Gå til innhold

hvilken er best?

Ranger emnet


shibbyvolvo

Anbefalte innlegg

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vil gjette på at han, med sugemotor, mener forgasser-motor... I allefall det jeg ville sett på det som! (med mine begrensede kunnskaper om motorer)

Så da er jo f-motoren utelukket.

Men shibby: hvis du "godtar" innspurt så ville, i allefall jeg, gått for f-motoren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjette på at han, med sugemotor, mener forgasser-motor... I allefall det jeg ville sett på det som! (med mine begrensede kunnskaper om motorer)

Så da er jo f-motoren utelukket.

Men shibby: hvis du "godtar" innspurt så ville, i allefall jeg, gått for f-motoren. :)

 

koko, er det noen hjemme? :crazysant

 

F-motor, er sugmotor, altså uten turbo... samme gjelder B19A/B21A/B230A/B23A/B230E/B23E/B230F/B230FX/B230FS

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du går hær så er det kommplet liste over motorene til volvo.

f motorene har jo lav komp stempler så det er ikke idielt...

jeg skulle mene den beste suge motoren er b23e fra 1978 til 1980 har 140 hk... bra motor... selv om det er k jet på den.

 

http://www.vlvworld.com/indexframe.html?200/toc.htm

 

som nevnt, så var mitt forslag sammelignet mot forbruk, siden det hadde en liten rolle i avgjørelsen... B230F motor er jo blant de som går billigst, og kanskje lengst av sugmotorene med jevnlig service og vedlikehold...

 

men til trimming er vel ikke B230F den med mest futt i...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener han forgasser motor er det b230a som er best.

men mener han motorer uten turbo er det mest effekt i en b230e. og b230f tåler vell mer trimming.

volvo 240 tic T-red styling, super dtm osv. prosjekt

volvo 245 b21et 77 mod.

volvo 240 86 + volvo 245tic 87

245 78/90 me b23ET 60/60

polo 6n me rieger styling-seat toledo 94 2,0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B23e fra 1978-1980 hadde vel 405 topp og H-kam??? Da er jo det en motor med potensiale, siden toppen er god og kammen er ganske vass.

Men skal du bygge videre så er det vel en B230a som gjelder, putte på en 405 eller 531 topp, en vassere kam, gassere og kanskje litt bearbeiding.

Skal du ha en motor som går greit nok og billig må det bli en 230f.

Men 230F er dyr å trimme...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en b23e fra 84 med original 405 topp og A-kam. Da jeg monterte vx-kam i denna motoren våkna den!

 

Prøvde å montere vx kam i en 230-f motor og det skjedde i grunnen null og nix. Tok den ut igjen ettersom det ikke var vits i å ha en så god kam i en motor som ikke utnyttet den bedre.

 

Regner med at det var toppen som var skyld i den gode responsen på b23-e'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forbruksmessig, så må det være B230F...

du fikk vel ikke 240 levert med b230f?

 

men b230f er jo en rimelig motor også, som om man bytter, er den jo verdt å vurdere.

 

en annen fordel med f, i forhold til eldre, er jo at den har litt mer avansert sprut, som gjør at kjøring i "dårlig vær", blir litt bedre..

 

jeg vet ikke hvordan b230e fungerer feks i kulde/fuktighet, men vi har vel alle lekt oss en del med choken på gamle b19-b230a.. "jippi", samt sykt forbruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår