amcars Skrevet Mai 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2006 Hva er best? BB vs SB Det kommer an på hva du skal bruke motoren til! Det var en test i Wheels for 10 år siden med to Camaro'r. Den ene med en 350cid - 380hk og den andre med 454cid - 480hk. BB-motoren vant Dragracet, men hadde ikke sjanse på banekjøringen. Resultatet på testen var at en SB med samme hk, vil alltid vinne pga mye mindre vekt. Det er lettere å få ut mere hk fra en BB, men du mister mye av effekten også pga vektøkningen... Jeg har hatt en -73 Firebird og BB på 450hk, og har nå en -71 Camaro med ZZ4 SB på 400hk+. Mye mere morro på gata med Camaro'n. Den kan kjøres hardt i svingene noe firebirden ikke likte... men skal jeg kjøre Dragrace i klasser over registrert bil, vil jeg nok satse på BB. Håper dette innlegget var til hjelp... http://home.no.net/racing73 Siter 1978 Chrysler New Yorker Brougham 6,6, byttes i HD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Mai 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2006 Hm... Sitter her å leser innleggene deres.... Dere er litt ute å sykler her. Pontiac har en 350cid BB....??? Der ryker de fleste teoriene deres... Ja, BB har større blokk pga av større borring. Motorene blir derfor også tyngre. Toppene er bredere og også tyngre. Betegnelsen BB og Sb har med forholdet til Borring og Slaglengde. Har ikke formelen med alle tallene i hodet, men det finnes masse info om dette på nett... Hva er best? Det kommer an på hva du skal bruke motoren til! Det var en test i Wheels for 10 år siden med to Camaro'r. Den ene med en 350cid - 380hk og den andre med 454cid - 480hk. BB-motoren vant Dragracet, men hadde ikke sjanse på banekjøringen. Resultatet på testen var at en SB med samme hk, vil alltid vinne pga mye mindre vekt. Det er lettere å få ut mere hk fra en BB, men du mister mye av effekten også pga vektøkningen... Jeg har hatt en -73 Firebird og BB på 450hk, og har nå en -71 Camaro med ZZ4 SB på 400hk+. Mye mere morro på gata med Camaro'n. Den kan kjøres hardt i svingene noe firebirden ikke likte... men skal jeg kjøre Dragrace i klasser over registrert bil, vil jeg nok satse på BB. Håper dette innlegget var til hjelp... http://home.no.net/racing73 Pontiac har aldri lagd noen big block. Blocken kom ca samtidig med Chevrolet small block. Den er alt for liten til å kunne kalles en big block, vekten er ca 25kg mer enn en sbc. Pontiac har en sb på 455cid, som kan strokes til 501cid om man vill... Forøvrig mener jeg det blir feil å snakke om sb og bb så lenge det ikke er to forskjellige blokker... Å sammenligne en bb og en sb med like mye hk er jo bare tull. Sammenlign en sb og bb med lik grad av trimming i forhold til volum. En 454 på 400hk er jo såsi en motor som er urørt. Mens en sb har du jobbet en del med for å få den efekten. En mer rettferdig sammenligning der ville vært en pontiac eller Olds 455 mot en chevy 350, begge med 400hk. Da tror jeg ikke man trenger å være noen Einstein for å finne ut at dreimoment vinner. Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.TransAm Skrevet Mai 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2006 Kan ikke noen lage en Sticky på amcarforumet med en liste over alle Sb og BB motorene som Mopar,FOMOCO og GM har laget? Noe ala Reodorf har gjort et par sider tilbake her... Blir litt lettere for folk å holde oversikten når de ikke vet hva vi snakker om når vi sier "400 small block og 396 big block". ??? Bare en tanke... Siter 1984 Recaro T/A 350 X - 1982 Recaro T/A X - 1984 Chevy G20 X - 1969 Custom Beetle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skidracer Skrevet Mai 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2006 Altså hvis man har et stempel som er flatt i en motor' date=' så får man jo dårligere kompresjon hvis det samme stempelet er buet? er jo tatt ut noe i midten![/quote'] Kompen blir høyere fordi stempelet er buet opp på midten, slik at det følger konturene på forbrenningskammeret, ikke ned, som er vanlig på biler med overlading. Du spør hvorfor ikke Hemi-teknikk brukes i moderne rekke4-ere. De gjør faktisk det! De japanske utgavene av honda's Type R motorer (civic/integra) har etter hva jeg husker hemisfæriske kammer/stempler. Flere eksempler husker jeg ikke i farta... Siter _________________________ '69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Mai 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2006 Kompen blir høyere fordi stempelet er buet opp på midten, slik at det følger konturene på forbrenningskammeret, ikke ned, som er vanlig på biler med overlading. Du spør hvorfor ikke Hemi-teknikk brukes i moderne rekke4-ere. De gjør faktisk det! De japanske utgavene av honda's Type R motorer (civic/integra) har etter hva jeg husker hemisfæriske kammer/stempler. Flere eksempler husker jeg ikke i farta... Men hvis det ordentlige HEMI motorer, så går det vel ikke med mer enn to ventiler per. syl. ? Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skidracer Skrevet Mai 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2006 Men hvis det ordentlige HEMI motorer' date=' så går det vel ikke med mer enn to ventiler per. syl. ?[/quote'] Det som avgjør om det er en hemi eller ikke er om forbrenningkammeret ser ut som en bolle (altså hemisfærisk). Antall ventiler er underordnet. Den fr navnet pga utseende.. Grunnen til at de gamle Hemi'ne fra Yankee-land hadde 2 var at det rett og slett ikke var vanlig med 4-ventilsteknikk i usa på den tiden... Og det er det vel for så vidt ikke ennå... :well Sånn ellers har jo Moparprodukter enerett på Hemi-navnet. De få motorene som hadde flere en 2 ventiler i 60-70 åra var seriøse racing-konstruksjoner. Siter _________________________ '69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CamaroCab Skrevet Mai 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2006 Kan ikke noen lage en Sticky på amcarforumet med en liste over alle Sb og BB motorene som Mopar,FOMOCO og GM har laget? Noe ala Reodorf har gjort et par sider tilbake her... Blir litt lettere for folk å holde oversikten når de ikke vet hva vi snakker om når vi sier "400 small block og 396 big block". ??? Bare en tanke... Denne siden innholder Chevrolet, på disse sidene går det sikkert ann å lese seg til forskjellen på sb og bb. http://www.mortec.com/borstrok.htm CHEVY V-8 BORE AND STROKE LIST CHEVY SMALLBLOCK V-8 BORE AND STROKE LIST 262 = 3.671" x 3.10" (Gen. I, 5.7" rod) 265 = 3.750" x 3.00" ('55-'57 Gen.I, 5.7" rod) 265 = 3.750" x 3.00" ('94-'96 Gen.II, 4.3 liter V-8 "L99", 5.94" rod) 267 = 3.500" x 3.48" (Gen.I, 5.7" rod) 283 = 3.875" x 3.00" (Gen.I, 5.7" rod) 293 = 3.779" x 3.27" ('99-later, Gen.III, "LR4" 4.8 Liter Vortec, 6.278" rod) 302 = 4.000" x 3.00" (Gen.I, 5.7" rod) 305 = 3.740" x 3.48" (Gen.I, 5.7" rod) 307 = 3.875" x 3.25" (Gen.I, 5.7" rod) 325 = 3.779" x 3.622" ('99-later, Gen.III, "LM7", "LS4 front wheel drive V-8" 5.3 Liter Vortec, 6.098" rod) 327 = 4.000" x 3.25" (Gen.I, 5.7" rod) 345 = 3.893" x 3.622" ('97-later, Gen.III, "LS1", 6.098" rod) 350 = 4.000" x 3.48" (Gen.I, 5.7" rod) 350 = 4.000" x 3.48" ('96-'01, Gen. I, Vortec, 5.7" rod) 350 = 3.900" x 3.66" ('89-'95, "LT5", in "ZR1" Corvette 32-valve DOHC, 5.74" rod) 364 = 4.000" x 3.622" ('99-later, Gen.III, "LS2", "LQ4" 6.0 Liter Vortec, 6.098" rod) 383 = 4.000" x 3.80" ('00, "HT 383", Gen.I truck crate motor, 5.7" rod) 400 = 4.125" x 3.75" (Gen.I, 5.565" rod) 427 = 4.125" x 4.00" (2006 Gen.IV, LS7 SBC, titanium rods) Two common, non-factory smallblock combinations: 377 = 4.155" x 3.48" (5.7" or 6.00" rod) 400 block and a 350 crank with "spacer" main bearings 383 = 4.030" x 3.75" (5.565" or 5.7" or 6.0" rod) 350 block and a 400 crank, main bearing crank journals cut to 350 size CHEVY BIG BLOCK V-8 BORE AND STROKE 366T = 3.935" x 3.76" 396 = 4.096" x 3.76" 402 = 4.125" x 3.76" 427 = 4.250" x 3.76" 427T = 4.250" x 3.76" 454 = 4.250" x 4.00" 496 = 4.250" x 4.37" (2001 Vortec 8100, 8.1 liter) 502 = 4.466" x 4.00" 572T = 4.560" x 4.375" (2003 "ZZ572" crate motors) T = Tall Deck ALL production big blocks used a 6.135" length rod. CHEVY 348-409 V-8 BORE AND STROKE 348 = 4.125" x 3.25" (6.135" rod) 409 = 4.312" x 3.50" (6.0" rod) 427 = 4.312" x 3.65" (6.135" rod) 1963 "Z11" SHP drag race Don't forget to BOOKMARK this page or add it to your "FAVORITE" pages. If you are running a website, feel free to add this page to your "LINKS" page. :well Siter http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Mai 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2006 Det som avgjør om det er en hemi eller ikke er om forbrenningkammeret ser ut som en bolle (altså hemisfærisk). Antall ventiler er underordnet. Den fr navnet pga utseende.. Grunnen til at de gamle Hemi'ne fra Yankee-land hadde 2 var at det rett og slett ikke var vanlig med 4-ventilsteknikk i usa på den tiden... Og det er det vel for så vidt ikke ennå... :well Sånn ellers har jo Moparprodukter enerett på Hemi-navnet. De få motorene som hadde flere en 2 ventiler i 60-70 åra var seriøse racing-konstruksjoner. Bare leste at siden kammeret er halvkuleformet er det for vanskelig å ha mer enn to ventiler... da står ventilene skrått utifra hverandre osv. Blir altfor vanskelig å lage Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jones Skrevet Mai 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2006 hvis de har funnet ut at det finnes bedre forbrenningskammer enn et hemikammer, hvorfor ser en moderne dragrace motor, AKKURAT likens ut som en 426 hemi da? sjekk http://www.hemicuda.no/mantorp.html for bilder av en slik motor jeg tenker på neddover på den siden der Siter signaturregler: www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MoFoCo Skrevet Mai 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2006 Hvor stor er en fisk? Ganske omfattende dette. Og, 403 cu.in. som sto i f.eks. Trans Am er ikke en small block eller en big block, men en wide block. Egentli ikke brukende til noen ting. Tåler ikke boring og ikke gass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
umek Skrevet Mai 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2006 En fisk er ca tusen stor ;-) Neida, men det som ble nevnt tidligere av BeadLock ang. eksosrørene på topper stemmer jo ikke helt på den "nye" 3gen chevy smallblocken, da disse har lik avstand mellom hullene. Enig med at smallblock er tingen, og du får mye hester i de og. Siter - Pontiac Firebird Formula 400 1973 - 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22" http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049 - 2000 Peugeot 406 stv (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Mai 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2006 hvis de har funnet ut at det finnes bedre forbrenningskammer enn et hemikammer, hvorfor ser en moderne dragrace motor, AKKURAT likens ut som en 426 hemi da? sjekk http://www.hemicuda.no/mantorp.html for bilder av en slik motor jeg tenker på neddover på den siden der Ta en titt på reglene for hvilke motorer som tillates brukt i dragrace. Temmlig strikse saker som utelukker masse moderne tekniske finesser. Dermed kan dragrace motorene neppe brukes som sannhetsvitne på at noe er "så bra som mulig". De er for mye styrt av hva som tillates og ikke. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jones Skrevet Mai 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 ja! du har et godt poeng der! det viste jeg ikke engang! trodde det var stort sett frie tøyler, iallefall innen motor "teknologi" i dragracing jeg Siter signaturregler: www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Mai 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 Vel. Det hadde nok vært et sterkt innslag av Mercedes AMG, BMW M-serie, Audi S-serie, div Porsche Turbo'er osv i standardklassene hvis man kunne kjørt hva som helst? Dreiemoment i all ære, men standardmotorer er det utvilsomt mye hårete greier av også uten 8 syllindre i V form. Men det var ikke det vi skulle snakke om her, er klar over det. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet Mai 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2006 I de aller fleste klasser i dr er motorvalg helt fritt.Kun enkelte klasser som feks Pro stock som setter endel betingelser. Det er mange år siden Mcgee lagde motorer med 4 ventiler og overliggende kammer for Top Fuel og Funny Car, de klarte likevel ikke å utkonkurere Chrysler Hemien. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.