Gå til innhold

Hvordan hindre dødsulykkene?

Ranger emnet


pals

Anbefalte innlegg

Hadde ein spurde meg for 2 år sida så hadde eg gitt blanke faen i fartsgrenser og vikeplikt osv!Kjøyrte rundt i ein 83 gammel audi,når tenker meg om så var det ganske nerme maange ganger!etter den tid så har eg krasha meir elle mindre alvorlig 2-3 ganger,mista ein kompis og ein god bekjent i bilulykker...holdningen min er heilt forandra i forhold til før,ingen får sitte på med meg uten bilbelte!!Sier ifra om noen kjøyrer steike dumt! angry

Det hender seff eg tar sladd og kjøyrer noen fortere enn fartsgrensa av og til...eg mener at vrakpanten bør økes,avgiftene blir lavere og oftere teknisk kontroll på eldre biler enn nye!

-Nissan Skyline R32 GTR

-Nissan Silvia S14

-Nissan 180sx

-Nissan Primera P10 SR20Di/De T

-Nissan Laurel C33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ungdom vil bestandig kræsje, sånn er det bare. I løpet av de første årene som bilist tester så og si alle ut grensene for hva de (og bilen) kan klare. Har det da noe å si om bilen har ABS/ESP/etc? Vil bare ikke da grensene flytte seg litt oppover?

Du har sikkert rett i det. Jeg er også sikker på at grensene vil utprøves uansett. Ser flere her på forumet som skryter uhemmet av sine fartssynder på offentlig vei. Det er trist, for jeg vet at de før eller senere blir innhentet av den brutale virkeligheten. Noen blir en del av statistikken som denne tråden handler om.

 

Men hvis holdningen til denne utprøvingen hadde endret seg litt, kunne mye vært unngått. Greit å prøve bilen sin under sikre omstendigheter, men det er få offentlige veier her i landet som kan kalles det.

 

Ikke alle ungdomsulykkene skyldes utprøving av grenser. De kan ofte være resultat av manglende erfaring. Tror ikke teknikken jevnt over er noe dårligere enn hos mer erfarne sjåfører, men evnen til å tenke fremover og unngå vanskelige situasjoner kommer med lang trening. En nyere/sikrere bil vil sikkert få noen til å kjøre enda fortere, men ikke alle. Sjansen til å overleve blir større uansett. En annen ting som ikke er særlig fokusert på er dekk. Det er det desidert viktigste sikkerhetsutstyret - uavhengig av alder på bilen. Hvor mange unge sjåfører kjører rundt på nedslitte dekk pga økonomiske prioriteringer? Ikke få.

 

Hvordan vi kan bygge nye veier uten midtdeler her i landet er meg en gåte. Snakk om kynisk prioritering. Jeg er innbitt motstander av bomveier, men betaler med glede et par år ekstra for å få en tryggere vei.

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett i det. Jeg er også sikker på at grensene vil utprøves uansett. Ser flere her på forumet som skryter uhemmet av sine fartssynder på offentlig vei. Det er trist, for jeg vet at de før eller senere blir innhentet av den brutale virkeligheten. Noen blir en del av statistikken som denne tråden handler om.

 

Men hvis holdningen til denne utprøvingen hadde endret seg litt, kunne mye vært unngått. Greit å prøve bilen sin under sikre omstendigheter, men det er få offentlige veier her i landet som kan kalles det.

 

Ikke alle ungdomsulykkene skyldes utprøving av grenser. De kan ofte være resultat av manglende erfaring. Tror ikke teknikken jevnt over er noe dårligere enn hos mer erfarne sjåfører, men evnen til å tenke fremover og unngå vanskelige situasjoner kommer med lang trening. En nyere/sikrere bil vil sikkert få noen til å kjøre enda fortere, men ikke alle. Sjansen til å overleve blir større uansett. En annen ting som ikke er særlig fokusert på er dekk. Det er det desidert viktigste sikkerhetsutstyret - uavhengig av alder på bilen. Hvor mange unge sjåfører kjører rundt på nedslitte dekk pga økonomiske prioriteringer? Ikke få.

 

Hvordan vi kan bygge nye veier uten midtdeler her i landet er meg en gåte. Snakk om kynisk prioritering. Jeg er innbitt motstander av bomveier, men betaler med glede et par år ekstra for å få en tryggere vei.

 

Jeg er vel en idiot som er litt glad i dele mine ikke alltid helt smarte foretak i trafikken med andre.

Det er min sak.

Jeg kjører også på dekk som har sett bedre dager.

Men hittil i år(2006) har jeg betalt over 6000,- i registreringsavgifter.

Jeg betaler også 12,- literen for bensin.

For 6000,- hadde jeg kunne kjøpe 8 nye sommerdekk(kjøper billig i gjennom en kompis), i stede for det må jeg betale det samme beløpet for å få omregistrert kjøretøyene.

Omregistreringsavgiften er kun for å skaffe penger i statskassa den.

Den lappen de skriver ut,også populært kalt vognkort, koster hele 5kr. å printe ut.

Også vegmyndighetene på at så mange dør i trafikken.

De kan ta det meste av skylden selv.

Jeg kjenner jeg blir veldig sinna av å skrive dette her,og skulle ønske jeg kunne fått 10 min. med samferdselsministeren og "snakket" han til fornuft.:boxing

Hvorfor er det bare idiotiske politikere i Norge?

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis de holdt fartsgrensa så ville de ha overlevd i en nyere bil (og da snakker jeg tilsalgs nå bil)

den ulykken med en ny bil skal regnes som overlevbar.. så sikkre er nye biler

(selvsagt finnes det altid uforvente ting.. som eks tunge løse gjenstander i bilen osv..)

 

Jeg er ingen ekspert, men hvis du planter bilen i fronten på en trailer og begge kjører i 60 km/t, så tipper jeg at du er rimelig død selv i en BMW 7-serie, Mercedes S-klasse, Audi A8 etc. Men siden en person i Golf 2'ern i dette tilfellet overlevde, så er det endel som kan tyde på en en ny romslig bil ville gitt bedre odds.

 

Hjelper jo ikke med fotobokser, kontroll og nedsatte fartsgrenser sålenge 99% av veiene i landet er slik som der denne ulykken skjedde. Kontinuerlig midtdeler langs hele veinettet vile hjelpe, men er totalt urealistisk og gir like mange ulemper som fordeler.

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forslag som har blitt foreslått x antall ganger, men som de satans utpulte tilbakestående horeungene som ble rævpult som barn mens de sugde pikken til naboens bikkje å ronka postmannen av noen politikere vi har nekter å høre på: 4-felts vei med adskilte kjørefelt.

 

Ja til 4 felts motorvei på alle strekninger og langs alle fjorder i landet vårt hvor det ferdes 500 biler i døgnet! Luring du ;)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men hvis du planter bilen i fronten på en trailer og begge kjører i 60 km/t, så tipper jeg at du er rimelig død selv i en BMW 7-serie, Mercedes S-klasse, Audi A8 etc. Men siden en person i Golf 2'ern i dette tilfellet overlevde, så er det endel som kan tyde på en en ny romslig bil ville gitt bedre odds.

 

Hjelper jo ikke med fotobokser, kontroll og nedsatte fartsgrenser sålenge 99% av veiene i landet er slik som der denne ulykken skjedde. Kontinuerlig midtdeler langs hele veinettet vile hjelpe, men er totalt urealistisk og gir like mange ulemper som fordeler.

 

Det er ikke tilfellet. Airbags, sidegardiner, automatisk beltestramming/opretting av sete, bjelker i dører, mer igjennomtenkte deformasjonssoner, sterkere couper, antiskrens, ABS blabla, er høyst innvirkende faktorer.

 

Anngående 4-felts motorvei og midtdeler, er det hverken trafikkgrunnlag eller mulighet til å bygge ut i fjellsider som denne nemnte strekningen ligger i. Og det gjelder også for store deler av vestlandet.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til 4 felts motorvei på alle strekninger og langs alle fjorder i landet vårt hvor det ferdes 500 biler i døgnet! Luring du ;)

 

 

Heeeh, det finnes veier som ikke er vits i å gjøre det på da din kverulant. Må bruke hodet litt ;) Men det hadde selvsagt vært en fordel på de aller aller fleste veier. Hvilke ulemper er det du snakker om? Ambulanse i feil kjøreretning og sånt? Det kan man alltids finne en løsning på. Hvis man da gidder bry seg om de som skades i trafikken.

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første må man jo se på hva som faktisk SKAPER ulykkene. Er det for lite erfaring? For høy fart? Faktiske ulykker (hvor situasjonen ikke kunne vært unngått uansett hvor mye tre-bokstavers-utstyr man hadde hatt)?

 

For å finne løsningen på et problem må man i det minste definere problemet som skal løses. Det hjelper lite med 4-felts motorvei og midtdeler dersom hovedproblemet er folk som kjører idiot. Da blir det en krykkeløsning, selve problemet er der fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok kanskje det beste som kan skje med tanke på drastisk redusering av antallet alvorlige ulykker med ungdom, der det som regel kreves menneskeliv. Har vært aktiv sjåfør en god del år selv, og har fulgt med utviklingen på bilene ungdommen kjører. Fra tidlig nittitall der de "råeste" ungdomsbilene hadde omlag tohundre hester og en femten tommers bass i bakseteryggen, til idag, da "alle" skal ha rullende lydstudio med helst over tusen hester. Tydelig er det ihvertfall at det er mer penger blant ungdom enn før, og at flere bruker større summer på bil. Mange kunne nok kjøpt mer sikre og moderate biler. Har også sett stor intersse for tråder her på forumet som omhandler hvor fort man har kjørt selv/ sitti på.. Kuuule emner.. synes ihvertfall ikke jeg. Fart er nok fellesnevneren i de fleste større utforkjøringer og ulykker.

Skjerpings folkens!! og konsentrer dere alle om å være den beste og tryggeste sjåføren i gjengen!!

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En undersøkelse gjennomført av vegvesenet viste ganske konklusivt at man i en bil eldre enn 20 år er 250% mer utsatt for dødsulykker enn i biler som er mindre enn 10 år gamle.

 

Så, der er mitt standpunkt mht. bilavgifter.

 

Bedre veier er også et must.

 

Forresten tror jeg også det er et faktum at antallet drepte i trafikken -har- gått ned det siste året? Dersom dette ikke stemmer - correct me.

 

Sjekk tilstanden i USA, hvor ulykkesstatistikken er direkte ille, der ryker det mange liv med, selv i ganske så nye biler. Yngre og eldre vil alltid ha en større ulykkesfrekvens, men sikkerhetsutstyr som ESP og Airbag har helt klart en positiv virkning i å begrense hyppighet og skadeomfang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest følgende (korriger meg gjerne):

Av alle trafikkulykker skyldes 99% direkte førerfeil. Resten kan være vei, kjøretøy eller utenforliggende årsaker.

Men statistikk kan som kjent være misvisende. Mange steder finnes det trafikkfeller der veien har medvirkende årsak til ulykken. Selv om det oftest er i kombinasjon med en førerfeil.

 

Hvem vet: Ulykken som startet denne tråden kunne kanskje også vært unngått med litt bredere vei? Snøslaps i veikanten, smal vei med autovern på ene siden og fjellveggen på den andre. Så vidt plass til at to vogntog kan passere hverandre, da kan du ikke få sleng på feil tidspunkt..

 

Skjønner at det ikke er plass til midtdeler overalt, men en viss minstestandard på veinettet bør være oppnåelig. Det er bare snakk om penger.

 

Hovedårsaken til ulykkene er og blir den som sitter bak rattet. Veier og kjøretøy kan bare hjelpe til å redusere konsekvensene, men det er jo tross alt noe.

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart at bedre biler er en viktig faktor for trafiksikkerheten.

Det er vel lettere å manøvrere unna med en ny BMW M3 enn en mazda 323 fra begynnelsen på 80-tallet.

Dette var satt litt på spissen men er ganske vesentlig.

Det er vel flest folk som dør i gamle biler enn nye?

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest følgende (korriger meg gjerne):

Av alle trafikkulykker skyldes 99% direkte førerfeil. Resten kan være vei, kjøretøy eller utenforliggende årsaker.

 

Dette kan stemme, de sa noe liknende på teorikurset husker jeg.

Mvh.

Daniel Gjerstad

[ ]1997 Vw Golf 3 1.6

[X]1986 Citroën BX 19 GTI - død (gikk bra..når den gikk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart at bedre biler er en viktig faktor for trafiksikkerheten.

Det er vel lettere å manøvrere unna med en ny BMW M3 enn en mazda 323 fra begynnelsen på 80-tallet.

Dette var satt litt på spissen men er ganske vesentlig.

Det er vel flest folk som dør i gamle biler enn nye?

 

Problemet er at man ikke skal være nødt til å manøvrere unna egentlig... det heter seg det at man skal klare å stoppe på den strekningen som man har god oversikt over. Dette medfører redusert hastighet av og til, men problemet da er han dusten bak som absolutt skal være først i køen. Tror forøvrig at M3´r har en høyere ulykkesfrekvens en Mazda 323.

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at man ikke skal være nødt til å manøvrere unna egentlig... det heter seg det at man skal klare å stoppe på den strekningen som man har god oversikt over. Dette medfører redusert hastighet av og til, men problemet da er han dusten bak som absolutt skal være først i køen. Tror forøvrig at M3´r har en høyere ulykkesfrekvens en Mazda 323.

 

Ulykkesfrekvensen stemmer nok helt sikkert.

Tror ikke jeg kjenner mange utenom bestemor som alltid avpasser farten slik at man kan stoppe hvis det oppstår noe uventet.

Vet i allefall med meg selv,at jeg holder litt for mye fart bestandig.

Ikke det at jeg er noen trafikkbølle, men har en brukbar gjennomsnittshastighet.

Er vel også en del idioter som driver med litt hasardiøs kjøring.

Jeg husker en gang jeg kjørte i kø nedover gudbrandsdalen midt i fellesferien, da kom det en motorsykkel(R sykkel) og kjørte forbi selv om det kom møtende biler hele tida.

Han var borti speilet mitt med skuldra og knuste det, og jeg så han ikke før han var passert.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår