Gå til innhold

Gåen dynamo?

Ranger emnet

spookie

Anbefalte innlegg

De siste dagene har golfen min (85 1,6) ikke hatt det bra. Det begynte med en morgen hvor jeg kjørte til jobben og plutselig skrur stereon seg av, så begynte bensinmåleren å stupe og oljelampa å lyse. Heldigvis kom jeg meg inn på en bensinstasjon i siste liten. Etter ca. 30 min fikk jeg start på bilen igjen, tok en runde i en rundkjøring og det samme skjedde igjen. Etter dette fikk jeg ikke start på den igjen. Etter dette byttet jeg batteri og jordingskabel. Bilen gikk greit dagen etterpå med nytt batteri. Men idag skjedde det samme og bilen døde i fart. Regner med at det er dynamoen som har tatt kvelden, kan det være noe annet?

Noen som vet om Bosh universal dynamoen fra Biltema passer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koster bare litt under 200 lappen

Stemmer det. liten svart sak midt bak på dynamoen festet med to små skruer. Dette er en spenningsregulator men integrert børsteholder, og koster som trebor87 sier, rundt 2-300 kr.

For sikkerhets skyld kan du måle ladespenningen... Da både før og etter.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kostet 180,- på bjarne røseth (vw forhandler i molde) vet ikke om det er forsjellige typer jeg? min var i hvertfall 15V.. den som sto på min var 14,8V

15V ? Det burde holde det ja. Det er faktisk så høy ladespenning at du ikke kan bruke gelèbatteri i bilen din!

Jeg bruker 14,5V på mine biler.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15V ? Det burde holde det ja. Det er faktisk så høy ladespenning at du ikke kan bruke gelèbatteri i bilen din!

Jeg bruker 14,5V på mine biler.

litt off topic, men hvor mye tåler de batteriene da? lurer på å kjøpe meg nytt snart.. noe annet som ikke tåler det? ble gode lys etter at jeg skiftet værtfall

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt*

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har problemmer med det elektriske i min Golf også..

*Batteriet vil ikke lade, dvs, jeg klarer å lade det med ekstern batterilader, men ikke med bilen. Men jeg har ladespenning ca 14V

*Jeg skiftet spenningsregulatoreren, med en annen jeg fant på knoksen. Da falt spenningen (ladespenningen til 7V!!!)

Når jeg setter inn batteriet nyoppladet, kan jeg starte bilen fint.. Men når batteriet går tomt, stopper bilen, og nekter å starte til jeg har ladet det opp med en eksternlader.

Håper det ikke gjorde noe at jeg stjal tråden litt.. :( Sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt off topic, men hvor mye tåler de batteriene da? lurer på å kjøpe meg nytt snart.. noe annet som ikke tåler det? ble gode lys etter at jeg skiftet værtfall

Gelèbatterier maks 14,4V kontinuerlig (bl.a. Exide Maxima) og 14,7V kortvarig.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har problemmer med det elektriske i min Golf også..

*Batteriet vil ikke lade, dvs, jeg klarer å lade det med ekstern batterilader, men ikke med bilen. Men jeg har ladespenning ca 14V

*Jeg skiftet spenningsregulatoreren, med en annen jeg fant på knoksen. Da falt spenningen (ladespenningen til 7V!!!)

Når jeg setter inn batteriet nyoppladet, kan jeg starte bilen fint.. Men når batteriet går tomt, stopper bilen, og nekter å starte til jeg har ladet det opp med en eksternlader.

Håper det ikke gjorde noe at jeg stjal tråden litt.. :( Sorry

Noen som vet? Jeg begynner å bli rimelig frustrert :rockets Ingenting skal fungere i den bilen angry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet? Jeg begynner å bli rimelig frustrert :rockets Ingenting skal fungere i den bilen angry

en kompis hadde nesten samme problemet med en russebil.. trur det var dårlig kontakt på - polen på batteriet eller noe slikt..

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader jo ikke å pusse kontaktene.. løsne på kablene og pusse flatene på skoene samt batteripolen.. sett den inn med litt fett før du monterer igjen.

Jeg har ikke hatt dynamoer hvor det står så høyt som 14,5 og 15v på spenningsregulatoren..!! :wonder

Har hatt 14,2 og har 14v nå på en 90A passat dynamo.. =)

Lader jo like herlig på litt over 14 da..

Var slitespora på kullene skeive?? hvis det er tilfellet og kommutatoren (den børstene sklir på) er skeivslitt kan det hende du ikke får full kontakt med den nye spenningsregulatoren.

jeg dreide ned min, for å være på den sikre siden.

Har en dynamo liggende om du vil kjøpe den.. ny overhalt og lakkert hvis du ikke får det til med dynamoen din...55A da men.. om du ikke har no gampeanlegg så holder den til sitt. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader jo ikke å pusse kontaktene.. løsne på kablene og pusse flatene på skoene samt batteripolen.. sett den inn med litt fett før du monterer igjen.

Jeg har ikke hatt dynamoer hvor det står så høyt som 14,5 og 15v på spenningsregulatoren..!! :wonder

Har hatt 14,2 og har 14v nå på en 90A passat dynamo.. =)

Lader jo like herlig på litt over 14 da..

Var slitespora på kullene skeive?? hvis det er tilfellet og kommutatoren (den børstene sklir på) er skeivslitt kan det hende du ikke får full kontakt med den nye spenningsregulatoren.

jeg dreide ned min, for å være på den sikre siden.

Har en dynamo liggende om du vil kjøpe den.. ny overhalt og lakkert hvis du ikke får det til med dynamoen din...55A da men.. om du ikke har no gampeanlegg så holder den til sitt. =)

passet passat dynamoen rett over? har en 90A fra passat liggende,men det ser ut som festene er speilvent og at akslingen som reimen er på stikker litt lengere ut.. sto på en 93 mod 1,8

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider