Gå til innhold

Da har jeg også prøvd Honda Civic Sport


Dawg Dee-Lux

Anbefalte innlegg

Jeg lar utseendet være i fred, da dette er en sak opp til enhver å vurdere. Det som derimot er spennende med Civic, er utsyrsnivået på Elegance utgaven, med bl.a. Xenon, Navi og Bluetooth ser prisen på 292.000,- u/vinterhjul unektelig fristende ut.

 

Jeg prøvekjørte 1,8L Sport-utgaven, som stort sett er helt lik Elegance, men som i all hovedsak mangler Navi og Xenon. Jeg fant sittestilligen veldig fort, og pedalsettet er helt perfekt posisjonert både med hensyn til høyde, avstand mellom pedalene og dybdeforskjell, her kan man bruke heel-n-toe uten problemer, og ECU'en tillater også denne aktiviteten.

 

For meg, som liker rattet litt høyt kom rattstammen akkurat over speedometeret, litt irriterende, men ikke mere enn at å justere ned rattet litt lot seg kunne venne til hvis nødvendig. Avstanden til gulvet var litt pussig (selv med rattet høyt oppe), hvis jeg trekte til meg føttene gikk kneet rett opp i rattet, litt uvant, og veldig sportsbil-aktig.

 

Girskiftet gir også god følelse, og med 6-trinns kasse kan man ligge i 100 med bare 2600rpm, noe som er svært behagelig på motorveien, cruisecontrol er også standard, noe som lover en behagelig langtur opplevelse. Jeg hadde derimot en tendens til å "lete" etter 4. ved nedskift, men jeg ser ikke helt problemet da man etter alt å dømme lærer seg girkassa å kjenne etterhvert.

 

Seter, og løsningen med å kunne løfte sitteputen bak står også til meget høy karakter. Sittekomforten foran er meget bra, selv om den lave sittestillingen står i kontrast til bilens "høye" framtoning.

 

Når det gjelder kjørekomforten på motorveien kan jeg slå fast med en gang, at til tross for at dette er en meget kompetent og plantet bil, så er den en anelse mere nervøs og "direkte" sammenlignet med Golfen, i 100km/t slapper man ikke av på samme måte, og er veien sporete må man følge litt mere med. Vektingen av styringen er nok mere ungdommelig satt opp ift. Golfen. Lite vekt over forhjulene derimot gjør den ganske behagelig å ratte i lav fart. Men på vaskebrett blir Sport-utgaven litt bråkete, og også jeg opplever opphenget bak som slamrete på dårlig føre.

 

Motoren gjør jobben bra, og jeg opplevde den ikke som svak på noen måte, faktisk lot den seg fint kjøre på lave turtall, selv om den ikke var glad i å kjøres fra bunn i 2. ut av kryss og lign. Faktisk opplevde jeg den som kjedeligst i 2. med en gang man var oppe i fart var det stort sett bare fryd og gammen. En ting jeg ikke venner meg til på endel bensinmotorer er den såkalte kenguru-effekten, av frykt for at bilen skal oppfattes som dau så forsøker man ikke å sjalte ut brå av/på gassen bevegelser i lav fart, dette gir lett en ubehagelig kjøreopplevelse, fortrinnsvis for de som sitter på. Med bare 5700km så lot jeg være å jage motoren på turtall, dette er ikke min kjørestil uansett og jeg foretrekker motorer som lar seg kjøre også på lave turtall 90% av tida, dette klarer denne motoren helt utmerket selv om den i visse tilfeller oppleves som litt kjedelig og lite responsiv (les ut av kryss fra bunn i 2.).

 

Støynivået viser seg også å være svært lavt både fra motor, og vei, behagelig også at det ikke kommer noe drivverksstøy fra girkassa, noe som jeg opplever at Toyta ikke klarer å fjerne på flere av modellene sine. I tuneller skjemmes bilen desverre av endel støy fra taket, jeg måtte sjekke at ikke vinduene bak var åpne, for dette var en skikkelig av/på opplevelse å kjøre inn og ut av tunneler fortonte seg som - stille, så støy, så stille igjen.

 

Ett lite ekstrapoeng må jeg ta, dere vet sikkert hvordan plast tiltrekker seg støv og urenheter i biler, sjekk oppunder solskjermen hvis i tvil? Hvis man skal holde plastikken foran speedometeret pen kommer man nok etterhvert overfor ett dilemma, enten må man sitte å se denne hinnen med skit i solskinnet, ellers må man vaske av plasten, det jeg frykter da er at hele plastfronten fort blir full av riper. For mange er dette helt irrelevant, men for meg er sånne ting også med i vurderingen av helheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår