivt i nedoverbakke (fra midten og ut til kantene) samt at trykket som skapes over stempelet ikke har ideel flate og presse stempelet ned på.

Stempel som er flate eller er innhole er mere effektive.[/quote']

 

 

Oppspinn sier jeg ikke at det er men i senere tid har de kommet til mere effektive former på forbrenningsrum.

 

Hemisfæriske forbrenningsrom var overlegen når den kom på 30 tallet i europa og var mye mere effektive en de andre den gang spesielt pga pluggen midt i forbrenningsrumet som gjør at flammefromten under forbrenning fordeler seg like raske rundt hele forbrenningrumet og skaper dermed gjevnt trykk på hele stempelflata i forhold til andre forbreningsrom.

Heimsfæriske forbrenningsrom laget man i europa til langt utpå 80 tallet så nei dritt er det ikke.

 

Men som tidligere skrevet de har nå finni ut at flate stempel er tingen sammen med pluggen i midten og en liten bue på forbrenningsromet.

 

Men her finnes tusen teorier og meninger som er best dette var mine tanker om det.

 

Forbrenningsromet i en Toyota! de har vel flere typer de som alle andre opp igjenom åra men de gammle er meget like sbc ja.

 

Men for all del jeg er ingen ekspert kun en glad amatør som bygger motorer i garasjen for morro alt fra gammle B-20 til nye LS1 hel alu sbc til Alfa Romeo Twin Cam.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Hemi står rett å slett for Halvkule, dvs Halvkuleforma forbrenningsrom, og derav føjgende halvkuleformede stempel for å få brukbar komp.

 

Vet ikke om dette er kommenetert før men jeg gjør det like vel for tråden var for lang til og leses :)

 

Hemi står for Hemispherical og det er navnet på copyrighten chrysler har på denne konstruksjonen. Det er pga den halvkule formede designet på forbrenningskammeret som tidligere nevnt.

Man kan få bra kompresjon uten og men enkelt sagt handler det om å fordele kraften av den antente bensinen jevnt i sylinderen slik at det blir en mer effektiv forbrennings prosess eller som amerikanerne sier; More bang for a buck!.

 

Endret etter kommentar fra V8power, tnx :)

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår