KriegHeim Skrevet Februar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 Sliter litt med å få god lyd i bilen min for tiden ( eller, det har jeg vel gjort siden jeg kjøpte bilen ) Vel, saken er det at jeg får ikke riktig punch i subwooferen, den "uller", om noen skjønner noe av det? :) Den henger liksom litt etter bestandig, og den spiller aldri helt "klart", men får en litt sånn ullen lyd, som sånn lyden i de gamle tandberg sølvsupern var, om noen her er gamle nok til å huske de :) Vel, oppsettet er som følger : VDO dayton spiller ( mistenker at den kun har 1 volt signalutgang ) Cadence wild beast 12" 2 ohm versjon Audison lrx1.400 som jeg kjører i ja, 2 ohm Kassen var vel på 58 liter før jeg satte inn subwooferen.. Med subwooferen inni er den vel 55 sånn ca. Er en 4" port som står i kassen. Kan være litt stor kasse? Jeg har fått tak i meg ett kombinert delefilter/linjedriver, så tenkte å teste dette, i og med at jeg må justere GAIN på maks på forsterkeren for å få noe særlig lyd. Dette er vel ikke helt bra? forsterkeren står på deling på 65 hz nå I tillegg har jeg de berømte blinkingene i lysene, selv om ikke det virker som jeg spiller så innmari høyt :well Så tenkte kanskje at det var en sammenheng med dårlig lading/batteri i? Noen som har noen gode innspill å komme med? Jeg vil ha smellen i subben, altså litt smell, istedenfor rumlinga som gjør meg gal.. Hva gjør jeg?? Siter Lancer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Februar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 vel, at du må ha gain på fult tyder på at noe ikke er helt riktig i allefall, eller som du sier, at spilleren nesten ikke sender ut noe signal. dette fører ofte til ganske uklar lyd da også forstyrrelsene blir forsterket. så det er ikke umulig at en del av feilen ligger der. men det kan også være en del flere årsaker da. har du prøvd å endre på fasen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KriegHeim Skrevet Februar 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 vel, at du må ha gain på fult tyder på at noe ikke er helt riktig i allefall, eller som du sier, at spilleren nesten ikke sender ut noe signal. dette fører ofte til ganske uklar lyd da også forstyrrelsene blir forsterket. så det er ikke umulig at en del av feilen ligger der.men det kan også være en del flere årsaker da. har du prøvd å endre på fasen? Har en slik fasevender på forsterkeren, det er ikke mye forskjell, eller det vil si, jeg hører ikke forskjellen. Har også prøvd å bytte om + og -, uten merkbart resultat Saken er at jeg i tillegg har en boss forsterker som jeg bruker på frontsettet, og det spiller høyt som bare juling, ørene gir seg før frontsettet gjør... Siter Lancer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet Februar 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 Hvordan har du koblet forsterkeren til delefilter/linjedriveren? Du bruker begge inngangene på forsterkeren? Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KriegHeim Skrevet Februar 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Hvordan har du koblet forsterkeren til delefilter/linjedriveren? Du bruker begge inngangene på forsterkeren? Har ikke kommet så langt at jeg har koblet den til, bare kjøpt den til nå :D Siter Lancer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Har du prøvd en annen signalkabel mellom spiller og forsterker? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KriegHeim Skrevet Februar 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Har du prøvd en annen signalkabel mellom spiller og forsterker? :) Jepp, først hadde jeg en kabel som jeg kjøpte en gang fra perel import, så bytte jeg ut alle kablene med dobbelskjerma stinger kabler.. ikke noe forskjell. Det må nevnes at det er noe støy i anlegget, men det tror jeg rett og slett har med cd spilleren å gjøre Siter Lancer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Hvis du har to linjeutganger, har du prøvd den andre linjeutgangen? Altså bytte om kablene...? Prøvd å få bedre jording til forsterkeren? Prøv litt forskjellig. Elimineringsmetoden :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KriegHeim Skrevet Februar 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Hvis du har to linjeutganger, har du prøvd den andre linjeutgangen? Altså bytte om kablene...? Prøvd å få bedre jording til forsterkeren? Prøv litt forskjellig. Elimineringsmetoden :P Har byttet om kablene, ingen forskjell, har prøvd nytt jordingspunkt, pusset helt ned det gamle, byttet kabelsko osv osv er 52mm2 kabel forresten Siter Lancer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas88 Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Vi hadde det samme problemet hos en kompis av meg, bare at han kjørte 12" 'eren i en lukket kasse. Da forminsket vi kassen litt med å fylle bunnen på kassen med noen skikkelig "bjelker". Det er kanskje toppen av amatørmessig løsning, men forskjellen ble som natt og dag. Bassen er nå helt pressis. Men igjen var det en lukket kasse Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Høres mest som strøm problem, eller signal problemer. Men kan jo hende att porten er for lang. Da kan jo trøkke forsvinne. Kanskje tuningen i port er så feil, att avrullingen byner ved 80Hz, og da kan kurven vidre nedover være ujevn og "rar". Da vil jo lyden også bli "treg" og lite trøkk. Kjøp deg ett rør til, skru ut den gamle og sett i ny med kanskje halve lengden. (samme diam) er jo ikke snakk om mange krona dette.. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KriegHeim Skrevet Februar 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Høres mest som strøm problem, eller signal problemer.Men kan jo hende att porten er for lang. Da kan jo trøkke forsvinne. Kanskje tuningen i port er så feil, att avrullingen byner ved 80Hz, og da kan kurven vidre nedover være ujevn og "rar". Da vil jo lyden også bli "treg" og lite trøkk. Kjøp deg ett rør til, skru ut den gamle og sett i ny med kanskje halve lengden. (samme diam) er jo ikke snakk om mange krona dette.. Det var ikke ett dumt forslag.. Det tror jeg at jeg skal prøve ja :) Eventuelt å tette igjen porten? vil det ha noe for seg? Siter Lancer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Kjøp deg ett rør til, skru ut den gamle og sett i ny med kanskje halve lengden. (samme diam) er jo ikke snakk om mange krona dette.. da vil jo i såfall avrullingen starte enda høyere da, så ser ikke på det som noen god løsning. jo lengere rør, jo lavere tuningsfrekvens... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 da vil jo i såfall avrullingen starte enda høyere da, så ser ikke på det som noen god løsning. jo lengere rør, jo lavere tuningsfrekvens... Både ja og nei. La oss si følsomhet 90DB. Og for langt rør, så vil kurven falle som en mave, og få en avrulling ved 80Hz. Og den kan få en økning nede i 20Hz igjen, men trolig ikke gi en følsomhet opptil 90DB igjen. Og ved så lav tuning kan ellemente oppfattes tregt, siden alt mellom 20 - 80Hz er fraværende så forsvinner også trøkket. Halverer han portlengden, så ellimenerer han denne frekvens fallet (maven) Og vill få en økning mye høyere i frekvens gangen kanskje ved 40Hz, og fall igjen ved 35Hz, og detter da som en pottet sekk, og gir 20Hz ved - 30DB. Men i det omerådet så spiller kanskje ikke ellemente så godt, og da er det bedre lyd og mer trøkk med kort port, og en kan riskere å tru att en spiller dypere en med lang port. Du vet att en ikke bare kan sette inn lenger rør, om en ønsker att sub skal spille dypere. For lenger rør lavere trøkk. For langt rør ingen trøkk. Når jeg kommer hjem, så kan jeg legge inn bilder av frekvens kurven med for langt rør og passe rør, og for kort rør. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Det var ikke ett dumt forslag.. Det tror jeg at jeg skal prøve ja :) Eventuelt å tette igjen porten? vil det ha noe for seg? Er porten for lang, så vill du få mer trøkk ved å tette porten, men da får du veldig lav Q etter som kassa er så stor. Du kan nesten halvere kassa i lukkakasse fram for portakasse. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg