pals Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Da skjedde det igjen. Fire unge mennesker denne gangen. Trafikken tar liv, og det er ofte ungdom det går ut over. Like meningsløst, trist og ufattelig hver gang. Jeg har levd lenge nok til at jeg har mistet mange venner og kjente i trafikken. Det er jeg ikke alene om. Statistikken viser at de fleste av oss har følt dette nært på. Ulykkene har ofte fellesnevnere: Hadde han ikke kjørt så fort.. hadde han ikke vært uoppmerksom.. hadde han brukt belte osv... Hørt det før? Skal vi bare akseptere at trafikken tar så mange liv? Myndighetene kan sikkert gjøre mye, men der er fantasien begrenset. Det ender som regel med nedsatte fartsgrenser, høyere bøter og fotobokser som ingen respekterer. Nei, det må komme tiltak som ungdommen selv støtter. Holdningen må endres. Respekten for trafikken må komme sammen med førerkortet, ikke med de første grå hårene på hodet. Jeg tror det går an å gjøre mye, men har ikke tålmodighet til å miste flere. Jeg vil ha tiltak som virkelig nytter! Forslag? Siter Volvo 444ES -53, MB C180-00 MB SLK200K-09 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 for å hindre dødsulykker måtte man vel opphevet gravitasjonskreftene og ha separerte betongbeskyttede kjørebaner og supersikre biler. men tviler på at det går.. Siter Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cossieman Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 ingenting kommer til og endre dødsstatistikken på veiene. det kommer alltid til og finnes folk som kjører, som om de skulle vært formula 1 sjåfører. Samtidig som de trur at de har det beste bilene. Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Senk de bloddryppende avgiftene, sånn at ungdommen kan kjøre rundt i driftsikre biler, og ikke noen jævla brøbokser med 4 hjul på - som. f.eks den golfen disse ungdommene satt i. Siter o 93' Audi S4 2.2T x 94' Audi S4 4.2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansy Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Trur de ungdommene som døde i dag ville vært like død i samme situasjon om det hadde vært en golf 2 (brødboks) eller en Renault laguna (som er en av norges sikreste biler)... Siter 98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro 93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue 95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso (X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wanna-b Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 helt enig, førerkort opplæringen må gå mere på forståelser av lovbrudd som for høy fart, og den sinnsykt høye faren ved glatte veier og kapping av svinger. har et par kamerater som har kjørt ut i år, og det forundrer meg LITE for å si det sånn Han ene fikk kjøre bilen min ut til gatebil on ice, mens jeg satt på. Så fort han så fargen på asfalten så trodde han veien var tørr og bar, og han begynte å gi gass. Han hadde ikke noe imot å kappe svinger hvor det sto svære brøytekanter langs veien så man hadde NULL sikt whatsoever videre. Han presterte også å ikke gidde å sjekke om det kom biler på andre siden av en en-felts bro hvor han hadde vikeplikt. Jeg sa til han gang på gang hver gang han kutta svingene at han var nødt til å slutte med det, hvorpå han svarte "du må ta det mere med ro Henrik". Han er også av den oppfatningen av at han kan kjøre så fort han bare vil på det glatteste føret, så lenge han kjører rett fremover. gjett hvem som mista et "par" poeng på venneskalaen min, og som ALDRI skal få kjøre bilen min igjen. Venner som han gjør så ungdommer dør oftere i bilulykker. Minner holdningen hans litt om en av deres venner så SKJERP dem! Jeg tar han ofte i å sitte uten "pinglestroppen"(som han så pent kaller beltet) etter vi har kjørt noen mil på glatt landevei. jeg blir kvalm... edit: okei, det var godt å få ut litt sinne her... flere ting han kan finne på å gjøre er parkere absolutt HVOR SOM HELST på en parkeringsplass. Det kan være på handicap plass, eller rett og slett på skrå utenfor parkeringsfeltene, så han sperrer for alle innestengte biler, kun fordi han synes det virker stress å rygge. Han innrømmer at han hater å parkere og ikke er noe flink, men å drite i å parkere er jo den dårligste måten å lære seg det på. På vei til gatebil vedder jeg på at han rygga bilen min ut i snøfonna rundt 5 ganger, svingte for krapt i u-svinger så bilen "skraper" mot brøytekanten på venstresida sikkert 10 ganger. Gleder meg til sommeren når han kjører egen bil og den brøytekanten er et autovern. Vi fikk også motorstopp midt i bytunellen, rett etter en rundkjøring og rett bak en stor sving hvor biler i samme kjøreretning som oss ikke hadde SJANGS for å se oss, og de kommer i 60-70km/t hvis rundkjøringa er fri. Jeg foreslo å flytte bilen, som sikkert ikke veier mere enn 800kg, kunne trillet den flere meter bortover på få sekunder så biler kunne fått litt lengre tid å reagere på. men neida, "det er jo bare for bilene å svinge over i motsatt når dem ser jeg står her med varselblink". Så han tok opp telefonen og ringte en kamerat og spurte han om hva som kunne være galt osv. noen skumle minutter seinere var vi på veien igjen.. Siter Nissan Micra K12 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Selvfølgelig, men det er større mulighet for det. Uansett, så snakket jeg om dødsulykker generelt. Hvem vet, kanskje golfen daua på strekningen og det var det som førte til ulykken. Jeg er 100% sikker på at om disse ungdommene hadde kjørt en nyere, driftsikker bil hadde de hatt større sjans for å overleve ulykken. Siter o 93' Audi S4 2.2T x 94' Audi S4 4.2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wanna-b Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Trur de ungdommene som døde i dag ville vært like død i samme situasjon om det hadde vært en golf 2 (brødboks) eller en Renault laguna (som er en av norges sikreste biler)... tenk på hvordan situsjonen oppsto da, kanskje det aldri hadde vært noe situasjon om bilen hadde hatt abs bremser? Siter Nissan Micra K12 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kebab gud Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 hvis de holdt fartsgrensa så ville de ha overlevd i en nyere bil (og da snakker jeg tilsalgs nå bil) den ulykken med en ny bil skal regnes som overlevbar.. så sikkre er nye biler (selvsagt finnes det altid uforvente ting.. som eks tunge løse gjenstander i bilen osv..) Siter [*] 2003 Lexus IS200 [*] 1999 BMW 318i - Solgt [*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kong-Erik J Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 1: Bedere veier 2: Lavere avgifter= sikrere biler 3: Flere baner/gatebil/steder der ungdomen får lov til å prøve bilene sine så de slipper å gjøre det på offentlig vei. 4: MYE strengere opplæring av bilister. Angående punkt nr 3 skal jeg være første til å innrømme at jeg MÅ teste toppfart på ALT jeg eier. Har alderi vært i en ulykke (bank i bordet) men hadde jeg hatt tillgang til å teste under kontrolerte forhold ville jeg mye heller gjort det en å gjøre det offentlig. Siter Hvem er best og hvorfor er jeg det? Men hva faen er din unnskyldning? I stallen pr dags dato 2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansy Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Ja,mye mulig uheldet ikke ville sjedd med en ny bil med abs-bremser,men uhell kan skje både med og uten abs. Flere baner stemmer jeg for,i nabokommunen har ungdommene får crossbane for mopeder.Ungdommene der har kjørt mindre gris og mer rolig i be-bodde strøk,i kommunen min så kjører alle med moped som gale for å teste ytelsene,da blir det som regel fortkjøring i boligfelt og mitt i sentrum. Tror råkjøringen hadde gått veldig mye ned om de hadde lagd en liten crossbane for folk med moped,og en bilbane der fartskåte ungdommer og eldre kunne fått testa bilen i kontrolerte forhold i stedenfor i boligfelt og i sentrum.. Siter 98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro 93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue 95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso (X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
high octane Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Har 5 forslag til tiltak mot trafikkulykker: 1. senk avgiftene på biler så ungdommen har råd til å kjøpe sikre biler. Det er tross alt de som kjører fortest. 2.Høyere fartsgrenser. Da slipper vi unødige forbikjøringer, og blir mer konsentrert om det vi holder på med. 3.Skrensing og herjing må være lov ellers klarer man ikke lære seg å kontrollere bil på skikkelig vis. 4.Dekk og bildeler skulle vært omtrent gratis for folk under utdanning. Ta meg for eksempel: Jeg har ikke mønster i det hele tatt i sommerdekkene mine, og har ikke råd til å kjøpe nye. Vinterdekkene mine er helt nye av året.(sponset av sjølingan) Ellers om vinteren kjører jeg på dekk som jeg har funnet i søppelcontainere rundt om kring 0g lagt på selv. Bremser skifter jeg ikke før det er jern mot jern, også fordi jeg ikke har råd.(skal ha bensin i stedenfor, det er også dyrt) 5. Det skulle vert obligatorisk i alle landets kommuner med baner som ungdommer kunne fått kjørt på, så hadde vi sluppet alle våghalsene ute i trafikken. Har 3 kammerater som er trafikkskadd og en som er drept hittil, og det har kun vært under idiotkjøring. Har også mange flere venner som har blitt drept i ulykker. Siter proud mebmer of FosenRacingTeam Mercedes 190E 1987(rånebil) volvo V70 TDI. 2000(bruksbil) volvo 245GLT. 1989(herjevogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 Ta meg for eksempel: Jeg har ikke mønster i det hele tatt i sommerdekkene mine, og har ikke råd til å kjøpe nye.Vinterdekkene mine er helt nye av året.(sponset av sjølingan) Ellers om vinteren kjører jeg på dekk som jeg har funnet i søppelcontainere rundt om kring 0g lagt på selv. Bremser skifter jeg ikke før det er jern mot jern, også fordi jeg ikke har råd.(skal ha bensin i stedenfor, det er også dyrt) Allikevel har du 3 biler, og klarer såvidt å holde en av de i godkjent stand? Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nomix Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 En undersøkelse gjennomført av vegvesenet viste ganske konklusivt at man i en bil eldre enn 20 år er 250% mer utsatt for dødsulykker enn i biler som er mindre enn 10 år gamle. Så, der er mitt standpunkt mht. bilavgifter. Bedre veier er også et must. Forresten tror jeg også det er et faktum at antallet drepte i trafikken -har- gått ned det siste året? Dersom dette ikke stemmer - correct me. Siter Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjakan_mm Skrevet Februar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2006 helt enig, førerkort opplæringen må gå mere på forståelser av lovbrudd som for høy fart, og den sinnsykt høye faren ved glatte veier og kapping av svinger. har et par kamerater som har kjørt ut i år, og det forundrer meg LITE for å si det sånn Han ene fikk kjøre bilen min ut til gatebil on ice, mens jeg satt på. Så fort han så fargen på asfalten så trodde han veien var tørr og bar, og han begynte å gi gass. Han hadde ikke noe imot å kappe svinger hvor det sto svære brøytekanter langs veien så man hadde NULL sikt whatsoever videre. Han presterte også å ikke gidde å sjekke om det kom biler på andre siden av en en-felts bro hvor han hadde vikeplikt. Jeg sa til han gang på gang hver gang han kutta svingene at han var nødt til å slutte med det, hvorpå han svarte "du må ta det mere med ro Henrik". Han er også av den oppfatningen av at han kan kjøre så fort han bare vil på det glatteste føret, så lenge han kjører rett fremover. gjett hvem som mista et "par" poeng på venneskalaen min, og som ALDRI skal få kjøre bilen min igjen. Venner som han gjør så ungdommer dør oftere i bilulykker. Minner holdningen hans litt om en av deres venner så SKJERP dem! Jeg tar han ofte i å sitte uten "pinglestroppen"(som han så pent kaller beltet) etter vi har kjørt noen mil på glatt landevei. jeg blir kvalm... edit: okei, det var godt å få ut litt sinne her... flere ting han kan finne på å gjøre er parkere absolutt HVOR SOM HELST på en parkeringsplass. Det kan være på handicap plass, eller rett og slett på skrå utenfor parkeringsfeltene, så han sperrer for alle innestengte biler, kun fordi han synes det virker stress å rygge. Han innrømmer at han hater å parkere og ikke er noe flink, men å drite i å parkere er jo den dårligste måten å lære seg det på. På vei til gatebil vedder jeg på at han rygga bilen min ut i snøfonna rundt 5 ganger, svingte for krapt i u-svinger så bilen "skraper" mot brøytekanten på venstresida sikkert 10 ganger. Gleder meg til sommeren når han kjører egen bil og den brøytekanten er et autovern. Vi fikk også motorstopp midt i bytunellen, rett etter en rundkjøring og rett bak en stor sving hvor biler i samme kjøreretning som oss ikke hadde SJANGS for å se oss, og de kommer i 60-70km/t hvis rundkjøringa er fri. Jeg foreslo å flytte bilen, som sikkert ikke veier mere enn 800kg, kunne trillet den flere meter bortover på få sekunder så biler kunne fått litt lengre tid å reagere på. men neida, "det er jo bare for bilene å svinge over i motsatt når dem ser jeg står her med varselblink". Så han tok opp telefonen og ringte en kamerat og spurte han om hva som kunne være galt osv. noen skumle minutter seinere var vi på veien igjen.. Hahaha, hadde det vert en av mine venner, så hadde jeg bare ledd av han.. stakkars gutt.. :p hvis noen hadde kalt beltet pinglestroppen og jeg hørte på,så hadde jeg blitt irretert og spurt hva faen problemet hans var.. for hvis han der (som tydeligvis gjør dette for å være kul) hører fornuftige meninger slengt opp i trynet pån, så kanskje han skjønner at meningene hans er helt på trynet, han har egentlig bare ment det fordi han sikkert syntes det er "kult" å være utrygg i traffikken (ja, er mange av de) men når han begynner å skjønne at ingen andre egentlig syntes det er kult (bare tragisk) så endrer han det nok kjapt... For det er nettopp DET som styrer oss mennesker "hva må jeg gjøre for å imponere de/han/hun her.." (ikke konstant, men dere skjønner poenget :p ) Og da ofte i sammenheng med trafikken spessielt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.