Gå til innhold

Hvordan hindre dødsulykkene?

Ranger emnet


pals

Anbefalte innlegg

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Allikevel har du 3 biler, og klarer såvidt å holde en av de i godkjent stand?

 

Det koster skjorta å eie biler vet du.

Ikke det at jeg liker kaste penger i statskassen heller.

Er mye som skal betales.

Akkurat nå er absolutt hele understellet på mercedesen skiftet, med styreledd og bærekuler og stabstag og hele greia skiftet og jeg har helt nye vinterdekk.

Sommerdekkene er det så som så med da.

240`n har jeg utslitte vinterdekk, og sommerdekk som corden stikker ut av.

V70`n har jeg fullstendig utslitte vinterdekk og sommerdekkene kan kjøres noen mil til, corden har ikke kommet ut ennå.

Tror ikke bremmsesne på 240`n fungerer som de skal heller.

Bremsepedalen går helt inn, men har ikke råd til å fikse det.

Skal betale veiavgift for 3 biler og 2 motorsykler i mars.

Pappa betaler heldigvis for 2 biler da.

Blir nesten 10000 det også.

 

Sorry VELDIG OT dette her..!!

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forslag som har blitt foreslått x antall ganger, men som de satans utpulte tilbakestående horeungene som ble rævpult som barn mens de sugde pikken til naboens bikkje å ronka postmannen av noen politikere vi har nekter å høre på: 4-felts vei med adskilte kjørefelt.

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wanna-b: Din venn høres rett og slett ut som en begredelig idiot. :) (No offence)

 

Godt forslag som har blitt foreslått x antall ganger, men som de satans utpulte tilbakestående horeungene som ble rævpult som barn mens de sugde pikken til naboens bikkje å ronka postmannen av noen politikere vi har nekter å høre på: 4-felts vei med adskilte kjørefelt.

Spesielt når det er snakk om tiltak som beviselig sparer liv - BEVISELIG SPARER MENNESKELIV - syns jeg dette er direkte morbid. Ikke bare er det et stort tap for pårørende hver gang noen dør i trafikken. Det er også fordømt dyrt. Kanskje vi kunne tatt to fluer i en smekk, både reddet liv OG spart penger. Selv om vi ikke sparer penger tror jeg det er verdt det..

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Bedre veier. Det hjelper med fire felt og midtdeler, uten tvil. Men det kan vi ikke ha over alt. Tror ikke vi vil betale alle bompengene.. Men at veiene bør oppgraderes for å fjerne fellene - uten tvil.

 

2. Bedre biler. Nyere biler er utstyrt med aktive sikkerhetsdetaljer som ESP, ABS osv. Jeg har selv blitt reddet ut av situasjoner pga ESP-n der jeg ville snurret uten. Hvis ulykken først er ute sitter du mange ganger tryggere i en ny bil. Airbags, gardiner og sikkerhetssoner. Forskjellen er enormt stor.

 

3. Holdninger. Hva aksepterer du fra dine venner? Hvilke holdninger er du med på å støtte opp? Sier du fra? Det er her det er mest å gjøre. Hjelper ikke med gode veier eller bra biler hvis sjåføren er en dust. Da går det til h e l v e t e uansett.

 

Mye bra innspill her. Har lyst til å plage en politiker med noen av dem. Sende mail til samferdselsdepartementet kanskje?

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-Bedre veier

2-Sikrere biler

3-mindre avgifter på biler

4-Bevist gjøring og holdninskapende arbeid

 

Men så er det det da, at ingen ting her i norge skal jo koste noe...

vi er jo ikke villige til og betale noe mere.. det vil si, vi er villige til og betale vis vi ser faktiske resultater av det vi betaler inn. Se på inntektene fra fotoboksene f.eks. så man kan si at punkt 1 og 3 skjærer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Bedre veier. Det hjelper med fire felt og midtdeler, uten tvil. Men det kan vi ikke ha over alt. Tror ikke vi vil betale alle bompengene.. Men at veiene bør oppgraderes for å fjerne fellene - uten tvil.

 

2. Bedre biler. Nyere biler er utstyrt med aktive sikkerhetsdetaljer som ESP, ABS osv. Jeg har selv blitt reddet ut av situasjoner pga ESP-n der jeg ville snurret uten. Hvis ulykken først er ute sitter du mange ganger tryggere i en ny bil. Airbags, gardiner og sikkerhetssoner. Forskjellen er enormt stor.

 

3. Holdninger. Hva aksepterer du fra dine venner? Hvilke holdninger er du med på å støtte opp? Sier du fra? Det er her det er mest å gjøre. Hjelper ikke med gode veier eller bra biler hvis sjåføren er en dust. Da går det til h e l v e t e uansett.

 

Mye bra innspill her. Har lyst til å plage en politiker med noen av dem. Sende mail til samferdselsdepartementet kanskje?

 

Det som dreper er front-mot-front kollisjonene.... Et godt eksempel er jo strekningen Trondheim-Orkanger der det nettopp er bygga ny E39... her ble det diskutert lenge om det skulle bygges midtdeler, men det ble nedstemt. Resultatet? To døde på 9 måneder! Begge hadde vært i live i dag om midtdeleren hadde vært der!

 

Tips:Bygg midtdeler der det går an! Det er uansett en god start! Hadde man brukt alle pengene som har gått med på dødsulykker fra Trondheim til Oslo de siste 25 årene hadde vi for svarte hadd midtdeler på hele strekningen! DET er sykt det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjedde det igjen. Fire unge mennesker denne gangen.

ganske tragiskt det som sjedde :( var en som overlevde og han hadde belte på seg..men tror han satt på den andre siden av smellen og det har jo mye å si..

tror faktisk viss de hadde hatt ESP så ville de ha blitt berget, i å med att de fikk sleng på bilen å kom i motsatt kjørefelt..

har selv vert med i en trafikk ulykke der vi kjørte baki en lastebil i 70.

den bilen vi kjørte hadde eieren hatt neddi et lodd laget av stål i bagasjerommet for å få bilen tyngre bak, da vi kresjet brøt loddet seg gjennom seteryggen bak og slo sunn feste på førerstolen.. bare flaks att vi ikke hadde noen baki..så det er ikke lurt ha ha tunge løse ting i bilen.

mener att nye biler er med å redde liv siden de er utstyrt me all den elektronikken og hadde vi hatt midtdeler på vegen så hadde det også vert med på å reddet mye liv..

83 BMW E28 528

86 Volkswagen Caravelle coach

45 Willys Jeep

http://www.sviddgummi.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når slikt skjer går det inn på meg uansett hvor i landet det skjer. 4 ungdommer med fremtiden føre seg, plutslig revet bort. Helt jævlig for innblandet trailersjåfør og familie. Ikke det minste forvarsel.

 

Det var ikke mistanke om stor fart i denne ulykken. Det er kan vere en ganske trasig strekning. Smalt, svingete og my tungtrafikk. Golfen skulle visst ha fått flere sladder ut av svingen, og det såg et øyblikk ut som den skulle gå klar traileren, men den gang ei.

 

Jeg er vel også ganske sikker på at om dette hadde verdt en mer moderne bil med sikkerhetsutstyr, kunne utfallet vert mindre tragisk. Denne golfen har jo vel trossalt bare belter som sikkerhetsutstyr.

 

Kjører jo rundt i 25 år gammel liten bil selv, og er vel rimelig ferdig om jeg kommer utfor noe alvorlig tenker jeg.

 

Jeg er redd for at den nye omleggingen av avgiftssystemet ikke kommer til å fremme sikre biler nok, da sikkerhetsutstyr koster penger og veier kg.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdom vil bestandig kræsje, sånn er det bare. I løpet av de første årene som bilist tester så og si alle ut grensene for hva de (og bilen) kan klare. Har det da noe å si om bilen har ABS/ESP/etc? Vil bare ikke da grensene flytte seg litt oppover?

 

Grunnen til at nye biler er mindre kollisjonspreget i dag er fordi det er hovedsakelig erfarne bilister og folk som har lagt av seg "ungdoms-kjøringa" som kjøper nyere biler. Det kludrer nok til statestikken noe. Det er vel ganske mulig at statestikken har jevnet seg noe ut om ungdommene også hadde kjørt nybiler.

 

Så jeg tror kanskje ikke nyere biler vil forhindre så mange av ulykkene, det er vel i bunn og grunn det jeg sier. Men om det bare hadde forhindret EN, om dette hadde gått bra bare en gang, så hadde det kanskje reddet fire ungdommer fra det som skjedde. I tillegg vil alt av sikkerhetsmessig utstyr hjelpe når først ulykken er ute. Skadefordeling og en hel haug airbagger vil hjelpe godt på i utforkjøringer osv.

 

Men vi får se da, er jo tross alt norske politikere som skal bestemme dette. Har null, niks og ingen tiltro til den gjengen lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kunne jo begynt med å senke avgifene på biler istedet for å sette opp nye fotobokser.

 

Det er idioti at de som er ferske i trafikken skal bli tvunget til å kjøre gamle farlige biler uten airbag, abs bremser og annen "luksus" fordi dem ikke har råd til å kjøpe en ny trygg bil.

 

 

Vel, er ikke alle som kjører gammal bil fordi de ikke har råd, jeg for min del kjører gammelt fordi jeg ikke liker nye biler. sombrero

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår