Gå til innhold

Bensin og olje.

Ranger emnet


Tsbusa

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ok. Takk for svar.

 

Jeg bruker vanligvis 98, men har hendt jeg har fyllt 95 også. Noen som vet hva den egentlig bruker mest av, er den 95'en?

 

Jeg er ikke så nøye på olja enda, men bruker Olje fra jobb, Syntetisk Ford olje. Meget bra olje egentlig.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koseligt med en b230a som det er aldri feil på:)

Det er sant! :) Men skal snart skifte, dòg til en annen B230A I bedre stand! :) Den jeg tar ut skal skrus fra hverandre, og fikses litt på, kanskje turbokonvertering, eller selges før den blir herja med:P

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. ville ikke vært for ivrig med Bly-tilsetninger, det ødelegger motoren innvendig. Ren 98-oktan er det jeg anbefaler deg hvertfal.

 

Ang. olje ville jeg i norge, om du ikke "skifter" til vinter og sommerolje hele tiden, ikke gått lavere på skalaen enn en BRA 10-40W delsyntetisk.

Kjører selv på Fullsynt. Castrol Magnatec 5-40, og er stooorfornøyd. Kjører 13-15000 skift, og olja jeg tapper av er selvsagt sort, men har fremdeles veldig GOD smøre-evne i seg. Kan nevne at Blåtind-olje, eller også Shell, som lager den, gir vesentlig dårligere smøre-evne etter 7000km, og tåler veldig dårlig Hardkjøring med feks turbomotorer. Den koker fort, fikk en med en S13 200SX erfare... :op

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. ville ikke vært for ivrig med Bly-tilsetninger, det ødelegger motoren innvendig. Ren 98-oktan er det jeg anbefaler deg hvertfal.

 

Ang. olje ville jeg i norge, om du ikke "skifter" til vinter og sommerolje hele tiden, ikke gått lavere på skalaen enn en BRA 10-40W delsyntetisk.

Kjører selv på Fullsynt. Castrol Magnatec 5-40, og er stooorfornøyd. Kjører 13-15000 skift, og olja jeg tapper av er selvsagt sort, men har fremdeles veldig GOD smøre-evne i seg. Kan nevne at Blåtind-olje, eller også Shell, som lager den, gir vesentlig dårligere smøre-evne etter 7000km, og tåler veldig dårlig Hardkjøring med feks turbomotorer. Den koker fort, fikk en med en S13 200SX erfare... :op

 

Hvordan vet du at det er god smørevne etter 15.000 km? De fleste oljene er helt ok ved denne kilometeren. Men Det er nok ikke bare og "kjenne" på olja at den fortsatt er fin. Jeg kjører på 5-40w mobil 1 helsyntetisk olje. Har fortsatt samme farge på olje som da jeg fylte på. Har kjørt ca 7000 nå. Og det med blytilsetning må til på gamle topper fordi de trenger smøringa som du får med blyet i bensinen, ofte går det bra uansett men kan være tilfeller hvor topper skjærer seg. Dette kan lages om men er mer kostbart enn og bytte topp til en som tåler dette.

- Volvo 740 TIC, 87 mod.

- Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at det er god smørevne etter 15.000 km? De fleste oljene er helt ok ved denne kilometeren. Men Det er nok ikke bare og "kjenne" på olja at den fortsatt er fin. Jeg kjører på 5-40w mobil 1 helsyntetisk olje. Har fortsatt samme farge på olje som da jeg fylte på. Har kjørt ca 7000 nå. Og det med blytilsetning må til på gamle topper fordi de trenger smøringa som du får med blyet i bensinen, ofte går det bra uansett men kan være tilfeller hvor topper skjærer seg. Dette kan lages om men er mer kostbart enn og bytte topp til en som tåler dette.

 

Jeg vet ikke hva som er best jeg, tette oljekanaler eller "risiko" for skjært topp? Bly er og forblir noe dritt, sett slike motorer som har gått 250-300 000? Ser ut som bly-lakkering inni motoren! helt jævelig! Stakkars motor!

 

Nå har jeg bare testet 2 oljer, men forskjellen var så enorm! blåtind-olja var tynn og hadde dååårlig smøre-evne etter 7000. Altså, den var som vann, hvis du forstår hva jeg mener, hadde en "smøre-evne mellom fingrene" som var vesentlig dårligere enn 1 liter's påfyll-flaska med ny Magnatec på kald motor, denne forskjellen finnes ikke når jeg bruker "rein" magnatec. Bare dra opp peilepinnen, kjenn på gammel og ny olje, så kjenner man faktisk forskjell på "dårlig" vann og olje;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er best jeg, tette oljekanaler eller "risiko" for skjært topp? Bly er og forblir noe dritt, sett slike motorer som har gått 250-300 000? Ser ut som bly-lakkering inni motoren! helt jævelig! Stakkars motor!

 

Nå har jeg bare testet 2 oljer, men forskjellen var så enorm! blåtind-olja var tynn og hadde dååårlig smøre-evne etter 7000. Altså, den var som vann, hvis du forstår hva jeg mener, hadde en "smøre-evne mellom fingrene" som var vesentlig dårligere enn 1 liter's påfyll-flaska med ny Magnatec på kald motor, denne forskjellen finnes ikke når jeg bruker "rein" magnatec. Bare dra opp peilepinnen, kjenn på gammel og ny olje, så kjenner man faktisk forskjell på "dårlig" vann og olje;)

 

Man kan tro man kjenner forskjell. Har selv opplevd at folk har ment og kjent at det er så stor forskjell, f.eks at bilen minst har gått 20.000 på olja når det er fylt på for 2 km siden. Så her stiller jeg mine tvil. Nesten den eneste måten og teste det på et og mate på et jern i olja. Sette den på en drill og kjøre den mot et annet jern med en viss hastighet. Da vil man se hvor god oljeFILMEN er, og dermed olja. Vitsen med dette er ca 0, ettersom dette er blitt konstatert med ca. km ved erfaringer som bilprodusenter og oljeprodusenter har erfart.

Ikkenoe med at du tar feil eller ikke, bare sier jeg har hørt VELDIG mye rart, og ofte som har folk "mer" peiling enn dem egentlig har. Dette går ikke mot deg på noen måte, bare så det er klart :)

- Volvo 740 TIC, 87 mod.

- Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan tro man kjenner forskjell. Har selv opplevd at folk har ment og kjent at det er så stor forskjell, f.eks at bilen minst har gått 20.000 på olja når det er fylt på for 2 km siden. Så her stiller jeg mine tvil. Nesten den eneste måten og teste det på et og mate på et jern i olja. Sette den på en drill og kjøre den mot et annet jern med en viss hastighet. Da vil man se hvor god oljeFILMEN er, og dermed olja. Vitsen med dette er ca 0, ettersom dette er blitt konstatert med ca. km ved erfaringer som bilprodusenter og oljeprodusenter har erfart.

Ikkenoe med at du tar feil eller ikke, bare sier jeg har hørt VELDIG mye rart, og ofte som har folk "mer" peiling enn dem egentlig har. Dette går ikke mot deg på noen måte, bare så det er klart :)

 

Joda, er nok helt sannt det du sier, man vet aldri, og jeg er ingen ekspert jeg heller :) Jeg syns det bare ga meg et "hint" om morken olje at motoren brukte 3-4 sekunder på å skape oljetrykk, og olja "gle" dårlig mellom fingrene, hehe

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår