Gå til innhold

Hvordan hindre dødsulykkene?

Ranger emnet


pals

Anbefalte innlegg

Så hvis du fikk velge å sitte i en 10 tonns lastebil hvor du sitter 1m fra fronten eller en 2 tonns Merce S-klasse hvor du sitter 1,5 m fra fronten i en koolisjon så velger du Mercen? Jaja... ;)

 

Da er det noe med bevegelsesenergi og opptak av denne som overses i såfall...

 

 

Har ikke nevnt noe med 10tonns lastebil noen plass jeg... Skjønner ikke hvor du har dette fra! Det eneste jeg har skrevet er at jeg ønsker å være i det kjøretøyet som har best støtabsorbering. Da vil min retardasjon ha minst antall g, og ha størst mulighet til å unngå indre skader samt hodeskade. Vil heller ofre en arm eller fot fremfor hodeskader/utlagt tarm.

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er du tett eller? Hvordan i heite skal du få mat på borde, posten din, bensin på bilen, olje til fyring, deler til bilen din, møblene i huset ditt hvis du mener at alle som kjører semi skal kjøpe seg en Micra? Disse bilene holder faktisk landet i gang og uten de ville du ikke hatt mulighet til å leve livet du lever.

Det har ingen ting med penis størelse å gjøre men hvordan man faktisk får fraktet varer rundt om i landet/verden. Den Uttalelsen tror jeg må være den dumeste jeg noen gang har lest her inne.

 

Beklager, jeg har misforstått deg.Jeg trodde nemlig du mente at men ikke kunne be en semi-sjåfør om å kjøre Micra når han ikke var på jobb. Noe som igjen har ført til at du naturlig nok har misforstått meg. Det vil også få resten av posten min til å virke mer logisk:

 

Jeg sier ikke at jeg fordømmer alle som kjører store, tunge biler. I mange sammenhenger er det faktisk nødvendig med en bil som har stor lastekapasitet og/eller høy trekkevne. Og da kan man IKKE komme fjasende i en Matiz

 

De jeg vil til livs er de som kjøper seg store, tunge biler uten å ha noe som helst behov for det. Og som gjerne tenker at de er tryggere i en stor bil enn i en liten. Det er mulig de ER tryggere i en stor bil, men de gjør veiene til en dødsfelle for svært mange andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke nevnt noe med 10tonns lastebil noen plass jeg... Skjønner ikke hvor du har dette fra! Det eneste jeg har skrevet er at jeg ønsker å være i det kjøretøyet som har best støtabsorbering. Da vil min retardasjon ha minst antall g, og ha størst mulighet til å unngå indre skader samt hodeskade. Vil heller ofre en arm eller fot fremfor hodeskader/utlagt tarm.

 

Og best støtabsorbsjon og følgende lavest retardasjon vil du, generelt, ha i den bilen med høyest vekt. Derfor er det fordel å ha tung bil (suv, lastebil etc) og treffe en lettere bil, som nevnt av flere tidligere ;)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og best støtabsorbsjon og følgende lavest retardasjon vil du, generelt, ha i den bilen med høyest vekt. Derfor er det fordel å ha tung bil (suv, lastebil etc) og treffe en lettere bil, som nevnt av flere tidligere ;)

 

Vekt og evnen til å ta opp bevegelsesenergi har INGEN sammenheng!! Hvis du tror det har liten eller ingen kunnskap om hva du snakker om....

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg har misforstått deg.Jeg trodde nemlig du mente at men ikke kunne be en semi-sjåfør om å kjøre Micra når han ikke var på jobb. Noe som igjen har ført til at du naturlig nok har misforstått meg. Det vil også få resten av posten min til å virke mer logisk:

He he. Ja da er jeg mere med aneglsmili

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjører personbilen din, uansett hvor svær og trygg den er, rett i fronten på en lastebil, så får kroppen en retardasjon (fra 60 km/t til 0 km/t på 0,2 sek e.l.) som gjør at indre organer antageligvis ødelegges selv om bilen har masse sikkerhetsutstyr. En panserlengdes deformasjon hjelper mye hvis det du treffer står stille, men en lastebil i mot tror jeg gir svært dårlig odds.

 

Hvorfor var det da en som overlevde, og ble lagt in med mindre skader (i ansikt).

Forøvrig skal det nemnes at lastebilen hadde slakket ned og lagt seg helt ut i grøfta.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt og evnen til å ta opp bevegelsesenergi har INGEN sammenheng!! Hvis du tror det har liten eller ingen kunnskap om hva du snakker om....

 

Nei men bilen med høyest vekt i en kollisjon vil gjøre at den andre bilen får høyere retaradasjon med medfølgende større personskade! Det jeg har prøvd å si hele tiden!! Vanskelig dette tydeligvis... :crazysant

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at hummer h2 er noe svineri.

Stor tung bil som ser ut som en kryssning mellom en container og traktor, med stor bensinmotor, automatgir og 4x4

Dyre å reparere er de også, ikke går det an å kjøre dem i terrenget heller.

Hummer h2 er bare en egoistisk statusvogn.

H2 duger ikke!!!

Trakk opp en H2 som hadde kjørt seg fast med høyre forhjul (ca. 1 meter nedi snøen) og bare stod å spant (Litt av en "offroader").

Den veier vel 2400 kg eller noe... Suzukien veier 860 kg og er 60 cm. smalere!!!

 

Skal anskaffe meg et merke i frontruta der det stor "H2 Recovery Vehicle" :D

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt mer bilder av vrak, skremmende historier, mange dør pga. mangel på bruk av belte, fyllekjøring, og at de kjører unødvendig fort/tar unødvendige sjangser. Før var jeg typen som trodde jeg skulle være så råå når jeg fikk lappen, kjøre fletta av alle. Etter å ha sett bilder av vrak med folk som ikke overlevde, a la http://www.car-accidents.com, har jeg skjerpet meg betydelig!

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror mangen ferske sjofører ikke klarer å "kjøre etter forholda" si du er kjent på en vei å pleier å ligge i 100, en dag er det klunk is ute å du senker farten til 80.. du har jevelig stor sjans for å ryke ut selv om du har senka farten med 20.. burde vert lettere å fått testa sin egen bil på glattkjørings baner etc.

89 MB 190E

x: Opel Astra.

x: sierra

x: 5x MB 190E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H2 duger ikke!!!

Trakk opp en H2 som hadde kjørt seg fast med høyre forhjul (ca. 1 meter nedi snøen) og bare stod å spant (Litt av en "offroader").

Den veier vel 2400 kg eller noe... Suzukien veier 860 kg og er 60 cm. smalere!!!

 

Skal anskaffe meg et merke i frontruta der det stor "H2 Recovery Vehicle" :D

 

Hahaha..!!

knall.

"h2 recovery vehicle" :mat

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en av mine beste biloplevelser i helga.(trafikkfarlig though)

En veninne av meg hadde netopp fått lappen og vi råna rundt i mercedesen min,det var forsåvidt greit det.

Senere på kvelden ringte det en kar og spurte om vi ville kjøre van.

Vi takket ja og dro og henta vanen.(hun kjørte)

Dette var en partyvan med mye folk og høy musikk og hun var ikke akkurat den mest erfarne sjåføren,men den eneste som var edru.

Vanen tok 8 stk..

Det er litt rart at en som nettop har kjørt opp, bare kan sette seg inn i en så stor bil med så mye folk og mye musikk og bare kjøre?

Dette virket jo ikke helt trygt,men gikk utrolig bra.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror mangen ferske sjofører ikke klarer å "kjøre etter forholda" si du er kjent på en vei å pleier å ligge i 100, en dag er det klunk is ute å du senker farten til 80.. du har jevelig stor sjans for å ryke ut selv om du har senka farten med 20.. burde vert lettere å fått testa sin egen bil på glattkjørings baner etc.

Med den teknologien som finnes i dag, burde det være mulig å ha et overvåkingssystem på de fleste veiene. Ikke for å ta oss, men for å hjelpe oss.

 

Fartsgrensen justeres automatisk ned ved glatt veibane, tåke osv. Å kjøre på fartsgrensa en mørk vinterkveld på nullføre kan være mye farligere enn å ligge i hundeogmye en lys sommerkveld på samme strekka, ikke sant?

 

Jeg stemmer for digitale veiskilt. Som varsler deg om fare når den virkelig er der.

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fartsgrensen justeres automatisk ned ved glatt veibane, tåke osv. Å kjøre på fartsgrensa en mørk vinterkveld på nullføre kan være mye farligere enn å ligge i hundeogmye en lys sommerkveld på samme strekka, ikke sant?

 

Da jeg var i Frankrike i sommer la jeg merke til noe på motorveiene. Først og fremst var det firefelts vei og 130 som fartsgrense ( happyhappy ), men for det andre så var skiltene som viste hva fartsgrensen var annerledes enn våre:

 

Øverst på skiltet var et bilde av en sol, og tallet 130 ved siden av.

Midt på skiltet var det bilde av en regnsky, og tallet 110 eller 100 eller noe ved siden av.

Nederst på skiltet var det bilde av en sky med snøkrystaller rundt, og tallet 80/90 ved siden av.

 

Rett meg hvis jeg tar feil ang. fartsgrensene ift. føret, men dere skjønner poenget.

 

"Justerbare" fartsgrenser blir det jo nesten. Genialt.

Mvh.

Daniel Gjerstad

[ ]1997 Vw Golf 3 1.6

[X]1986 Citroën BX 19 GTI - død (gikk bra..når den gikk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår