high octane Skrevet Februar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2006 Mener å ha sett dette emnet diskutert på forumet før. Konklusjonen på forrige diskusjon var at: Kjører man med en stor bil og koliderer med en mindre bil,vil den lille bilen ta støyten. Koliderer man med en stor bil i mot noe annet som ikke er bil er det verre med en stor bil, enn med en mindre en. En hummer er vel noe av det verste man kan kolidere med en fjellvegg med,for man får da store indre skader,som kan være farligere enn ytre skader. I en stor bil vil man få massive indre skader hvis man fronter en mindre bil,mens personen i den mindre bilen får ytre skader. I en kolisjon med en elg,så ville jeg heller sittet i en hummer h2 enn en TOYOTA yaris. Siter proud mebmer of FosenRacingTeam Mercedes 190E 1987(rånebil) volvo V70 TDI. 2000(bruksbil) volvo 245GLT. 1989(herjevogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turboalfa Skrevet Februar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2006 Fullstendig enig med deg. Men nå var det ikke jeg som dro Tahoen inn i denne diskusjonen. Jeg bare tilfeldig vis kjører en. Og i jobb sammenheng er det ikke bare å kjøre en småbil. Kan ikke be en sjafør av en semi kjøpe seg en Micra pga at han må tenke på andre og slutte og være egoistisk.Og til turboalfa. Det er masse faktorer som spiller inn som f.eks vekt på de respektive kjøretøy, friksjon, retningen, støtabsorberingen i de respektive kjøretøy. Ja det er helt korekt. Men tilbake til det jeg skrev: Rettningen er head on. Vekten er størst på Chevy'n Med alt det stålet og V8'ern i fronten på Tahoen er jeg rimelig sikker på at den har minst støtabsorbering. Friksjon er det umulig å uttale seg om for meg her og nå. Så ja jeg kjenner til faktorene og det var på bakgrund av disse jeg kom med min uttalelse. Enig, enig, enig... i mye av det du skriver, men jeg ville fortsatt kjørt den bilen som har best støtabsorbering. Av den enkle grunn at der veier jeg minst. Siter Alfa Romeo 75 1,8 turbo Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli Volvo 740GL herregårdsvogn Originaledition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet Februar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2006 Ta lappen fra 50% av de som sitter på bilforumet..... Og de som spør om teorigreier i Offtopic får kjøreforbud... enklest: Selge billige sikre biler + bedre veistandard + mer penger til onkel blå. (Som igjen fører til første setning :P ) Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
high octane Skrevet Februar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2006 Ta lappen fra 50% av de som sitter på bilforumet..... Og de som spør om teorigreier i Offtopic får kjøreforbud... enklest: Selge billige sikre biler + bedre veistandard + mer penger til onkel blå. (Som igjen fører til første setning :P ) Hvorfor i hellvete ønsker du lappen av 50% av alle på bilforumet? Er folk her mye værre sjåfører enn alle andre? Noe galt med å diskutere teoriprøven? Tosk!!! :fingers: Siter proud mebmer of FosenRacingTeam Mercedes 190E 1987(rånebil) volvo V70 TDI. 2000(bruksbil) volvo 245GLT. 1989(herjevogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet Februar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2006 Jaja. ta deg en banan. du skjønner kanskje ikke ironi på denne tiden av døgnet. Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Februar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2006 Fullstendig enig med deg. Men nå var det ikke jeg som dro Tahoen inn i denne diskusjonen. Jeg bare tilfeldig vis kjører en. Og i jobb sammenheng er det ikke bare å kjøre en småbil. Kan ikke be en sjafør av en semi kjøpe seg en Micra pga at han må tenke på andre og slutte og være egoistisk. HVORFOR i alle dager kan man ikke be en semi-sjåfør å kjøpe seg en Micra og være mindre egoistisk? Jeg nekter å ende opp som en boks Spaghetti Rimini bare fordi en trailersjåfør føler tissen hans krymper i en bil som veier under 3 tonn! Jeg sier ikke at jeg fordømmer alle som kjører store, tunge biler. I mange sammenhenger er det faktisk nødvendig med en bil som har stor lastekapasitet og/eller høy trekkevne. Og da kan man IKKE komme fjasende i en Matiz ;) De jeg vil til livs er de som kjøper seg store, tunge biler uten å ha noe som helst behov for det. Og som gjerne tenker at de er tryggere i en stor bil enn i en liten. Det er mulig de ER tryggere i en stor bil, men de gjør veiene til en dødsfelle for svært mange andre! Trenger man virkelig f.eks. en BMW X5 eller en Hummer H2 for å kjøre frem og tilbake til kontoret? Nei, definitivt ikke. En penisoperasjon er langt billigere, og vil antakeligvis gi deg det du EGENTLIG er ute etter. Trenger du en bil å kjøre frem og tilbake til hytta med har du råd til å leie en når du trenger en, selv etter penisoperasjonen :D EDIT: som de fleste sikkert har fått med seg, er penisoperasjoner en meget risky affære, som oftest med meget uheldig utfall (til tross for hva spam-mailene du får prøver å overbevise deg om). Sannsynligvis vil Lille Hjelper ende opp med å se ut som en desimeter overstekt brun krympeplast. Men det ser du jaggu ut som bak rattet på en Hummer H2 også ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Februar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2006 PS: jeg prøvde å ringe Statistisk Sentralbyrå i dag for å høre om de sitter på noe statistikk over hva som er (f.eks.) de 5. hyppigste årsakene til trafikkulykker (personbiler, ettersom det er denne gruppen som er den mest representerte på ulykkesstatistikkene), men de aktuelle personene var ikke tilstede akkurat da. Skal prøve å ringe igjen i morgen. Dersom man faktisk får oversikten over hva ulykkene skyldes vil det som nevnt også være lettere å angripe problemet :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
high octane Skrevet Februar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2006 En kammerat av meg som er bilmekanikker sa i helga: "Det dummeste jeg ser,er folk som kjører til jobb med matpakka i en svær van" Han mener store amerikanske(negerbusser) biler er veldig unødvindige og direkte trafikkfarlige. De smadrer andre biler. Jeg er enig i at hummer h2 er noe svineri. Stor tung bil som ser ut som en kryssning mellom en container og traktor, med stor bensinmotor, automatgir og 4x4 Dyre å reparere er de også, ikke går det an å kjøre dem i terrenget heller. Hummer h2 er bare en egoistisk statusvogn. Siter proud mebmer of FosenRacingTeam Mercedes 190E 1987(rånebil) volvo V70 TDI. 2000(bruksbil) volvo 245GLT. 1989(herjevogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Februar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2006 Hvor har du det fra at H2 er dyrt å reparere? Er det egentlig noen som kan komme med statestikk på at desse store amerikanere er spesielt utsatt for ulykker? De som har tatt lappen etter gamleordninga der man fikk kjøre liten lastebil uten utvidet lapp, er i dag over 30 år gamle, minst, ergo er det gjerne litt mer erfarne sjåfører som kjører desse bilene. Er caravelle, Vito osv noe bedre? Og er det i det hele tatt et problem i Norge at desse større bilene ferdes på veiene? Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pals Skrevet Februar 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2006 PS: jeg prøvde å ringe Statistisk Sentralbyrå i dag for å høre om de sitter på noe statistikk over hva som er (f.eks.) de 5. hyppigste årsakene til trafikkulykker (personbiler, ettersom det er denne gruppen som er den mest representerte på ulykkesstatistikkene), men de aktuelle personene var ikke tilstede akkurat da. Skal prøve å ringe igjen i morgen. Dersom man faktisk får oversikten over hva ulykkene skyldes vil det som nevnt også være lettere å angripe problemet :) Var inne på ssb og søkte, men det var lite om årsaker. Bare konsekvenser. Siter Volvo 444ES -53, MB C180-00 MB SLK200K-09 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terminator Skrevet Februar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2006 Det er ikke tilfellet. Airbags, sidegardiner, automatisk beltestramming/opretting av sete, bjelker i dører, mer igjennomtenkte deformasjonssoner, sterkere couper, antiskrens, ABS blabla, er høyst innvirkende faktorer. Hvis du kjører personbilen din, uansett hvor svær og trygg den er, rett i fronten på en lastebil, så får kroppen en retardasjon (fra 60 km/t til 0 km/t på 0,2 sek e.l.) som gjør at indre organer antageligvis ødelegges selv om bilen har masse sikkerhetsutstyr. En panserlengdes deformasjon hjelper mye hvis det du treffer står stille, men en lastebil i mot tror jeg gir svært dårlig odds. Siter Vennlig hilsen RK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kong-Erik J Skrevet Februar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2006 HVORFOR i alle dager kan man ikke be en semi-sjåfør å kjøpe seg en Micra og være mindre egoistisk? Jeg nekter å ende opp som en boks Spaghetti Rimini bare fordi en trailersjåfør føler tissen hans krymper i en bil som veier under 3 tonn! Er du tett eller? Hvordan i heite skal du få mat på borde, posten din, bensin på bilen, olje til fyring, deler til bilen din, møblene i huset ditt hvis du mener at alle som kjører semi skal kjøpe seg en Micra? Disse bilene holder faktisk landet i gang og uten de ville du ikke hatt mulighet til å leve livet du lever. Det har ingen ting med penis størelse å gjøre men hvordan man faktisk får fraktet varer rundt om i landet/verden. Den Uttalelsen tror jeg må være den dumeste jeg noen gang har lest her inne. Siter Hvem er best og hvorfor er jeg det? Men hva faen er din unnskyldning? I stallen pr dags dato 2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terminator Skrevet Februar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2006 Misforsto ikke, bare skrev for å få igang en liten diskusjon... FOR jeg tror ikke at dette med total kollisjonshastighet og negativ akselerasjon stemmer helt... Er ikke fysikkprof. men dette er nok ikke tilfelle. Det er masse faktorer som spiller inn som f.eks vekt på de respektive kjøretøy, friksjon, retningen, støtabsorberingen i de respektive kjøretøy. Hadde du snakket om leopard stridsvogn, så ville jeg vært enig. Garantert. Laguna eller Alfa´s nye vidunder; 159 er nok bilene jeg ønsker å befinne meg i om uhellet skulle være ute.. Det er rimelig klart at din egen bils masse/vekt har mye å si for hvordan det går i en kollisjon. Se på alle dødsulykkene mellom små lastebiler (type 4-5 tonn) og personbiler (1-1,5 tonn). Personbilen er knapt gjenkjennelig etter en kollisjon mens lastebilen "bare" får fronten pressa kraftig inn. Siter Vennlig hilsen RK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kong-Erik J Skrevet Februar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2006 En kammerat av meg som er bilmekanikker sa i helga: "Det dummeste jeg ser,er folk som kjører til jobb med matpakka i en svær van"Han mener store amerikanske(negerbusser) biler er veldig unødvindige og direkte trafikkfarlige. De smadrer andre biler. Jeg er enig i at hummer h2 er noe svineri. Stor tung bil som ser ut som en kryssning mellom en container og traktor, med stor bensinmotor, automatgir og 4x4 Dyre å reparere er de også, ikke går det an å kjøre dem i terrenget heller. Hummer h2 er bare en egoistisk statusvogn. Der er jeg helt enig. Hvorfor kjøre stor bil når man ikke har behov? Men det som er problemet er at det faktis er en del ute på norske veier som er avhengig av disse bilene og ikke kunne utført jobben sin uten. Siter Hvem er best og hvorfor er jeg det? Men hva faen er din unnskyldning? I stallen pr dags dato 2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terminator Skrevet Februar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2006 Enig, enig, enig... i mye av det du skriver, men jeg ville fortsatt kjørt den bilen som har best støtabsorbering. Av den enkle grunn at der veier jeg minst. Så hvis du fikk velge å sitte i en 10 tonns lastebil hvor du sitter 1m fra fronten eller en 2 tonns Merce S-klasse hvor du sitter 1,5 m fra fronten i en koolisjon så velger du Mercen? Jaja... ;) Da er det noe med bevegelsesenergi og opptak av denne som overses i såfall... Siter Vennlig hilsen RK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg