Gå til innhold

Svart eksos, hoppende motor

Ranger emnet


EirikGT

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har bilen min på verksted nå. Satte den inn for å få byttet ventilhetter og bytte toppakning. Dette fordi motoren min lakk vann, og gikk litt ujevnt.

Motoren er en 1.8 GT (PF-motor) 79 kW med multipoint injection.

Motoren har gått 253.450km

 

Har akkurat satt inn følgende nye ting:

v-bensinfilter

v-luftfilter

v-plugger

v-fordelerlokk og rotor

v-nye pluggkabler

v-ventiltetninger og toppakning

 

h-ny bensinpumpe (3bar)

h-ny vannpumpe og termostat

h-ny registerreim med spennrulle

h-ny temperaturgiver til motorstyring (den lille sorte føleren)

(v=verksted h=hjemme(gjort jobben selv altså))

 

Hentet idag bilen på verkstedet. Etter at de hadde montert sammen motoren igjen, hvorpå de fant ut at jeg hadde bommet en tann eller to på registereeima.. (phu -bra ikke noe gikk i stykker)

Så hadde de startet opp bilen, men den gikk som en dass for å si det enkelt..

Litt søking og de fant ut at det var overslag i pluggkablene, og satte derfor inn nye. Dette hjalp øyeblikkelig, men etter 5 minutter gikk motoren ujevnt igjen.

De fant en liten sprekk i en luftslange og tettet denne. Det hjalp også en liten stund, så ble den ujevn i gangen igjen.

De ba meg hente den, så jeg kunne prøve den og se..

 

Etter en liten tur (4mil) klarte jeg bare såvidt å komme meg tilbake til verkstedet. Halvveis på turen så jeg at bensinforbruket på MFA'en var litt vel høyt. (før jeg byttet pumpe var forbruket ca 0.64/mil ved motorveikjøring. Etter at jeg byttet pumpe gikk forbruket ned til 0.58/mil på motorvei 80-90 km/t)

Nå viste det ca 0.77/mil... Men det gikk hele tiden oppover.

 

Motoren begynte å lugge skikkelig under kjøring, etter 2mil, slapp jeg gassen gikk turtallet ned til 350 og hoppet opp igjen til 1300 og stabeliserte seg deretter på 750-800 ca..tomgangsturtall altså.

Så det ser ut som om hjernen (motorstyringen) virker.

Etter ca 1mil prøvde jeg en forbikjøring, i 60 sonen, var oppe i ca 80km/t det gikk greit da, men jeg la merke til en skikkelig blå dott i speilet?? hmm snodig.

(regnet med at dette var pga mye tomgangskjøring på verkstedet..)

Halvveis på turenville ikke bilen aksellerere mer, og motoren hoppet skikkelig. Kom meg akkurat tilbake. Da jeg stoppet på utsiden av verkstedet gav jeg litt gass og det kom en stor SVART sky ut bak..

Luktet litt vel fet blanding av den ja.. og littegrann olje.. Men langt ifra så surt det luktet før ventilhettene ble byttet.

 

Målte kompresjonen FØR jeg leverte bilen på verksted 9-8-8,5-og 5 kg.

Regnet med at det var på cyl4 at toppakningen lakk, for jeg fikk littegrann vann i olja. kun under topplokket, ikke på peilepinnen..

 

Tilbake på ble motoren vrang å få opp turtallet på, var treg å få igang liksom. Men gikk penere på høyt turtall.. snittforbruket var nå gått opp til 0.87/mil men steg raskt til 1.14/mil på tomgang.

 

Nå kommer jeg til spørsmålene...:

-Kan dette skyldes LMM (luftmengdemåleren) ? at den får for fet blanding?

-Kan den sjekkes/måles ? Hvordan?

-Hvilke andre feil kan gi slike symptomer ?

-Kan det også være motorstyringen ?

Andre tips?

 

Hadde en MB for noen år siden med en Bosch varmkjøringregulator. Den gikk istykker og da røykla jeg mye, luktet surt og brukte enormt med bensin.

 

Håper noen vet noe der ute.. Har ikke hatt annet enn problemer med denne bilen siden jeg kjøpte den. Spør hvis jeg har glemt noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. verkstedet gav ikke opp. Men de hadde jo regnet med å være FERDIG med bilen min idag. De er fullbooket i lange tider, så jeg håpte å kunne prøve litt selv også. Vil/må ha bil, er så mye lettere å komme seg frem og tilbake til de stedene man skal være..

 

Er jo ikke akkurat billig på verksted. Koster ikke noe å vente, men feilsøking blir det fort penger av.. Vet ikke helt om verkstedet er villig til å "betale" meg med noe særlig veldedighetsarbeid heller da..

Det snodige er jo at feilen oppsto i forbindelse med verkstedbesøket. Motoren gikk helt greit FØR jeg leverte den inn. Den var bare litt smårusken i gangen, det hadde den vært en måneds tid. Men ikke så ille som nå. Nå kunne man se motoren rugge litt frem og tilbake hele tiden, samt man hørte småpuff i eksosen hele tiden.

 

Hadde nesten samme problem sist jeg leverte en bil til EU-kontroll der, bilen "ranglet", gikk dårlig og brukte mer bensin etter besøket.. Men jeg fant ut at det var en et tilfeldig sammentreff. Polstringen rundt den første av mine to katalysatorer hadde løsnet og lagt seg på flaten av den andre katalysatoren (innvendig polstring altså..) Så det problemet forklarte seg selv.

Det var i 2004, med en Scorpio 2.9i automat GLX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår