Gå til innhold

Subwooferen "henger"

Ranger emnet

KriegHeim

Anbefalte innlegg

Både ja og nei.

La oss si følsomhet 90DB.

Og for langt rør, så vil kurven falle som en mave, og få en avrulling ved 80Hz.

Og den kan få en økning nede i 20Hz igjen, men trolig ikke gi en følsomhet opptil 90DB igjen.

Og ved så lav tuning kan ellemente oppfattes tregt, siden alt mellom 20 - 80Hz er fraværende så forsvinner også trøkket.

Halverer han portlengden, så ellimenerer han denne frekvens fallet (maven)

Og vill få en økning mye høyere i frekvens gangen kanskje ved 40Hz, og fall igjen ved 35Hz, og detter da som en pottet sekk, og gir 20Hz ved - 30DB.

Men i det omerådet så spiller kanskje ikke ellemente så godt, og da er det bedre lyd og mer trøkk med kort port, og en kan riskere å tru att en spiller dypere en med lang port.

Du vet att en ikke bare kan sette inn lenger rør, om en ønsker att sub skal spille dypere. For lenger rør lavere trøkk. For langt rør ingen trøkk.

Når jeg kommer hjem, så kan jeg legge inn bilder av frekvens kurven med for langt rør og passe rør, og for kort rør.

ja, det er klart. men da er det jo ikke lenger snakk om en tuningsfrekvens på 80Hz som jeg trodde du mente i førsten, men 20Hz... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er klart. men da er det jo ikke lenger snakk om en tuningsfrekvens på 80Hz som jeg trodde du mente i førsten, men 20Hz... ;)

Faktisk så blir ikke tuningsfrekvensen 20Hz, viss 20Hz er minus 4Db.

Stroker er faktisk ett lysende eksempel her.

Siden disse ellementene faktisk får igjen lyd høyere opp i frekvensen, med følsomhet på 96db.

Mens dem blir tunet til avrulling fra 35Hz, men da er følsomheten 93Db

Om en da regner -3db avrulling, så blir deling faktisk ved en lavere db enn følsomheten. Og har en da en sub med følsomhet på 87db så blir dette merkbart og en trenger voldsomt mye større forsterker, for å få trøkk.

Jeg tenker denne kar'n så sant alt annet er riktig, att porten er feil, slik att han får en god mave, slik att trøkke blir borte.

Da er kasse forsøkt tuna lavere en hva sub egentlig bør spille.

En annen mulighet, er å sette delingen enda lavere, og større forsterker, men det krever mer av midbass. Og han vill få utrolig dybde i lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men husk at kurvene du får ikke engang vil ligne på det der når du kaster kassen i bagasjen på en bil da, hvis ikke programmet har tatt hensyn til bilen allerede...

de kurvene du har der er teoretiske kurver, og antageligvis på 1 meter avstand, i et ekkofritt rom.

den første kurven der er tunet til rundt 20Hz så vidt jeg kan se, og er den som antageligvis vil gi rettest frekvenskurve i mange biler da lavere frekvenser forsterkes inne i bilen. de andre vil gi veldig kraftige topper ved tuningsfrekvens.

F -3dB er selvfølgelig ikke 20Hz, men det er jo en annen sak.

men for all del, det er jo bare å prøve med et kortere rør og se om det hjelper. jeg er jo ingen ekspert på kasse, så skal ikke si noe sikkert. er jo ikke umulig det blir bedre, og det er jo uansett snakk om bare noen få kr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men husk at kurvene du får ikke engang vil ligne på det der når du kaster kassen i bagasjen på en bil da, hvis ikke programmet har tatt hensyn til bilen allerede...

de kurvene du har der er teoretiske kurver, og antageligvis på 1 meter avstand, i et ekkofritt rom.

den første kurven der er tunet til rundt 20Hz så vidt jeg kan se, og er den som antageligvis vil gi rettest frekvenskurve i mange biler da lavere frekvenser forsterkes inne i bilen. de andre vil gi veldig kraftige topper ved tuningsfrekvens.

F -3dB er selvfølgelig ikke 20Hz, men det er jo en annen sak.

men for all del, det er jo bare å prøve med et kortere rør og se om det hjelper. jeg er jo ingen ekspert på kasse, så skal ikke si noe sikkert. er jo ikke umulig det blir bedre, og det er jo uansett snakk om bare noen få kr. :)

Faktisk så får ikke den første kurven hatt en tuning på 20Hz, for som du ser så er den 49,6Hz ved -3db. Det er tuningen av denne kassa med den porten.

Ved kortere port, så får du en lavere tuning, siden den første porten er overdreven lang. Så lang att sub ikke greier å holde trøkke oppe.

Og det er en ting som kan være tillfelle i trådstarters bil, så sant alt det andre er ok.

Vet att en bil kan gi ekstra fart i lave frekvens omeråder, og ved den første tuningen så vil det komme en peek, men da vil han jo også få en voldsom mave, og da forsvinner også trøkk.

Ett 30cm 4" rør koster 40,- hos en rørlegger, kjempe enkelt å bare bytte mot det han har. Får han mer trøkk ved å halvere port lengden, så har han finni problemet, så er det bare å fin justere, til han er fornøyd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... tror vi i og for seg mener det samme, men blander litt..

-3db punktet er en ting, men tuningsfrekvensen til porten er noe helt annet. tuningen til porten er den frekvensen hvor porten gir størst økning (teoretisk 3db), og denne frekvensen har ingenting med -3db frekvensen å gjøre. og denne frekvensen øker når porten blir kortere, ikke motsatt.

man kan vel kanskje se på -3db som den totale tuningsfrekvensen til kassen, og tuningsfrekvensen til porten som 2 forskjellige ting. men det er hovedsaklig porten jeg har ment, da det er denne frekvensen som gir kassen en økning på 3db.

men er enig i at du kan miste en del trykk om du tuner for lavt ja, så om det er tilfelle er det helt klart værd å prøve et litt kortere rør ja, og fininnstille senere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bruker begge inngangene på forsterkeren, altså høyre og venstre.

Det må nevnes at subben får ett skikkelig trykk på toner som henger, f.eks outcast - roses. Mens toner som : dunk dunk dunk får den lite trykk på.. Viss noen skjønte hva jeg mente, så jeg heller mot feil tunet kasse..

Kjenner meg igjen her fra tidligere...

Men ikke det med at subben "henger".

Saken er vel det at normalt sett ligger bassen i sånne dunk dunk sanger høyere opp i frekvens slik at den egentlig hører hjemme i fronthøyttalerne.

Hvilken øvre delefrekvens bruker du på subben?

Prøv C-bool - Could you be (må være rette versjonen, sier could you be... med en gang).

Dette er en dunk dunk sang som SKAL gi bra med lyd i subben.

Prøv også Nik & Jay - Pop-pop hvis du klarer å få tak i den.

En av de deiligste sange å høre på i min bil i hvert fall :)

Hvis du nå ikke får noe trøkk med noen av disse er det garantert noe som ikke stemmer.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider