Gå til innhold

Yngwieee: Opel Ascona 2.0i GT - Opel Ascona Extreme Makeover 2006

Ranger emnet


yngwieee

Anbefalte innlegg

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bakplata er vel ikke en bærende del av karosseriet? Tenker på å bare slipe vekk rust, lappe over med en tynn plate (sveise på) og sparkle. Det blir uansett ikke synlig når bilen er ferdig stylet.

 

Alternativt har jeg kanskje en delebil (har ikke snakket med eieren enda), men vet ikke hvordan bakplata ser ut på den. Der har jeg forresten frontrute og frontplate også. Så slipper jeg muligens å lappe noe særlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på statoil og kjøpte grunningslakk med rustbeskyttelse i dag. Fikk også tak i vaskemiddel i interiøret. :)

 

Planen er som følger (tar kun overflaterusten. Tør ikke å begynne og sveise på låven):

1. pusse ned med grovt sandpapir og stålbørste

2. vaske med whitespirit

3. lakke 2 lag med grunningslakk

 

Får se om det er tid til å vaske interiøret, men tviler på det. Har en mistanke om at dette kommer til å ta smertelig lang TID. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta av de plastdekslene som ligger under kanalene. skal love deg at du vil finne mere rust der! hadde en slik bil engang, bare i sedan utgave

Kjør hardt , kjør stil

 

- `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD

x `90 Passat stv. GT G60 syncro

x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor

x `88 Opel Ascona C. 1,6s

x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en titt på kanalene. Så egentlig ok ut (mye overflaterust), BORTSETT fra under venstre bakdør. Omtrent hele området var et rustkrater. Grunnen til at det har blitt slik, er at plastdekselet som skal være under venstre fordør var borte, og dermed har 100000 liter vann hatt fri tilgang inn i rusthelvette. :(

 

Men nok om det! Trenger tips til hvordan jeg skal løse dette problemet. :) Hvordan skal jeg gjøre dette?

- Det er vel ikke akkurat holdbart med tanke på lovverket å bare pusse ned rusten å sveise på en plate?

- Jeg må kanskje kjøpe/få tak i en ny kanal? Så på veng.no, og der var prisen 334,- eks. mva.

 

 

EDIT:

 

Søkte litt, og fant dette (skrevet av "pals"):

 

Du bør først finne ut hvor stor skaden egentlig er. Stiller meg litt tvilende til at kanalen skal være fin ellers når den har et hull. Oftest ser du bare 10% av rusta. Men hvis du er heldig, er det en begrenset skade.

 

Finn ut hvor mye som må fjernes. Alt som er angrepet av gravrust pluss noen cm utenfor. Så tilpasser du en platebit som tilsvarer området du skal skifte ut. Merk rundt, og kapp etter streken. Vinkelsliper er enklest. Slip kantene ned til bart stål ca 1 cm rundt hele sveisefuga. Viktig at det er rent og tørt der du skal sveise. Bruk gjerne en kraftig magnet for å holde platebiten på plass i hullet mens du punkter den fast. Vær nøye med skjøten, og ta deg god tid med tilpassingen. Punkt godt og tett med ca 1 cm mellomrom. Helsveis skjøten, og slip ned til slutt. Deretter er det bare å rustbeskytte, sparkle og lakke. (se lakkdelen på forumet)

 

NB! Sjekk at ingen ledninger, bensinrør eller bremserør ligger for nær. Sjekk inni kupeen at det ikke er noe brennbart på andre siden. Ha for all del en bøtte vann og et brannslokkingsapparat ved siden av. Koble av minuspolen på batteriet før du sveiser på karosseriet.

 

Vil ikke anbefale deg å gå i gang med dette alene hvis du har null erfaring fra før. Da bør du ha med deg noen som har litt erfaring.

Ellers finnes alltids juksemetoder som polyester o.l.. Ikke å anbefale i det lange løp.

 

Lykke til!

 

 

Ser ut som det er greiest å bare lappe det i sammen. Har utstyr og alt. :peace:

 

Da er bare spørsmålet: Hva er lettest? Bytte eller reparere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant endel rust i "rommet" over hjulbuene. Hjulbuene så ok ut, men hadde rustet igjennom 2-3 plasser (små hull). Ingen av rusten jeg har funnet, er umulig å fikse. Problemet er bare at jeg må demontere (og borre opp) deler av karosseriet for å komme til.

 

Det andre problemet er at verkstedet er en låve. Det betyr: Ingen gnist (sveising og skjæring) og ingen oppvarming. Må ta bilen ut om jeg skal sveise og skjære. Vurderer å lage en oppvarmet garasjetelt av pressening på en betongplatt vi har. :) Burde funke bra!

 

Oppdatert gjennomgangs-rustliste:

 

* Venstre forskjerm (denne byttes)

* Gulv på førerplass (2 små. Lapper med stålplate)

* bakplate (skjærer vekk skadet område og lapper med stålplate)

* 2-3 små hull i begge hjulbuer (skjærer vekk skadet område og lapper med sparkle)

* bak på høyre kanal, ca 50 cm område. (lapper med stålplate eller erstatter med ny kanaldel)

 

 

Begynner å få en liten følelse av; Er det verdt slitet?

Vel, får se hvordan det går når jeg får en ordentlig garasje jeg kan sveise og skjære på bilen i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg gjorde når jeg "fikset" kanalene på min ascona var å legge finmasket såldnetting (finmasket hønsenetting), og på den måten bygge en ny kanal der den gamle skulle vært. la så glassfiber og polyester over dette. når det hadde herdet så borret jeg et 22mm hull i hver ende av kanalen og fyllte på med fugeskum til det tøyt ut i den andre siden :).

meeget bob-bob løsning dette altså. -men det ble ihvertfall en slags kanal der da. de sa ingenting på eu kontrollen bortsett fra "jøss, denne var ny!"

Kjør hardt , kjør stil

 

- `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD

x `90 Passat stv. GT G60 syncro

x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor

x `88 Opel Ascona C. 1,6s

x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår