GreenMile Skrevet Mars 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2006 Hvis Hemi er så bra og effektivt, hvorfor brukes det ikke i de fleste blimotorer da? Er jo relativt få motorer som er hemi? Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krishell Skrevet Mars 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2006 Energikrise Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Era Skrevet Mars 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2006 Hvis Hemi er så bra og effektivt' date=' hvorfor brukes det ikke i de fleste blimotorer da? Er jo relativt få motorer som er hemi?[/quote'] Veldig enkelt det er ikke så effektivt som man først trodde. Et halvkuleforma forbrenningsrum (hemi) gjør at flammefront som tennes av pluggen får et veldig stor flate og antenne samt at flamme sprer seg mindre effektivt i nedoverbakke (fra midten og ut til kantene) samt at trykket som skapes over stempelet ikke har ideel flate og presse stempelet ned på. Stempel som er flate eller er innhole er mere effektive. Men hemi er alikevel bedre en de gammaldagse forbrenningsruma. Era Siter Power out of controll is me... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet Mars 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2006 Chrysler sin begrunnelse for å slutte var produksjonskostnader .En annen ulempe er at toppene blir større og tyngre ann konvensjonelle. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Mars 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2006 Hvis det ikke er så effektivt som man først trodde, hvorfor har den vært så lenge da? Forbrenningsrommene i en Chevy V8er er vel ikke så mye annerledes enn i en toyota rekkefirrer? Er hele Hemi konseptet kun oppspinn, slik som du mener Era: Et halvkuleforma forbrenningsrum (hemi) gjør at flammefront som tennes av pluggen får et veldig stor flate og antenne samt at flamme sprer seg mindre effektivt i nedoverbakke (fra midten og ut til kantene) samt at trykket som skapes over stempelet ikke har ideel flate og presse stempelet ned på. Stempel som er flate eller er innhole er mere effektive. Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet Mars 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2006 Tennplugg midt i forbrenningsrommet er de fleste motorbyggere enige om er ideelt. 426 hemien fikk dessuten plass til 2,25 og 1,94 ventiler mens 2.14/1.81 ble maxs på de andre bigblokkene. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Era Skrevet Mars 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2006 Hvis det ikke er så effektivt som man først trodde' date=' hvorfor har den vært så lenge da? Forbrenningsrommene i en Chevy V8er er vel ikke så mye annerledes enn i en toyota rekkefirrer? Er hele Hemi konseptet kun oppspinn, slik som du mener Era: Et halvkuleforma forbrenningsrum (hemi) gjør at flammefront som tennes av pluggen får et veldig stor flate og antenne samt at flamme sprer seg mindre effektivt i nedoverbakke (fra midten og ut til kantene) samt at trykket som skapes over stempelet ikke har ideel flate og presse stempelet ned på.Stempel som er flate eller er innhole er mere effektive.[/quote'] Oppspinn sier jeg ikke at det er men i senere tid har de kommet til mere effektive former på forbrenningsrum. Hemisfæriske forbrenningsrom var overlegen når den kom på 30 tallet i europa og var mye mere effektive en de andre den gang spesielt pga pluggen midt i forbrenningsrumet som gjør at flammefromten under forbrenning fordeler seg like raske rundt hele forbrenningrumet og skaper dermed gjevnt trykk på hele stempelflata i forhold til andre forbreningsrom. Heimsfæriske forbrenningsrom laget man i europa til langt utpå 80 tallet så nei dritt er det ikke. Men som tidligere skrevet de har nå finni ut at flate stempel er tingen sammen med pluggen i midten og en liten bue på forbrenningsromet. Men her finnes tusen teorier og meninger som er best dette var mine tanker om det. Forbrenningsromet i en Toyota! de har vel flere typer de som alle andre opp igjenom åra men de gammle er meget like sbc ja. Men for all del jeg er ingen ekspert kun en glad amatør som bygger motorer i garasjen for morro alt fra gammle B-20 til nye LS1 hel alu sbc til Alfa Romeo Twin Cam. Era Siter Power out of controll is me... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Mars 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2006 Hva med hemisfæriske forbrenningsrom med flate stempler da? Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Perss Skrevet Mars 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2006 blir jo ett elendig kompresjonforhold med ett "stort" forbrenningsrum med ett flatt stempel da. Skulle kanskje fungere sammen med turbo eller kompressor hvor det ofte er nödvendig med lavere komp.forhold for å unngå selvdetonasjon. Siter '96 Chevy Impala SS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Mars 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2006 Blir ikke det enda dårligere med et buet stempel da? Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Perss Skrevet Mars 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2006 Nei, hvorfor det? Per Siter '96 Chevy Impala SS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Mars 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2006 Altså hvis man har et stempel som er flatt i en motor, så får man jo dårligere kompresjon hvis det samme stempelet er buet? er jo tatt ut noe i midten! Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Mars 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2006 Lagt TIL noe, buet OPP. Har du ikke sett et høykomp stempel? Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet Mai 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2006 Hemi står rett å slett for Halvkule, dvs Halvkuleforma forbrenningsrom, og derav føjgende halvkuleformede stempel for å få brukbar komp. Vet ikke om dette er kommenetert før men jeg gjør det like vel for tråden var for lang til og leses :) Hemi står for Hemispherical og det er navnet på copyrighten chrysler har på denne konstruksjonen. Det er pga den halvkule formede designet på forbrenningskammeret som tidligere nevnt. Man kan få bra kompresjon uten og men enkelt sagt handler det om å fordele kraften av den antente bensinen jevnt i sylinderen slik at det blir en mer effektiv forbrennings prosess eller som amerikanerne sier; More bang for a buck!. Endret etter kommentar fra V8power, tnx :) Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet Mai 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2006 Patent har de vel ikke akkurat, men de har klart å sikre seg copyright på hemi-navnet. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.