Volvoturbo240 Skrevet Februar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2006 maxis skrev: Der har du både rett og feil,laaangt ifra alle b23e har 405 topp orginalt. Jeg mener det er kun 1980/81 modellene som har det.... På min 1981 mod(regga 1980) satt det 405 med ikke på en bekjent sin 82mod. Min 83 hadde 405.. Ble fortalt at det var standard på b23e.. Siter Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156 bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo Honda CBR 900RR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sikkan Skrevet Februar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2006 Jeg har som tidligere nevnt -84 B23 E. Den har også automatgir (4trinns) og med originalmontert 405 topp, vx kam og 2,5" + K&N bruker den under litern selv på ganske hard kjøring. Mye kaldstart gir selvsagt drastisk økning. Jeg vil regne den som ganske sprek. Har kjørt lett fra 230fx med manuellgir og volvo 850 2,5. Synes den fungerer greit i all slags vær og starter bare jeg rister med nøkla:D Jeg har kjørt den paralelt med min fars b230f med maken automat-kasse og det er faktisk -f motoren som har høyest forbruk og lavest effekt.. Før hadde jeg b200k med automat. Grøss!. Dau og dyr i drift! Men det var da jeg monterte automatgiret fra b200k'en over på en lett trimma b23a jeg oppdaget hva som var galt. Girkassa var kjørt i filler, men kjørbar noe som gjorde den trimma b23a'en like dau og dyr i drift som b200k'en. Det var altså ikke b200k motorens feil at det gikk dårlig. Siter '76 245 "Grønne lynet" '82 245 '85 245 "Mjølner" '64 DKW F11 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Februar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2006 maxis skrev: b23et har 405 ja..noe skjelden den uten dysehull egentlig. kan du da forklare meg hvor dysene sitter? I BUNNPANNA? :???: nei, der er nok dysene i toppen ja....dårlig med dysehull i GLT-suget... Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Februar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2006 VCE skrev: kan du da forklare meg hvor dysene sitter? I BUNNPANNA? :???: nei, der er nok dysene i toppen ja....dårlig med dysehull i GLT-suget... :crazysant full eller? Hvis du leser står det b23et,den har aldrig hatt noen dyser i toppen og vertfall ikke k.jetronic..OG den har 405 topp!(såklart uten dysehull) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Februar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2006 men, men.. uansett, best motor: b23, eller b230 89'->. helst F (89'->), andreplass E(b23). Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ts Skrevet Februar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2006 men mange b230 motorene har dissa tragiske rådene. mener de heter n råder. de er jo halve tykkelsen av m rådene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
le0n Skrevet Februar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2006 Har ikke veldig mye erfaringer med forskjellige motorer, men har selv b230f, på 3 året nå og er veldig fornøyd. Ingen motorproblemrer i det hele tatt, forholdsvis bilig i drift (ned mot 0.7 l/m men ligger på ca. 1,2 l/m nå, men er nesten bare bykjøring med tung høgrefot.) og overaskende "sprek". Nok av krefter iallefall, til vanelig bruk, og aldri noe problem med forbikjøringer eller noe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Februar 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2006 maxis skrev: :crazysant full eller? Hvis du leser står det b23et,den har aldrig hatt noen dyser i toppen og vertfall ikke k.jetronic..OG den har 405 topp!(såklart uten dysehull) ikke full, bare... hmm - ja? sorry, min leif - det kom på en T for mye... B23E med GLT har dysene i toppen... Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Februar 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2006 T.AA.S skrev: men mange b230 motorene har dissa tragiske rådene. mener de heter n råder. de er jo halve tykkelsen av m rådene. det er frem til og med 88' du har de tynne rådene. men,tviler på det er noe problem opp til 250hk. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Februar 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2006 DaButcher skrev: det er frem til og med 88' du har de tynne rådene. men,tviler på det er noe problem opp til 250hk. vel,er jo de som har knekt rådene på helt orginal motor som kun har justert på litt trykk og da men.. å anbefale trimming med disse rådene ville være galskap. ang b23e og 405 toppen-dette blir ikke jeg klok på.. hvis en 84 mod b23e har 405,så kom vel b230 i 85? med andre ord er det levert 405 i alle årsmodeller? uansett,har selv hatt flere b23e uten 405. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Februar 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2006 jeg har en -84 240 GLE stv den har B230 med 530 topp, så når delet på B23/230 går er vel litt flytende...de hadde vel noen motorer av gamletypen på lager... hva er forskjellen på en B23 og en B230 grovt sett? Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Februar 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2006 VCE skrev: jeg har en -84 240 GLE stv den har B230 med 530 topp, så når delet på B23/230 går er vel litt flytende...de hadde vel noen motorer av gamletypen på lager... hva er forskjellen på en B23 og en B230 grovt sett? forskjellen har med årsmodellene å gjøre. men en b230 har jevnere støping enn b23.. (uansett årsmodell).. i blokken altså. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Februar 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2006 DaButcher skrev: forskjellen har med årsmodellene å gjøre.men en b230 har jevnere støping enn b23.. (uansett årsmodell).. i blokken altså. Forskjellen er jo enkelt og greit en annen motor/støping,topp,veiv osv osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 VCE skrev: jeg har en -84 240 GLE stv den har B230 med 530 topp, så når delet på B23/230 går er vel litt flytende...de hadde vel noen motorer av gamletypen på lager... hva er forskjellen på en B23 og en B230 grovt sett? Selv skrur jeg ikke på motorer, så jeg skal prøve å la være å tråkke oppi andres salat... Derimot drar jeg frem litt "brosjyrefakta": B23E i GLT og GLE 1983 har originalt 136 hk. På 84-modellen ble effekten nedjustert til 129 hk, et tall som oppgis på E-motoren helt opp til 1988, før katalysatoren ble enerådende. Jeg har nok antatt at alle på 129 hk er B230E, altså ville det bli f o m 84-modell (for E-motorenes vedkommende). Men det finnes muligens ikke slikt sammenfall...? Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hilmar Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 larsverm skrev: Selv skrur jeg ikke på motorer, så jeg skal prøve å la være å tråkke oppi andres salat... Derimot drar jeg frem litt "brosjyrefakta": B23E i GLT og GLE 1983 har originalt 136 hk. På 84-modellen ble effekten nedjustert til 129 hk, et tall som oppgis på E-motoren helt opp til 1988, før katalysatoren ble enerådende. Jeg har nok antatt at alle på 129 hk er B230E, altså ville det bli f o m 84-modell (for E-motorenes vedkommende). Men det finnes muligens ikke slikt sammenfall...? her står jo fasiten.. først hadde 23e 405 topp og h kam(140hk) deretter ble det 405topp og k kam. (136hk) og til slutt 398 topp og a kam(129hk) altså 405 toppen var med til og med 83.. men en kompis av meg kjøpte ei 84 mod glt vogn.. og den hadde 405 topp og a kam. men jeg har lest en eller annen plass at i 84 var det 398 topp på b23e. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.