Gå til innhold

Noen som har hørt/har info om Modell 1 "Drammensbilen"

Ranger emnet


kimern68

Anbefalte innlegg

Switca innom den lokale tv stasjonen tv Drammen i kveld og da gikk deres bilprogram autotema, og der ble det vist klipp av en hvit kombi bil (ala grand voyager e.l.) som ble kalt for modell 1, den hadde også kallenavnet "drammensbilen" siden det var et par dramensere som sto bak ideene til bilen. Den var ikke så spennende utseende messig, men som den Norges patrioten jeg er så er jeg interessert i det meste av det som har vært av norsk bilproduksjon og forsøk på produksjon. Så det jeg lurte på er om det er noen andre her på forumet som har hørt om denne bilen før, og kanskje visste litt mer når det gjelder specs på motor som ble brukt osv..., det ble nevnt at det ble bygget 2 stk, så jeg lurer også litt på hva som har skjedd med disse, firmaet bak bilen ble desverre slått konkurs, som de fleste andre bil produksjons forsøk i Norge. Er det noen her som vet mer enn hva jeg har skrevet, så syng ut, vil gjerne vite mer om denne bilen.

 

Om noen mener denne tråden er feilplassert så er det bare å si i fra, var ikke helt sikker på hvor jeg skulle legge den, derfor jeg la den her :)

Member of Midnightclub

 

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Husker den der ja... mente dog det var Fredrikstad-basert, men det kan jo ha vært noe annet. Tror det sto en artikkel i Norsk MotorRevy om denne.

 

Den gang var regelen for kombinert-biler (kun 18% avgift for disse, kontra 9% for varebiler og $$$% for personbiler...) at "personal-avdelingen" måtte være max 40% av innvendig lengde fra nedkant frontrute til bakluke, om jeg husker rett. Ergo en rimelig utvei for å få seg en "stasjonsvogn" til varebilpris, sånn nogenlunde.

Endret av TransMedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideen bak denne bilen var jo genial :)

Bortsett fra det faktum at slike avgiftregler er særnorske og som oftest endres rett som det er, med få års mellomrom for å tette "hull". Sum er at slike prosjekter som dette kun er salgbare i Norge (svært begrenset marked) og som oftest er uaktuelle før bilen er ferdigutviklet på grunn av at reglene allerede er endret (og dermed er den et uaktuelt alternativ selv i det norske markedet). Så skal vi være enige om at for at et sånt prosjekt som dette skal være "genialt" så forutsetter det at det å utvikle en regeltilpasset bil tar null tid og at mange nok norske bilkjøpere er villige til å kjøpe noe som ikke ser ut i måneskinn og antagelig har dårligere kvalitet enn det aller meste bare for å spare noen kroner.

 

Jeg vil heller kalle hele prosjektet urealistisk og naivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår