Gå til innhold

hvilken er best?

Ranger emnet

shibbyvolvo

Anbefalte innlegg

• Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mener det "Hunder å førr" og "larsverm" skriver stemmer ganske bra.

Bruksanvisningen som fulgte med delebilen min oppgir at b23-e hadde 131hk i -84. Jeg hadde 405 topp og A-kam, så det rimer jo. Og at b230-e motorene fra -85-> har 129 hk har jeg også lest et sted.

Forskjellen mellom b23 og b230 motorene er vel at b230 motorene er sk lavfriksjonsmotorer med bla smalere lagerbaner?

Motoren i min -84 er fra en nederlandsk bil, så den kan være annerledes pga det. (Faktisk står det made in Belgia på bilen den kommer fra) Men sånne variasjoner mellom topper og kammer osv på biler levert i Norge er heller ikke uvanlige virker det som. Det ser ikke ut til at det går an å lage "regler" for hva som finnes og ikke finnes. Men det varierer jo hva som er VANLIG da.

Men tilbake til topic:

Det kan se ut til at diskusjonen peker mot at b230-f/fx motor (eller lignende) etter -88 kan være et klokt valg? Hva sier dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksanvisningen som fulgte med delebilen min oppgir at b23-e hadde 131hk i -84. Jeg hadde 405 topp og A-kam, så det rimer jo. Og at b230-e motorene fra -85-> har 129 hk har jeg også lest et sted.

Vi ser jo at det varierer en del hvilke elementer som ble brukt og at det ikke alltid lar seg fastslå hva det "skal" være på den ene eller andre modellen...

Men... Jeg tillater meg enda litt mer "flisespikking" her. Var den delebilen en 240? Etter "brosjyrefakta" skal 740GLE i de fleste årsmodeller ha 131 hk - unntaket skal bare være senere eksemplarer med katalysator og F-motor.

Min egen erfaring med B230F er for øvrig at den (i kombinasjon med automatgir...) både er ganske økonomisk og komfortabel. Hvordan det stiller seg for folk med ambisjoner om trimming og sportslig kjøring, skal jeg riktignok ikke prøve å vurdere.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider