Gå til innhold

4 ohms sub`er og 2ohms forsterker!?

Ranger emnet

mexxor

Anbefalte innlegg

En ting du kan huske på er at: En forsterker kan ikke "være på noen Ohm"!

En forsterker leverer en viss mengde med strøm (Ampere) ved en viss motstand (Ohm).

Ampere er viktig å ta hensyn til når en skal dimensjonere tykkelse på strømkabler.

Dersom en forsterker klarer å levere 320 watt ved 2 Ohms belastning så kan du nok halvere effekten (watt) ved 4 Ohms belastning. Det er motstanden (Ohm) i høyttaleren som er avgjørende for hvor mye effekt (Ampere) forsterkeren klarer å levere.

Forsterkeren din er oppgitt til 200 watt RMS ved 2 Ohm.

Den skal da kunne levere fra seg ca. 100 watt RMS ved 4 Ohm.

Jeg håper dette hjalp deg litt på vei.

Lykke til med bilstereoen!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hjalp meg på vei ja! :)

Men ettersom han har disse sub`ene, så burde han med klar fordel brokoble forsterkeren da eller? (ettersom at den vil kun levere 100w @ 4 ohm!?) Eller er det noe han kan gjøre for å få ned ohm på sub`ene som å parallell koble eller noe? (Dette er bare noe jeg tenkte på som kanskje ikke vil fungere i praksis...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

paralellkoble elemtene (da blir de som sagt 2ohm) og brokobl 2kanaler og kjør på

Da ser hver av de to kanalene 1 ohms last og jeg ville ikke satset på at den tåler det. kjør da heller en sub på hver brokoblete del.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

paralellkoble elemtene (da blir de som sagt 2ohm) og brokobl 2kanaler og kjør på

Lol... Ja da skal det være litt av en forsterker, noe jeg tviler på da vedkommende har kjøpt sub på biltema :D Men det er jo ikke umulig at han har en forsterker som er stabil i 1 ohm, men det er farlig å foreslå dette for han hvis du ikke VET at han har en slik forsterker.... Det burde holde leeenge med 100w til hver sub, de tåler vel ikke stort mer alikevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider