shibbyvolvo Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 heisann! hvilken av sugemotorene på 240 er best, og hvorfor? tenker da på effekt, holdbarhet, forbruk, trimmingsvillighet osv Siter [X]Bmw 520i 1990 http://www.bilforumet.no/5-serien/186187-shibbyvolvo-prosjekt-bmw-520-a.html [X]Bmw 320i 1988 http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=1775461&posted=1#post1775461 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Follostyling Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 b230a er best.. er ikke så veldig mange å velge imellom liksom Siter volvo 240 tic T-red styling, super dtm osv. prosjekt volvo 245 b21et 77 mod. volvo 240 86 + volvo 245tic 87 245 78/90 me b23ET 60/60 polo 6n me rieger styling-seat toledo 94 2,0i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 hmm, b230e/b23e er vel bedre enn b230a? (136hk/182nm). b230a har vel 112hk og 184nm. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 forbruksmessig, så må det være B230F... Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lofsbergRacing Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 alle motorer uten turbo eller kompressor er jo sugemotorer... Siter Volvo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Jeg vil gjette på at han, med sugemotor, mener forgasser-motor... I allefall det jeg ville sett på det som! (med mine begrensede kunnskaper om motorer) Så da er jo f-motoren utelukket. Men shibby: hvis du "godtar" innspurt så ville, i allefall jeg, gått for f-motoren. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 RuZleBiFf skrev: Jeg vil gjette på at han, med sugemotor, mener forgasser-motor... I allefall det jeg ville sett på det som! (med mine begrensede kunnskaper om motorer) Så da er jo f-motoren utelukket. Men shibby: hvis du "godtar" innspurt så ville, i allefall jeg, gått for f-motoren. :) koko, er det noen hjemme? :crazysant F-motor, er sugmotor, altså uten turbo... samme gjelder B19A/B21A/B230A/B23A/B230E/B23E/B230F/B230FX/B230FS Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Alle motorer uten overlading blir omtalt som sugemotorer eller N/A motorer (Naturally Aspirated) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ts Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 hvis du går hær så er det kommplet liste over motorene til volvo. f motorene har jo lav komp stempler så det er ikke idielt... jeg skulle mene den beste suge motoren er b23e fra 1978 til 1980 har 140 hk... bra motor... selv om det er k jet på den. http://www.vlvworld.com/indexframe.html?200/toc.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 T.AA.S skrev: hvis du går hær så er det kommplet liste over motorene til volvo. f motorene har jo lav komp stempler så det er ikke idielt... jeg skulle mene den beste suge motoren er b23e fra 1978 til 1980 har 140 hk... bra motor... selv om det er k jet på den. http://www.vlvworld.com/indexframe.html?200/toc.htm som nevnt, så var mitt forslag sammelignet mot forbruk, siden det hadde en liten rolle i avgjørelsen... B230F motor er jo blant de som går billigst, og kanskje lengst av sugmotorene med jevnlig service og vedlikehold... men til trimming er vel ikke B230F den med mest futt i... Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Follostyling Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 mener han forgasser motor er det b230a som er best. men mener han motorer uten turbo er det mest effekt i en b230e. og b230f tåler vell mer trimming. Siter volvo 240 tic T-red styling, super dtm osv. prosjekt volvo 245 b21et 77 mod. volvo 240 86 + volvo 245tic 87 245 78/90 me b23ET 60/60 polo 6n me rieger styling-seat toledo 94 2,0i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 ut ifra det trådstarter skriver selv, så er det snakk om sugmotor, altså uten turbo, å da har du noen motorer å velge i... Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 B23e fra 1978-1980 hadde vel 405 topp og H-kam??? Da er jo det en motor med potensiale, siden toppen er god og kammen er ganske vass. Men skal du bygge videre så er det vel en B230a som gjelder, putte på en 405 eller 531 topp, en vassere kam, gassere og kanskje litt bearbeiding. Skal du ha en motor som går greit nok og billig må det bli en 230f. Men 230F er dyr å trimme... Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sikkan Skrevet Februar 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2006 Selv har jeg en b23e fra 84 med original 405 topp og A-kam. Da jeg monterte vx-kam i denna motoren våkna den! Prøvde å montere vx kam i en 230-f motor og det skjedde i grunnen null og nix. Tok den ut igjen ettersom det ikke var vits i å ha en så god kam i en motor som ikke utnyttet den bedre. Regner med at det var toppen som var skyld i den gode responsen på b23-e'en. Siter '76 245 "Grønne lynet" '82 245 '85 245 "Mjølner" '64 DKW F11 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Februar 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2006 R_Style skrev: forbruksmessig, så må det være B230F... du fikk vel ikke 240 levert med b230f? men b230f er jo en rimelig motor også, som om man bytter, er den jo verdt å vurdere. en annen fordel med f, i forhold til eldre, er jo at den har litt mer avansert sprut, som gjør at kjøring i "dårlig vær", blir litt bedre.. jeg vet ikke hvordan b230e fungerer feks i kulde/fuktighet, men vi har vel alle lekt oss en del med choken på gamle b19-b230a.. "jippi", samt sykt forbruk! Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.